Sfanta Taina a Preotiei
Preotia sau Hirotonia este Sfanta Taina prin care unor
persoane anume pregatite si chemate de Dumnezeu li se da, prin sfintirea de
catre epscop, puterea si dreptul sa invete adevarul dumnezeiesc, sa savarseasca
Sfintele Taine si slujbe bisericesti si sa conduca pe credinciosi pe calea
mantuirii, a zidirii lor sub toate laturile.
Preotia este lucrarea de temelie in
Biserica, pentru ca preotia Bisericii prelungeste pana la sfarsitul veacurilor
insasi preotia Mantuitorului. Astfel, fara preotie nu sunt Sfinte taine, fara
Sfinte Taine nu este har dumnezeiesc si fara har dumnezeiesc nu este mantuire.
Mantuitorul a asezat Sfanta Taina a
Preotiei (Hirotoniei) atunci cand, dupa Inviere, a dat Sfintilor Apostoli
puterea de a ierta pacatele (Iacob 20, 22-23) si cand le-a dat deplina putere
sa invete, sa boteze si sa conduca pe credinciosi, asa ca acestia sa pazeasca
toate cate a poruncit El.
Hirotonia are trei trepte:
-
De episcop; Episcopul poate
savarsi toate Sfintele Taine; el aseaza preoti in parohii si conduce Biserica
dintr-o eparhie.
-
De preot; Preotul poate
savarsi Sfintele Taine, afara de hirotonie si slujeste obisnuit intr-o biserica
parohaiala;
-
De diacon; Diaconul ajuta
pe episcop si pe preot in slujbele lor, fara a savarsi Sfinte Taine.
Cunoscand credinciosii insemnatatea mare a preotiei
pentru viata lor, in drumul spre mantuire, ei sunt datori sa respecte dupa
cuviinta pe preot si sa asculte de indemnurile si povatuirile lui, cinstindu-i
ca pe parintele lor sufletesc.
Sfanta Taina a
Nuntii
Nunta (Cununia sau Casatoria) este Sfanta Taina prin care
un barbat si o femeie, care s-au hotarat de bunavoie sa traiasca impreuna toata
viata si declara aceasta in fata preotului, primesc de la Dumnezeu, prin
binecuvantarea Bisericii, harul care sfinteste legatura dintrei ei si le da
puterea duhovniceasca de a intemeia o familie crestineasca.
Mantuitorul a randuit casatoria numai intre un singur
barbat si o singura femeie, neangaduind despartirea lor, divortul, decat pentru
motive foarte grele.
Nunta, fiind unire sfanta, inchipuieste unirea dintre
Hristos si Biserica. Despre nunta zice Sf. Apostol Pavel: „Taina aceasta este
mare.” (Efeseni 5, 32).
Cei care voiesc sa se casatoreasca trebuie sa stie
indeosebi ca urmeaza sa incheie de buna voie o legatura sfanta si pentru toata
viata, ca sunt datori unul fata de altul cu credinta si dragoste, dupa pilda
dragostei dintre Hristos si Biserica (Efeseni 5, 25) si ca sunt datori sa faca
din copiii lorbuni credinciosi ai Bisericii lui Hristos. Apoi, inainte de
nunta, mirii trebuie sa se si spovedeasca si sa se cuminece, ca sa primeasca in
curatie deplina Sfanta Taina a Nuntii.
Sfanta Taina a
Maslului
Maslul este Sfanta Taina in care, prin ungere cu
untdelemn sfintit si prin rugaciunea preotilor, credinciosul bolnav primeste
harul vindecarii trupesti si sufletesti.
Aceasta Sfanta Taina a fost asezata de Mantuitorul odata
cu celelalte Taine.
Dupa randuiala Bisericii, la savarsirea slujbei Sfantului
Maslu trebuie sa fie sapte preoti; iar daca nu se gasesc sapte pot sa fie si
mai putini si, in caz de mare nevoie, chiar numai doi, savarsind ei insa toata
randuiala.
In nici un caz Sfantul Maslu nu poate fi savarsit numai
de un singur preot.
Cel ce primeste Sfanta Taina a Maslului trebuie sa aiba
credinta tare si nadejde arzatoare in bunatatea si mila lui Dumnezeu; iar
inainte de slujba Sfantului Maslu trebuie sa se si spovedeasca, pentru ca sa
fie curat sufleteste pentru primirea Tainei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu