Pentru rugaciunile Sfantului Iustin Martirul si
Filosoful si cei impreuna cu el, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru
această zi, cuvânt al Preacuviosului Părintelui nostru Efrem Sirul, despre
fapta bună.
Zis-a un oarecare
dintre Sfinti: „Cugetă cele bune, ca să nu cugeti cele rele, fiindcă mintea nu
suferă să fie fără de lucru. „Să dăm, deci, mintii noastre, cugetarea
cuvintelor lui Dumnezeu, în rugăciuni si la întelegerea celor bune. Că desarta
cugetare, odrăsleste lucruri ale desertăciunii, iar cugetarea bună, dă rod bun.
Să avem în minte si aceasta: multi tirani au stăpânit tări si cetăti si lauda
lor s-a stins si s-a făcut ca si cum n-ar mai fi fost. Câti împărati, împărătind
peste multe neamuri, nu si-au ridicat statui si stâlpi, gândind că prin acestea
vor fi pomeniti după iesirea lor din viată. Si, după dânsii, au venit altii si
au spart statuile lor, au sfărâmat semnele lor si, stergând vechile imagini, chipul
lor l-au zugrăvit. Dar si lucrurile lor, de altii au fost stricate. Iar altii, morminte
stălucite si-au pregătit, părându-li-se că, prin aceasta, îsi întăresc nume
vesnic, zugrăvindu-si deasupra mormântului chipul lor. A venit însă, alt neam,
s-a dat ocârmuirea sub stăpânirea altora, si acestia, voind a curăti mormintele
după cuviintă, au mutat oasele lor, ca pe niste pietricele. Si la ce le-a
folosit lor sicriul cel de mult pret, cel în chipul piramidelor? Deci, toate
lucrurile desertăciunii, întru nimic s-au prefăcut. Iar cu cei ce se îmbogătesc
în Dumnezeu si s-au slăvit întru Dânsul, nu se întâmplă asa, pentru că viată
vesnică si-au pregătit si slavă neîncetată. Că toate vor trece, când va voi
Ziditorul, iar slava Sfintilor, nu va avea sfârsit.
Deci, să ne sârguim a
face roade de pocăintă, ca, nerămânând afară de bucuria aceea, să nu fim
trimisi în pământ întunecat, în pământul întunericului celui vesnic. Intră dacă
vrei, în cămara ta si închide usile, astupă încă si ferestrele si stai
înlăuntru si vei vedea ce fel de chinuire are întunericul, măcar că nu suferi
nici o durere, si măcar că este în puterea ta să deschizi, când vei voi, si să
iesi. Deci, cu cât mai nesuferită va fi durerea în întunericul cel mai
dinafară, unde este plânsul si scrîsnirea dintilor? Uită-te înlăuntrul hornului
tău, celui plin de funingine si ridică-ti ochii tăi la răsăritul soarelui si
vezi deosebirea si fugi de lucrurile întunericului. Răutatea este întuneric,
iar fapta bună lumină. Răutatea săvârsită, înnegreste pe lucrătorul ei, iar
fapta bună, făptuindu-se, străluciti îi face pe cei ce o săvârsesc.
Nu socoti, iubite, că
numai tu singur te necăjesti, mai mult decât toti, pentru că tot capul în
durere se află si toată inima în necaz. Că, precum nu este cu putintă să scape
cineva de aer, pe pământ fiind, asa, cu neputintă este omului să nu fie ispitit
de dureri si de necazuri, în viată fiind. Cei care, în jurul celor pământesti,
îsi duc viata si se zbuciumă, acestia, în această lume, se vor si necăji,
precum si cei ce aleargă după cele duhovnicesti si cu cele duhovnicesti se
ostenesc, acestia fericiti vor fi, că mult este rodul lor în Domnul. Ai răbdare
desăvârsită în tot lucrul la care ai fost chemat. Întăreste-ti ancorele si
funiile, ca nu, câte putin, corăbioara ta să fie împinsă în noian, la adânc, că
atunci, pătania ta te va învăta de câtă pace te împărtăseai, când erai la
liman. Lumea se aseamănă cu adâncul mării, iar limanul cu viata pustnicească.
Nu iubi a umbla. Si, ca să zic si aceasta, după ce înconjurăm toată lumea, la
urmă, oare nu chilia ne asteaptă pe noi, de vom voi a ne mântui? Si, dacă în viata
de obste nu ne împăcăm, iar cu pustnicia nu ne linistim, apoi unde va fi
lăcasul nostru?
Deci, să nu fim
nepurtători de grijă, urând osteneala. Dacă robi sântem Mântuitorului nostru
Dumnezeu, să nu ne rusinăm de lantul necazurilor, ci, cu bucurie să-l răbdăm,
asteptând venirea Lui cea din ceruri, ca pe noi să ne numere împreună cu ceata
Sfintilor. Că, cei ce s-au împărtăsit de patimile Lui, părtasi vor fi si
mângîierii.
Deci, să ne câstigăm
durerea de bună voie si răbdare aleasă, de noi
însine, pentru frica
lui Dumnezeu. Si să nu fugim de răbdare, de smerita cugetare, de înfrânare, de
împreună-pătimire. Si zic, împreună-pătimire, nu ca să ajuti aproapelui, spre
răutate, ci, ca să ajuti aproapelui la cele duhovnicesti, să ai, adică, umilintă
si lacrimi. Si, chiar de nu este de fată lacrima cea văzută, să petreci în
sfărâmarea inimii, fiindcă si în lacrimi este deosebire. Fericit este cel ce
vede, ca într-o oglindă, pe Domnul în sufletul său si îsi varsă inima sa cu
plângere, înaintea bunătătii Lui, că rugăciunea Lui se va auzi.
Îti încredintez tie si
o altă arvună, în Domnul, ca unui om al lui Dumnezeu, care vrei să te
mântuiesti: când te ridici de la masa cinei, nu înconjura chiliile, ci
linisteste-te în chilia ta, că pe multi a amăgit diavolul, cu vinul. Drept
aceea, ridicându-te de la mângîiere, dacă te vei duce în altă chilie, este semn
că nu ai frică de Dumnezeu si te răzvrătesti. Că, din acest fel de sederi
împreună, se pricinuiesc căderile sufletelor, mai ales, când se linisteste
toiagul proistosului. Că, cei ce nu voiesc să-si înfrâneze mintea lor, din
dumnezeiască frică, au trebuintă de frica omenească, ca, prin aceasta, să se
depărteze de cele nefolositoare, precum robul se întelepteste, prin asprimea
stăpânului.
Deci, ia aminte la tine
însuti si nu defăima; că, filozofînd în vin, nici altuia nu vei fi folositor,
nici tie însuti. De ai învătat, pe de rost, toată dumnezeiasca Scriptură, caută
ca nu cumva, să se înalte gândul în tine, pentru aceasta, că toată Scriptura,
cea de Dumnezeu insuflată, învată smerita cugetare. Iar cel ce cugetă sau
făptuieste cele potrivnice celor ce a învătat, acela s-a făcut pe sine călcător
de lege. Dacă duhul mândriei, sau al iubirii de stăpânire, sau al bogăjiei,
te-ar supăra pe tine, să nu te lasi furat de ele, ci, si mai mult, să stai
vitejeste împotriva războiului viclean al duhului înselător. Gândeste-te si la
zidirile cele de demult si la chipurile cele învechite, la stâlpii cei cu totul
mâncati de rugină si să-ti aduci aminte, în gând, si să te întrebi, unde sunt
cei ce le-au zidit si mesterii, care le-au lucrat pe acestea, si sârguieste-te
a plăcea lui Dumnezeu, ca să te învrednicesti de Cereasca Împărătie. Pentru că
„tot trupul este ca iarba si toată slava lui, ca floarea ierbii” (I Petru 1,
24). Ce lucru este mai mare si mai slăvit decât Împărătia? Pe aceasta, cei ce
au dorit-o, au aflat-o, mărind pe Împăratul Cerurilor si Domnul pământului lui întreg.
Căruia se cuvine lauda, slava si împărătia în vecii vecilor! Amin.
(Proloage)