miercuri, 7 ianuarie 2015

Catehism Ortodox


Sfanta Taina a Preotiei


Preotia sau Hirotonia este Sfanta Taina prin care unor persoane anume pregatite si chemate de Dumnezeu li se da, prin sfintirea de catre epscop, puterea si dreptul sa invete adevarul dumnezeiesc, sa savarseasca Sfintele Taine si slujbe bisericesti si sa conduca pe credinciosi pe calea mantuirii, a zidirii lor sub toate laturile.

            Preotia este lucrarea de temelie in Biserica, pentru ca preotia Bisericii prelungeste pana la sfarsitul veacurilor insasi preotia Mantuitorului. Astfel, fara preotie nu sunt Sfinte taine, fara Sfinte Taine nu este har dumnezeiesc si fara har dumnezeiesc nu este mantuire.

            Mantuitorul a asezat Sfanta Taina a Preotiei (Hirotoniei) atunci cand, dupa Inviere, a dat Sfintilor Apostoli puterea de a ierta pacatele (Iacob 20, 22-23) si cand le-a dat deplina putere sa invete, sa boteze si sa conduca pe credinciosi, asa ca acestia sa pazeasca toate cate a poruncit El.

            Hirotonia are trei trepte:

-       De episcop; Episcopul poate savarsi toate Sfintele Taine; el aseaza preoti in parohii si conduce Biserica dintr-o eparhie.

-       De preot; Preotul poate savarsi Sfintele Taine, afara de hirotonie si slujeste obisnuit intr-o biserica parohaiala;

-       De diacon; Diaconul ajuta pe episcop si pe preot in slujbele lor, fara a savarsi Sfinte Taine.

Cunoscand credinciosii insemnatatea mare a preotiei pentru viata lor, in drumul spre mantuire, ei sunt datori sa respecte dupa cuviinta pe preot si sa asculte de indemnurile si povatuirile lui, cinstindu-i ca pe parintele lor sufletesc.



Sfanta Taina a Nuntii


Nunta (Cununia sau Casatoria) este Sfanta Taina prin care un barbat si o femeie, care s-au hotarat de bunavoie sa traiasca impreuna toata viata si declara aceasta in fata preotului, primesc de la Dumnezeu, prin binecuvantarea Bisericii, harul care sfinteste legatura dintrei ei si le da puterea duhovniceasca de a intemeia o familie crestineasca.

Mantuitorul a randuit casatoria numai intre un singur barbat si o singura femeie, neangaduind despartirea lor, divortul, decat pentru motive foarte grele.

Nunta, fiind unire sfanta, inchipuieste unirea dintre Hristos si Biserica. Despre nunta zice Sf. Apostol Pavel: „Taina aceasta este mare.” (Efeseni 5, 32).

Cei care voiesc sa se casatoreasca trebuie sa stie indeosebi ca urmeaza sa incheie de buna voie o legatura sfanta si pentru toata viata, ca sunt datori unul fata de altul cu credinta si dragoste, dupa pilda dragostei dintre Hristos si Biserica (Efeseni 5, 25) si ca sunt datori sa faca din copiii lorbuni credinciosi ai Bisericii lui Hristos. Apoi, inainte de nunta, mirii trebuie sa se si spovedeasca si sa se cuminece, ca sa primeasca in curatie deplina Sfanta Taina a Nuntii.


Sfanta Taina a Maslului


Maslul este Sfanta Taina in care, prin ungere cu untdelemn sfintit si prin rugaciunea preotilor, credinciosul bolnav primeste harul vindecarii trupesti si sufletesti.

Aceasta Sfanta Taina a fost asezata de Mantuitorul odata cu celelalte Taine.

Dupa randuiala Bisericii, la savarsirea slujbei Sfantului Maslu trebuie sa fie sapte preoti; iar daca nu se gasesc sapte pot sa fie si mai putini si, in caz de mare nevoie, chiar numai doi, savarsind ei insa toata randuiala.

In nici un caz Sfantul Maslu nu poate fi savarsit numai de un singur preot.

Cel ce primeste Sfanta Taina a Maslului trebuie sa aiba credinta tare si nadejde arzatoare in bunatatea si mila lui Dumnezeu; iar inainte de slujba Sfantului Maslu trebuie sa se si spovedeasca, pentru ca sa fie curat sufleteste pentru primirea Tainei.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu