Primavara cu putin galben
sursa foto: arhiva proprie.
Miercurea fara cuvinte este găzduită de Carmen, pe blogul ei "Intre vis si realitate".
Primavara cu putin galben
Miercurea fara cuvinte este găzduită de Carmen, pe blogul ei "Intre vis si realitate".
Pentru rugaciunile Sfantului Apostol Iacob al lui Zevedeu, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, despre ascultarea de părinti.
În zilele lui Teodosie
cel Mare (379 – 395) era în Constantinopol un om, cu numele Iulian, îmbunătătit
cu viata si foarte bogat în tineretea lui. Si avea un singur fiu, numit Teofil.
Iar la bătrânete a sărăcit mult si, neavînd cele de nevoie pentru trup, a zis
fiului său: „Fiul meu, iată, după cum vezi, eu sunt nepunticios, si atât de
sărac, încât nu am cu ce să te hrănesc si nici cu ce să-mi petrec viata mea.
Dar vreau să te rog pe tine ca să-mi faci o voie, pentru ca să mă usurez si eu,
smeritul, la bătrânetele mele si tu, asemenea, să te învrednicesti, pentru
ascultarea ta, de fericirea cerească.” Iar acela a zis: „Spune-mi, tată, orice
poftesti si eu te voi asculta la lucrurile cele cuviincioase.” I-a zis lui
Bătrânul: „Fericitul Avraam avea un fiu din făgăduintă si s-a dus la munte, ca
să-l junghie, si acela nu s-a dat înapoi, ci, si lemnele le purta cu bucurie,
cu osârdie purtând urma tatălui său. Si nu numai aceasta, ci si mulŃi altii au
ascultat pe părintii lor. Asa fă si tu, fiule preaiubite, ascultă porunca mea
si nădăjduiesc de la Dumnezeu, cel iubitor de oameni, că nu te vei necăji pentru
aceasta.” Deci, i-a zis lui Teofil: „Au voiesti si tu să mă omori?” Iar tatăl
lui a răspuns: „Să nu fie fiule, ca să fac o fărădelege ca aceasta; ci o poruncă
să-mi împlinesti, să primesti să te vând ca pe un rob al meu, ca să-mi usurez
bătrânetele mele si să nu umblu cerând, ca un sărac lipit. Si milostivul
Dumnezeu va face milă cu tine pentru bunătatea aceasta, ca să-ti dea tie bogătie
nemăsurată întru această lume, iar sufletul să-l odihnească în sânurile lui
Avram. Si încă o poruncă să o păzesti, până în ceasul mortii tale: de vei avea
un lucru sau o slujbă, la care te va trimite domnul tău, să-ti aduci aminte ca
să te duci mai întâi la Sfânta Liturghie, când este vremea, apoi, iarăsi, du-te
la slujba ta, după sfârsitul Liturghiei. De asemenea, să ai către Preasfânta
Fecioară multă evlavie. Si dacă vei face asa, te va izbăvi Domnul de o mare si
nesuferită furtună.” Iar acela a răspuns: „După cum voiesti, părintele meu, asa
fă.” Deci, a doua zi, a vîndut Iulian pe fiul său unui dregător al palatului,
Constantin cu numele.Acesta tinea mult la tânăr, pentru multa lui ascultare,
pentru înfrânarea si păzirea curătiei si smerenia lui, pentru frumusetea fetei
lui, pentru cunostinta si învătătura lui. Si îl însotea totdeauna la plimbare
si la masă, pentru că-l slujea cu sârguintă. Deci, într-una din zilele acelea, ducându-se
la palatul împărătesc, domnul său a uitat acasă un hrisov cu însemnări de seamă
si l-a trimis pe Teofil să alerge, pe cât a putut, si, intrând în cămara
dregătorului cu îndrăzneală a luat hrisovul. În ceasul acela, însă, acolo,
femeia dregătorului se desfrâna cu un rob al ei, iar tânărul n-a căutat la ei,
în graba lui. Însă ticălosii aceia, care au făcut păcatul, au cugetat rele
asupra lui. Deci, venind dregătorul, i-a zis lui femeia: „Pentru aceasta ai
cumpărat pe nerusinatul tău rob, ca să vină în pat să se desfrâneze cu mine? Că
dacă n-as fi strigat ca să-mi ajute cutare, lua cinstea mea păgânul acela. Au
sunt de neam prost si nenorocit, de m-ai defăimat? Asa mă jur pe părintii mei
si pe mântuirea sufletului meu, de nu voi vedea mâine tăiat capul întru tot
îndrăznetului si al obraznicului robului aceluia, nu stau nici un ceas mai mult
în casa ta, ci mă despart de tine si îmi iau zestrea mea.” Acestea auzindu-le,
dregătorul s-a mâniat asupra robului si a făgăduit să-i facă voia ei.
Si, a doua zi, s-a
întâlnit în palat cu judecătorul cetătii si i-a zis: „Mâine de dimineată îti
trimit pe un rob al meu, să-i tai capul lui, si să-l pui într-o pânză, să-l
pecetluiesti si să mi-l trimiti.” Iar judecătorul a zis: „Eu nu fac nedreaptă
judecată, trebuie să mărturisească trei oameni, în scris că este vrednic de
moarte, ca să-l omor.” Atunci, dregătorul a zis înaintea a trei martori: „Am
cumpărat un rob tânăr si acela a silit pe doamna mea, ca să doarmă cu dânsa.”
Acestea zicând, a luat mărturie scrisă si asa a primit judecătorul ca să-l
omoare. Deci, când s-a făcut ziuă, a strigat dregătorul pe acel nevinovat,
zicându-i lui: „Du-te la judecător si îi spune lui că îl felicit si să-mi
trimită răspuns.” Si Teofil, ducându-se, a trecut pe lângă o biserică a
Preasfântei Născătoarei de Dumnezeu, în care se slujea. Atunci, si-a adus
aminte de părinteasca poruncă si, intrând în biserica aceea, a rămas până la
încheierea slujbei.
Deci, robul cel rău,
acela care se desfrânase cu femeia dregătorului, văzând că a zăbovit
judecătorul ca să trimită capul lui Teofil, a zis dregătorului: „Să mă duc eu
să-l aduc, dacă poruncesti.” Iar acela a zis lui: „Du-te.” Si acesta, alergând,
ca si când ar fi avut să ia o comoară de mult pret si ajungând la casa
judecătorului, a intrat, felicitându-l pe dânsul, în numele dregătorului. Dar
acolo sta ascuns călăul, cu sabia ascutită, si i-a tăiat capul lui îndată. Si,
spălându-l, l-a înfăsurat într-o pânză. Iar, când a vrut să-l pecetluiască,
iată a ajuns si robul cel credincios si fără de viclesug, după ce s-a isprăvit
Liturghia. Si, felicitându-l pe judecător, a luat de la dânsul capul pecetluit
într-un sort, nestiind ce are înăuntru.
Când s-a întors la
stăpânul său, toti s-au minunat si, mai ales, doamna lui; că l-au trimis să-i
taie capul, iar el s-a întors sănătos. Si, întrebându-l pe dânsul ce a adus
acela a răspuns, zicând: „După cum mi-ai poruncit, doamne al meu, am felicitat
pe judecător si, îndată, mi-a dat lucrul acesta, să ti-l aduc. Eu nu stiu ce
este înăuntru.” Deci luându-l si despecetluindu-l, au aflat capul
desfrânatului. Iar, desfrânata s-a îngrozit si a rămas fără glas mult timp.
Apoi, după ce si-a venit în mintea ei, a înteles judecata cea dreaptă a lui
Dumnezeu. Si, fiindu-i frică, nu cumva, să pătimească ceva asemenea si ea, ca o
pricinuitoare a răului, a plâns din toată inima si a mărturisit cu îndrăzneală
fărădelegea ei, zicând: „Domnul meu, eu ticăloasa si nenorocita sunt pricina
răului acestuia. Si mă tem să nu pătimesc, cumva, după lucrurile mele, că nu
este lucru ascuns, cum zice glasul Domnului, care să nu se facă arătat. Iată,
sunt astăzi trei ani si jumătate de când fac păcatul acesta, cu robul tău cel
omorât si tu n-ai stiut, iar robul acesta tânăr este curat si păcat nicidecum
nu a făcut, ci, cu nedreptate l-am defăimat, ticăloasa. Pentru aceasta, Domnul
cel drept a iubit dreptatea, dând fiecăruia după lucrurile lui. Deci, iartă-mă,
pe mine, domnul meu, pentru îndurările lui Dumnezeu, că de astăzi înainte nu-ti
voi mai gresi tie.”
Si au luat toti frică
si spaimă, slăvind pe Domnul cel iubitor de oameni, că niciodată nu trece cu
vederea pe cela ce face voia Lui. Atunci, dregătorul a întrebat pe Teofil, să-i
spună toate cele despre dânsul, adică petrecerea lui si faptele lui cele bune.
Si acela i-a povestit despre bunul neam, cel mai dinainte al tatălui său, si
sărăcia cea mai de pe urmă, despre ascultarea pe care a făcut-o, de s-a vândut
ca rob, ca să hrănească pe tatăl lui cel bătrân si despre porunca pe care i-a
dat-o, ca să se ducă la Sfânta Liturghie si celelalte. Iar dregătorul, acestea
auzindu-le, l-a luat pe dânsul nu ca pe un rob, ci ca pe un fiu al lui
adevărat, mâncând împreună cu dânsul si împreună petrecând. Si nu numai
aceasta, ci si mostenitor l-a scris, la toată averea lui.
Pentru aceasta, si noi,
iubitilor, să ne temem de judecata lui Dumnezeu si să ne ducem la biserică si
să stăm cu frică si cu cutremur până la sfârsitul Liturghiei, ca si cum am
vedea cu ochii cei trupesti pe Însusi Stăpânul Hristos, care va să ne judece pe
noi, în ziua cea înfricosătoare a învierii celei de obste; si să nu iesim afară
până nu se va săvârsi slujba, si nici să nu îndrăznească cineva să vorbească în
biserică, fără de mare nevoie, sau de va vorbi de grijele trupesti, se aseamănă
lui Iuda, care s-a sculat de la Cina cea de Taină si, ca un nemultumitor, s-a dus
si l-a vândut pe Hristos.
(Proloage)
"Povesti" de Regina Maria
Pentru rugaciunile Sfintilor 9 Mucenici din Cizic si ale Sfantului Cuvios Memnon, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, cuvânt al Sfântului Efrem, despre smerita cugetare.
Semnele si cunoasterea
celui ce are smerenia cea adevărată sunt acestea: a se socoti pe sine că este
mai păcătos decât toti păcătosii si că nici un bine nu a făcut înaintea lui
Dumnezeu. A se prihăni pe sine în toată vremea si în tot locul si în toată
lucrarea. A nu năpăstui pe nimeni, nici a socoti că este cineva pe pământ mai
pângărit decât dânsul, sau mai păcătos, sau mai lenes. Pe toti de-a pururea a-i
lăuda si a-i slăvi. A nu judeca sau a defăima sau a grăi de rău pe cineva,
vreodată. A tăcea de-a pururea si a nu grăi ceva, fără de poruncă sau fără de
mare trebuintă. Iar, când va fi întrebat si va răspunde, aceasta să o facă cu
mare alinare si cu liniste si rar, ca si cum silit ar fi, si, sfiindu-se, să
grăiască. A nu-si face închipuire de sine în vreo privintă, a nu se supăra cu
nimeni, ori pentru credintă, ori pentru altceva; ci, dacă zice de bine, să zici
si tu asa, iar de zice de rău, să zici: „Tu stii”. A avea supunere si a urâ
voia sa, ca pe o pierzătoare de suflet. A nu căuta la nimeni de sus. A avea
înaintea ochilor săi moartea. A nu cuvânta în desert sau a grăi desertăciuni
sau a minti vreodată. A nu grăi împotriva celui mai mare. A suferi ocările,
defăimările, pagubele, cu bucurie. A urâ odihna si a iubi osteneala. A nu
întărâta pe cineva sau a răni stiinta cuiva.
Acestea sunt semnele si
cunoasterile smereniei celei adevărate. Si fericit este acela ce le are pe ele,
că acela s-a făcut casă si biserică a lui Dumnezeu si Dumnezeu S-a sălăsluit
întru dânsul si ÎmpărăŃiei Cerurilor mostenitor s-a făcut. Amin.
(Proloage)
Jurnal….ocazional
Afara – desi dimineata a fost destul de rece, doar 5 grade in termometre, acum este o vreme frumoasa de primavara, numai buna pentru a merge, dupa serviciu, la socri sa pun verdeturi la congelator.
–
pentru cele cateva zile petrecute la Sinaia. Desi planul initial a fost sa
mergem impreuna cu Matei, Doamne-Doamne a oranduit sa nu fie asa. Am fost doar
noi doi, ne-a fost destul de greu, insa am cautat sa ne bucuram de soare si
plimbari lungi pe strazile linistite (chiar pustii). A fost pentru noi un fel
de: punct si de la capat, de tras aer in piept si mers mai departe. De mult
ajutor ne-a fost si soarele bland de primavara. De ploaie am avut parte doar o
dupa-amiaza.
- pentru ziua de sambata, in care Maria, cea mai tanara membra a “tinerilor ortodocsi”, a realizat, impreuna cu echipa ei, proiectul “masa calda pentru trei bunici”. Meniul nu a fost usor, dar nici greu: ciorbita de pui; pilaf din pulpe de pasare si prajitura cu fructe. Totul a fost delicios.
Duminica dimineata, dupa ce a pregatit cele trei pachete, a ramas ciorba care a
fost savurata, atat de cei care au gatit-o, dar si de cei care erau prezenti si
pregateau alte proiecte. Cele trei bunicute care au fost fericite ca cei tineri
s-au gandit la ele.
Bucatarie: este pace si liniste,
sambata am gatit doar o ciorba de peste.
Mesteresc: - pentru ca Saptamana
Luminata a fost o saptamana plina de sarbatori, nu am mesterit nimic. Sper ca
in aceasta saptamana sa am ceva mai mult spor.
Citesc – o sa radeti, insa
citesc o noua carte pentru copii – Aventurile lui Cepelica – achizitionata de
la magazinul Castelului Cantacuzino. Cand am intrat in magazin si am vazut
titlul, cuvantul “Cepelica” a inceput sa imi rasune in urechi ca un cantec
vechi. Desi eram convinsa ca o pot gasi la diverse librarii la un pret mult mai
mic, am ales sa o achizitionez, intrebandu-ma ce imi spune acest nume. Abia seara
mi-am dat seama ce imi spune “Cepelica”. Copil fiind, una din verisoarele mele
primise aceasta carte cadou de ziua ei. Am citit-o, cand am fost la ea in
vizita si, la acel moment mi-am dorit foarte mult sa o am si eu. Nu a fost sa
fie, anii au trecut, am uitat de ea. Iar acum, ca am gasit-o, a fost foarte clar
ca nu puteam sa o ratez.
Va doresc sa aveti o saptamana plina de bucurii.
Pentru rugaciunile Sfintilor Apostoli Iason si Sosipatru si ale Sfintilor Mucenici Maxim, Cvintilian si Dadan din Ozovia, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, învătătură a Sfântului Anastasie, despre dreapta judecată a lui Dumnezeu.
Iubitorul de oameni
Dumnezeu si Dreptul Judecător, de multe ori, ne dă pe noi potrivnicilor, nu
spre pierzare, ci spre învătătură, precum a zis către Israel, prin Ieremia:
„Îndrăzneste, poporul Meu, că nu v-a pieri pomenirea lui Israel, că v-ati dat
neamurilor, nu spre pierzare, ci pentru că ati mâniat pe Dumnezeu, v-a dat pe
voi potrivnicilor. Că ati mâniat pe Cel ce poate a vă certa pe voi si vă poate
da pedeapsa cea mai de pe urmă.”
Deci, ni se cade nouă a
sti că, pentru fărădelegile noastre, suntem dati în mâinile vrăjmasilor nostri,
după dreapta judecată a lui Dumnezeu, precum a zis Isaia: „ Cine a dat, spre
jefuire, pe Israel? Oare nu Dumnezeu Căruia I-ati gresit, nevrând să umblati în
căile Lui si ati adus asupra lui Israel Mânia iutimii Sale si a întărit asupra
voastră mânia si războiul?” Că, nimic fără dreptate, nu vine asupra noastră.
Adevărat, greu ne este nouă, păcătosilor, dar numai dreapta judecată a lui
Dumnezeu aduce toate acestea asupra noastră. Că păcatele noastre ne mijlocesc nouă
relele acestea, de vreme ce suntem liberi spre câsigarea mântuirii sau a
pierzării noastre, precum este scris, că, Dumnezeu a pus dintru început
înaintea omului, spre alegere, viata si moartea.
Iar martori la aceasta
sunt Adam si Eva, care, cu înselăciunea vrăjmasului s-au răpit si asemenea cu
Dumnezeu au voit să fie si porunca lui Dumnezeu au călcat si apoi, din Rai
izgonindu-se, au mostenit moartea. Drept aceea. si în lege zice: „orice ar face
omul, i se va răsplăti lui.” Că de va gresi cineva cu orisice, întru aceea si
pedepsit va fi, de nu se va pocăi. Iar de se va întoarce si se va pocăi cu
adevărat, îsi va mântui sufletul său. Dumnezeului nostru slavă, acum si pururea
si în vecii vecilor! Amin.
(Proloage)
Pentru rugaciunile Sfantului Apostol Simeon, rudenia Domnului, episcopul Ierusalimului, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, cuvânt al Sfântului Ioan Gură-de-Aur, despre miluirea si cinstirea
casnicilor si fetelor bisericesti.
Dacă te-ai săturat de
bucate, să-ti aduci aminte de cel flămând. Băut-ai, adu-ti aminte de cel
însetat. Încălzitu-te-ai, încălzeste si tu pe cel ce tremură de frig. Ori, dacă
în case înalte si frumoase stai, adu în casa ta pe cei ce se zbuciumă.
Veselitu-te-ai la masă, veseleste pe cel scârbit. Bucuratu-te-ai de ceva,
mângîie pe cel necăjit si trist. Cinstitu-te-au pe tine ca pe un bogat,
cercetează si tu pe cei săraci. Ai iesit vesel de la stăpân, fă si tu la fel,
ca si în casa ta, fără de frică să umble casnicii tăi. Că nu putină milostenie
este ca, adică, pe casnicii tăi, să-i faci fără de frică si fără de suspine si
fără de lacrimi, măcar de ar fi vrednici de pedeapsă, că, în locul acesteia, să
fie miluiti. Că nu atât cu bătăile, cât cu mila se cutremură si se pedepsesc
ei. Deci, de vei face asa, apoi si tu, în loc de pedeapsă, la iesirea
sufletului tău, milă vei afla.
Încă, să fie casa ta
odihnă slujitorilor lui Dumnezeu, preotilor si a tot cinul bisericesc; du pe
unii ca acestia în casa ta si, cu mare cinste, să-i odihnesti pe ei. Adu-ti
aminte de cei ce sunt în mănăstiri, care tin rânduiala îngerească si poartă
chipul cel călugăresc, du-i pe ei în casa ta si să le pui masă, după rânduiala
mănăstirească, si pe femeia ta si pe copiii tăi să-i înveti ca, în frică si cu
tăcere, să le slujească, precum îngerilor lui Dumnezeu. După putere, să le dai
lor cele trebuincioase la mănăstire, că mult este si aceasta, dacă vor zice ei
odată: „Doamne miluieste”, că îti vei avea, de la dânsii, binecuvântare, care
fără de pret este. Că, scris este: „Mult poate rugăciunea dreptului” (Iacob, 5,
16). Deci, dacă unul poate, apoi, cu atât mai mult dacă multi vor striga către
Dumnezeu.
Încă, si mai mult, cu
cei ce sunt în munti, să te ostenesti, căci stau în pesteri, ca niste îngeri în
trup, înstrăinându-se de lumea aceasta si Unuia Dumnezeu slujesc, să le duci
cele trebuincioase lor si să iei rugăciune de la dânsii; pune în inima ta
cuvintele lor, unge-te cu binecuvântarea lor. Roagă-i, încă, să mijlocească la
Dumnezeu, pentru păcatele tale, si te vei întoarce în casa ta curat. Iar
clevetiri să nu primesti despre călugări si nici despre vreunul din cei sfintiti.
Iar, de vei vedea pe vreunul gresind, să nu-l judeci pe el, ci să asculti pe
Domnul, cel ce a zis: „Nu osânditi, ca să nu fiti osânditi”. Slujitorilor lui
Dumnezeu, care trec alături pe cale, să nu te rusinezi a-Ńi pleca capul tău. Si
de vei petrece asa, nu-ti va face tie necaz nici stăpânirea, nici bogătia, ci,
dimpotrivă, îti vor fi tie ajutor la dobândirea Împărătiei cerului, ca niste
prieteni buni. Dumnezeului nostru slavă, acum si pururea si în vecii vecilor!
Amin.
(Proloage)
Pentru rugaciunile Sfintilor Mucenici Chiril, Chindeu si Tasie din Axiopolis (Cernavoda), ale Sfantului Sfintit Mucenic Vasilevs, episcopul Amasiei si ale Sfintei Glafira, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, cuvânt al Sfântului Efrem, despre desertăciunea lumii si despre veacul ce
va să fie.
Iată, vremea vietii
vesnice vă îndeamnă pe voi la lucru si la slava cea nestricată, pentru că pe
viata aceasta o mosteneste moartea si pe slavă o ajunge rusinea. Că multi
dintre cei puternici, ca fiarele fiind mai înainte, în iad s-au pogorât si ca
cei mai răi s-au osândit de Dreptul Judecător: bogatii au sărăcit, înteleptii
s-au primejduit, cei tari au slăbit, cei sănătosi s-au îmbolnăvit si pe cei ce
se bucurau i-au cuprins necazul si cel ce făcea pierzanie în popor, însusi, în
loc de pierzanie a nimerit, de vreme ce nici un bine n-au făcut în viata
aceasta.
Si altelele multe ca
acestea s-au arătat în lumea aceasta. Fiii nu-si cinstesc părintii lor, iar
părintii îsi urăsc fiii, femeile sunt lăsate de bărbatii lor, iar bărbatii
nu-si păzesc credinta fată de femei. Cei tineri nu cinstesc pe bătrâni, iar
bătrânii se ridică împotriva tinerilor. Nu putem avea încredere unul în altul,
nici să avem nădejde în fratele, că grăieste cele de pace cu gura, iar în inima
sa gândeste cele rele, sunt invidiosi, vrăjmăsesc, înseală, sunt stăpâniti de
nesatiu si nimeni nu ia aminte la Dumnezeu, nimeni nu se asteaptă că s-ar putea
să fie osândit. Pentru aceasta s-au înmultit răutătile, că ne depărtăm de
Dumnezeu. Ne-a dat nouă cugetul, ca printr-însul să ne sfătuim la cele bune,
iar noi, la cele rele ne sfătuim. Voie liberă ne-a dat nouă, că printr-însa să
cunoastem dreptatea, iar noi lucrăm cu ea fărădelegea. Bogătie ne-a dat noua,
ca din ea să dăm la săraci, iar noi, si pe cele de care săracii au nevoie, le
luăm de la dânsii. Putere ne-a încredintat nouă Dumnezeu, ca să ocrotim, cu ea,
pe cei ce trăiesc în nevoi, iar noi, cu ea chinuim si nu apărăm pe nimeni. Nu
mai este cale adevărată, nici judecată dreaptă, a secat dragostea si urâciunea
s-a înmultit. S-a defăimat fapta bună si s-a făcut iubită fătărnicia. Smerenia
s-a făcut de rusine si cinstită s-a făcut mândria. S-a stins adevărul, iar
minciuna a acoperit pământul. O, adâncul bunătătii si al îndelung-răbdării lui
Dumnezeu! Că, petrecând noi în toate răutătile, El ne asteaptă la pocăintă. Că
nu Se mânie, ci se milostiveste, ca un Părinte, pentru că mai multă plată să ne
dea. Că, pocăinta si întoarcerea noastră voieste, iar moartea păcătosului nu o
voieste. Amin.
(Proloage)
Pentru rugaciunile Sfintilor Ierarhi ilie Iorest, Simion Stefan si Sava Brancovici, mitropolitii Transilvaniei, ale Sfantului Ierarh Iosif Marturisitorul din Maramures, ale Sfintilor Mucenici Pasicrat si Valentin si ale Sfintei Cuvioase Elisabeta, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, cuvânt al Sfântului Ioan Gură de Aur, despre îndatorirea crestinilor de a
lăsa lucrul si a merge la biserică atunci când soseste vremea.
Aceasta vă spun eu
vouă, prietenilor si fratilor mei, că s-ar fi cuvenit ca, din zi în zi, mai
mult popor să se adune la biserică, pentru ascultarea dumnezeistilor cuvinte,
iar acum, mai putini ati venit. Dacă as fi grăit eu de la mine, apoi ati fi
făcut nevenind de loc. Dar eu vă arăt vouă voia lui Dumnezeu, pe care, de o veti
face, vă veti mântui. Dacă cineva aduce o scrisoare împărătească, la cetăteni,
acestia nu se uită la viata celui ce a adus-o, de este bogat sau sărac, de este
drept sau păcătos, ci toti ascultă cu luare aminte cele ce se citesc, sau de nu
le aude cineva, apoi întreabă pe cela ce le-a auzit. Deci, dacă atâta frică fată
de un domn pământean este la voi, apoi, cu cât mai mult, se cade să ascultăm,
cu luare aminte aici, în biserică, unde, din partea Făcătorului puterilor
ceresti, vorbim noi, păcătosii, slujitorii .Săi. Drept aceea, vă rog pe voi,
cei ce veniti aici, să învătati pe cei lenesi ca să vină si ei la biserică.
Pentru că voi ati gustat din dulceata învătăturii, iar aceia, nu. Pentru că,
dacă cineva va face istet pe cel lenes, spre cele plăcute lui Dumnezeu, mult
folos va lua de la Dumnezeu. Dar, încă si despre rugăciune vă voi învăta; că
printr-însa, se săvârsesc faptele cele bune. Că dacă se ruga cineva către
Dumnezeu, din inimă smerită, fără de răutate, apoi, ca tămâia se suie acolo.
Pentru aceasta si Proorocul a zis: „Să se îndrepteze rugăciunea mea, ca tămâia înaintea
Ta.” Precum tămâia este binemirositoare, când este pe foc, asa si rugăciunea,
când se face din inimă aprinsă, se apropie de Dumnezeu.
Deci, veniti fratilor
si surorilor si ascultati această învătătură sfântă, care va fi spre mântuirea
sufletelor voastre, de o veti face. Iar nefăcând-o, osânditi veti fi, pentru că
n-ati ascultat pe acela ce v-a învătat. Voi n-ati mers atâta cale, cât a mers
împărăteasa de la miazăzi, ca să audă întelepciunea lui Solomon. Si, iată,
aici, mai mult decât Solomon este. Că nici pe cale lungă nu vă osteniti, nici
treceti peste mare, nici nu cheltuiti averi, nici de boli nu suferiti. Că
Biserica adăpostire este tuturor celor ce aleargă la dânsa. Că de esti drept,
să intri, ca să nu-ti pierzi dreptatea, iar de esti păcătos, să vii, ca să te
mântuiesti. Pentru că eu, nu pentru mine vă îndemn pe voi, ca să veniti, că mai
păcătos decât toti sunt; dar de veti asculta învătătura, veti mântui sufletele
voastre. Iar, neascultând învătătura cea sfântă, cum va putea cineva a-si
îndrepta sufletul său?
Că lumină este cuvântul
lui Dumnezeu si, încă, lumină mai mare decât lumina cea văzută, că pe suflet
luminează. De aceasta si Isaia Proorocul a zis: „Poporul cel ce sedea întru
întuneric, a văzut Lumină mare”, învătătura cea adevărată. Deci, cîti veniti la
biserică, îndemnati si pe cei ce nu vin si nimeni să nu zică: „Nu sunt slobod.”
Să-ti aduci aminte, frate, de cei chemati la Cina cea Împărătească, si care
n-au mers, unul zicând: „Perechi de boi am cumpărat”, altul: „Mosie am
dobândit”, altul: „Femeie mi-am luat”. Si s-a mâniat, pentru aceasta, asupra
lor Împăratul. Oare, nu puteti voi să dăruiti lui Dumnezeu, nici măcar un ceas?
Ce greutate îti este tie,
după ce vei asculta cântarea în biserică, în ziua Domnului, îndată apoi, în
celelalte zile să mergi la lucrul tău? Că de s-ar împărti la biserică, o dată
pe săptămână, aur sau argint, sau miere sau băutură, apoi n-ati veni, oare,
singuri si nechemati? Iată, aici, la biserică, totdeauna se împart cuvintele
lui Dumnezeu, cel mai de pret decât aurul si mai scumpe decât pietrele cele de
mult pret, mai dulci decât mierea, iar voi vă lipsiti de ele, pentru a voastră
lenevire, că nu veniti la biserică, umblând cu nebăgare de seamă. Nu vă lipsiti,
deci, de a voastră voie, de învătătura cea duhovnicească, prin care bine ati
vietui si sufletele v-ati putea mântui, pentru Iisus Hristos, Domnul nostru, a
Căru ia este slava acum si pururea si în vecii vecilor. Amin.
(Proloage)
SHIRLEY TEMPLE
(23.04.1928-10.02.2014)
sursa foto: internet
Pentru rugaciunile Sfantului Mare Mucenic Gheorghe, purtatorul de biruinta si ale Sfintei Mucenite Valerie, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, cuvânt al Sfantului Anastasie egumenul, despre mărturisirea păcatelor.
Bine este, cu adevărat
si de folos, ca să ne mărturisim păcatele, însă, la părinti duhovnicesti iscusiti,
iar nu la preoti simpli si neiscusiti, nedestoinici a folosi un lucru ca
acesta. Ca nu cumva, prin dragostea lor cea nefolositoare si prin canonul dat
fără iscusintă, să păgubească pe cela ce vine la spovedanie si nefolositor si
lenes să-l facă. Deci, de vei afla un om duhovnicesc, care să poată să te
îndrumeze pe tine, să nu te rusinezi să te mărturisesti la el, ca lui Dumnezeu,
iar nu ca la un om. Că a zis unul din Sfinti: „Cel întelept în sufletul său, nu
se rusinează de căderea sa si nu se sfieste si nici nu se sminteste, a-si
mărturisi păcatele sale.” Că, zice Ioan Teologul: „Dacă mărturisim păcatele
noastre, El este credincios si drept, ca să ne ierte păcatele si să ne curătească
pe noi de toată nedreptatea” (I Ioan 1, 9).
Sunt însă multi din cei
de rând, preoti fătarnici, care fac lucruri de rusine, nu numai umblând ei
însisi prin noroiul faptelor celor rele, ci încă, se fac si învătători la rău,
încât, nici ei însisi nu ies la lumină, nici pe cei ce ar voi să vină, nu-i
lasă.
Drept aceea si Domnul,
pentru unii ca acestia, a zis: „Vai vouă, cărturarilor si fariserilor fătarnici!
Că închideti Împărătia cerului înaintea oamenilor: că voi nu intrati si nici pe
cei ce vor să intre nu-i lăsati” (Matei 23, 13). Si iarăsi: „Voi sunteti lumina
lumii si sarea pământului.” Si: „Oricâte veti lega pe pământ, vor fi legate si
în cer” (Matei 18, 18). Iată pentru ce nu se cade a ierta păcatele pe plată si
fără de canon.
Drept aceea, ca un om
ce esti, la om să te mărturisesti, iar Dumnezeu, printr-însul întorcându-te si
învătându-te, te va ierta ca si pe David, prin Natan. Drept aceea, si zice: „Să
mă întoarcă pe mine cei ce se tem de Tine, Doamne, si cei ce cunosc mărturiile
Tale. Certa-mă-va dreptul cu milă si mă va mustra.” Pentru că preotii sunt
slugi ale lui Dumnezeu si împreună vietuitori cu îngerii si dătători de
mântuire. Iar aceasta si Apostolul o zicea: „Asa să ne socotiti pe noi, ca pe
niste slugi ale lui Hristos si iconomi ai tainelor lui Dumnezeu.” Că om pe om
ajută, mustrându-l prin învătătură spre pocăintă, iar Dumnezeu curăteste păcatele
celor ce se pocăiesc si mai mult nu le pomeneste. Pentru că a zis: „Spune-ti
tu, mai întâi, păcatele tale, ca să te îndreptezi.”
Dumnezeului nostru
slavă, acum si pururea si în vecii vecilor. Amin.
(Proloage)
Jurnal... ocazional
Afara este o seara placuta de primavara, iar aerul
curat de la Sinaia mi-a desfundat putin nasul. Am ajuns in statiune in jur de
ora 16, ne-am plimbat putin profitand de soarele bland de primavara. Nu am
stiut ca in parcul din centrul orasului sunt magnolii.
-pentru ca anul acesta am reusit sa particip la toate deniile si,
nu singura, ci alaturi de copiii de la Centrul Educational. Bucuria cu care au
venit la biserica au adus-o in sufletul tuturor. Joi, la denia celor 12
evanghelii, atunci cand Sfanta Cruce a fost scoasa din altar, a fost momentul
care i-a impresionat pe toti, ramanand fara cuvinte. Au cantat Prohodul atat de
frumos, incat parintele si cei care il ajutau in altar au spus ca a fost in
biserica un cor de ingeri. Iar in noaptea de Inviere, cand raspundeau “Adevarat
a Inviat” rasuna biserica. Bineinteles ca, au fost si momente haioase. Dupa ce
lumea a luat Lumina Sfanta si pastele, in biserica nu a mai fost asa de multa
lume, iar copiii au ascultat slujba in liniste. La un moment dat, li s-a facut
foame, asa ca o bunicuta draguta din Comitetul de doamne, s-a dus la bucatarie
si le-a adus oua rosii, paine si un castronel pentru coji. Toti asteptau ca
strana sa cante “Doamne miluieste “ sa poata sparge ouale de piciorul
scaunelor, astfel incat sa nu deranjeze. Au fost tare nostimi, cum spargeau oualele
si plimbau castronul pentru coji, cat mai incet. Toti au rezistat pana
dimineata, iar gospodinele care au adus bucate spre sfintire, le-au daruit
copiiilor.
-pentru ziua de Paste petrecuta, de data aceasta alaturi de fiul
nostru Mihai si de rudele Denisei. A fost o zi cu multa liniste, dar si cu
multe povesti si cu veselie.
-pentru a doua zi de Paste, petrecuta alaturi de parinti si socri.
Bucatarie, anul acesta pregatirile au fost minime: pasca fara gluten, ciorbita de vitel, prajitura cu mac-preferata fiului nostru si a prietenei lui si, bineinteles, oua rosii.
Urmăresc - deocamdată nimic.
Va doresc tuturor celor care veniti in vizita sa aveti o saptamana Luminata plina de bucurii.
Hristos a Inviat!
Pentru Sfintele Pasti, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, cuvânt al Sfântului Chiril, arhiepiscopul Alexandriei, despre frica de
Dumnezeu.
Mă tem de moarte si mă
spăimântez. Mă tem de gheena focului, că vesnică este si nestinsă. Mă tem de
tartar si de întuneric, pentru că nu are parte de lumină. Mă tem si de vierme,
că fără de moarte este. Mă tem de îngerii cei de la judecată, că nemilostivi
sunt. Amar mie, că mă chemau pe mine, si eu nu ascultam, îmi spuneau mie să
părăsesc toată spurcăciunea si toate lucrurile cele urâte, si nu auzeam. Vai
mie, că am spurcat casa ta, Doamne, si pe Sfântul Duh l-am scârbit. Dumnezeule,
drepte sunt lucrurile Tale si judecătile. Pentru o asemenea păcătuire si pentru
dulcetile trupesti mă lipsesc de hrana, cea nesfârsită si de Împărătia Cerului
si fără de sfârsit mă voi munci, dându-mă focului. Dreaptă este judecata Domnului:
că mă învăta si n-am ascultat, îmi aducea mie mărturii, iar eu îmi băteam joc.
Asa vei începe a zice, o, omule, dacă se va întâmpla tie, mai înainte de pocăintă,
să pleci din lumea aceasta. Drept aceea, si de gheenă să te temi si în împărătie
să te sârguiesti a intra. Dumnezeului nostru slavă, acum si pururea si în vecii
vecilor! Amin
(Proloage)
Pentru Sfintele Pasti, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, învătătură din Pateric, despre nălucirile drăcesti.
Unui frate oarecare i
s-a arătat, într-o noapte, diavolul în chip de înger luminat si i-a zis lui:
„Eu sunt Gavriil si sunt trimis la tine să-ti aduc tie o veste bună” Iar
fratele i-a răspuns lui: „Poate ai fost trimis la altii, că eu sunt păcătos si
nu sunt vrednic să văd înger.” Aceasta el zicând, vicleanul îndată a pierit
dinaintea lui si s-a făcut nevăzut. Drept aceia si grăiesc bătrânii: „Chiar de
s-ar arăta cu adevărat, cuiva, îngerul, să nu-l primească pe el, ci să se
smerească, zicând: „Nu sunt vrednic a vedea înger, petrecând eu în păcat”.
Asemenea zicea si un oarecare staret despre sine: „Stând eu, în chilia mea si
nevoindu-mă, am văzut aivea pe draci si nu-i băgam în seamă pe ei.” Iar
diavolii, văzându-se biruiti de staret, unul s-a apropiat, zicându-i lui: „Eu
sunt Hristos.” Iar staretul, văzându-l, si-a închis ochii săi, zicând: „Eu nu
sunt vrednic să văd pe Hristos, că El însusi a zis: „Multi Hristosi mincinosi
vor fi si vor însela pe multi”. Iar diavolii, auzind acestea, s-au stins si
s-au făcut nevăzuti, iar staretul a lăudat pe Dumnezeu.
Deci, au zis bătrânii:
„Să nu dorească nimeni să vadă pe Hristos sau pe vreun înger cu simturile, ca
nu cumva să-si piardă mintea sa desăvârsită; că va rămâne fără de minte,
primind lup în loc de păstor si închinându-se dracilor, vrăjmasilor săi.” Că
începătura înselăciunii mintii este mărirea desartă, de care omul fiind miscat,
se ispiteste a cuprinde pe Dumnezeu în chipuri si asemănări. După dreptate,
este, însă, ca nicidecum să nu te ispitesti tu de una ca aceasta. Că, la unele
vremi, dracii se împart între ei si unii se arată în chip de îngeri, amăgindu-ti
mintea ta si zicând că ar fi ei sfinti îngeri, .dându-ti gânduri de te
înfioară. Si, de voiesti să ai ajutor, să te rogi îndată asupra lor si să-i
blestemi, cu numele lui Hristos. Atunci, chiar dacă nu vor, se vor duce cei ce
te înseală pe tine. Dumnezeului nostru slavă, acum si pururea si în vecii
vecilor. Amin.
(Proloage)
Pentru Sfanta si Marea Sambata si pentru rugaciunile Sfantului Cuvios Ioan de la Lavra Veche si ale Sfantului Sfintit Mucenic Pafnutie, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, învătătură pentru mântuirea sufletului.
Dacă nu toti cei botezati
se mântuiesc, ci numai cei ce fac voia lui Dumnezeu, apoi, arătat lucru este,
că nici cei ce se călugăresc nu se vor mântui, ci, numai cei ce vor păzi cele
rânduite călugăriei. Că părintii au numit cântarea, armă, iar rugăciunea, zid
de apărare si lacrimile cele fără prihană, botez, iar fericita ascultare, au
socotit-o mucenicie, fără de care, nimeni din sfinti, n-a văzut pe Dumnezeu.
Si dovedit lucru este
că, fără ascultare, nimeni nu va vedea pe Dumnezeu, măcar că multi, neavînd cui
se supune, au plăcut lui Dumnezeu, precum Maria Egipteanca si multi altii. Că
zic Scripturile: „Cela ce-si supune trupul sau duhul si face din cugetul său un
judecător, acela, mai înainte de împlinirea ascultării, s-a făcut iscusit în
sporirea cea nevăzută si tainică, cea către ascultarea dumnezeiestilor porunci.
Că avem si pe marele Antonie si pe cei ce de la dânsul s-au luminat, care au
scos din această ascultare multă si tainică cunostintă, iar cei ce una ca
aceasta n-au câstigat, ci, încă si de patimi sunt tulburati, apoi, aceia, fără
de ascultare, nu vor plăcea lui Dumnezeu.
Căci, ce oare, Maria
Egipteanca si altii, nesupunându-se nimănui nu au văzut pe Dumnezeu? Deci,
zicem: Că nu se vorbeste, aici, numai de supunerea cea trupească, ci, si de cea
sufletească. Că, pe nimeni din Sfinti nu-i aflăm, să nu-si fi supus trupul lor
duhului. Iar cela ce trupul lui l-a supus duhului si mustrarea cugetului o are,
ca judecător, acesta ascultător al dumnezeiestilor porunci făcându-se, mai
înainte de a umbla în ascultarea cea văzută, a ajuns la ascultarea cea gândită.
Multi supunându-se părintilor celor trupesti, sufletul lor l-au făcut rob
dezmierdărilor si dulcetilor si nu s-au folosit cu nimic dintru asemenea
supunere. Iar supunerea cea dumnezeiască, pe cea trupească o întăreste. Si cei
ce n-au pe cea dintâi sunt tulburati de patimi trupesti, că, fără de cea
gândită, a spori nu se poate. Deci, bine au zis Părintii, că, fără ascultare,
nici unul nu poate să vadă pe Dumnezeu.
Iar patimi sufletesti,
au socotit pe acestea: mărirea desartă, mânia, scârba, trufia, trândăvia si
cele ce se nasc din acestea. Iar patimi trupesti sunt acestea: nesatul, betia,
iubirea de argint, desfrânarea. Deci, zic asa: cei ce sunt tulburati de
patimile sufletesti au trebuintă de un povătuitor, om întelept, putin
îngăduitor la cele trupesti, ca nu cumva, în zadar si mai mult să se
mândrească, că sunt înfrânati. Iar cei ce se luptă cu patimile trupesti au
trebuintă de un povătuitor, care să aibă viată îngererească si fără de trup,
adevărat înfrânat si nepătimas, care, cu postul, să omoare miscările cele
trupesti. Si se aseamănă, unii ca acestia, cu cei ce au fugit din Sodoma si au
fost povătuiti la viată de un înger. Dumnezeului nostru slavă, acum si pururea
si în veci vecilor! Amin.
(Proloage)
Pentru Sfanta si Marea Vineri si pentru rugaciunile Sfantului Cuvios Ioan, ucenicul Sfantului Cuvios Grigorie Decapolitul, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, cuvânt al Sfântului Ioan Gură-de-Aur, despre însemnarea cu Sfânta Cruce.
Multi din cei fără de
socotintă îsi fac cruce, fluturând cu mâna pe fata lor, dar, în desert se
ostenesc, de vreme ce nu închipuiesc crucea dreaptă, iar dracii se bucură de
acea fluturare. Când, însă, cineva îsi face cruce dreaptă, punând mâna sa la
frunte si la piept, la umărul drept iar pe urmă la cel stâng, apoi îngerii
văzând, se veselesc de adevărata închipuire a crucii, pe fetele noastre. Iar
îngerul Domnului scrie pe cei ce intră în biserica Domnului, cu frică si cu
credintă.
Deci, dacă cineva,
intrând în biserică, stă cu frică si îsi face cu umilintă închinăciunea pe
„chipul lui Dumnezeu”, acela primeste iertare de păcate si milă de la Dumnezeu,
iar, de intră fără frică, apoi, unul ca acela, la iesirea din biserică, mai
mari păcate dobândeste. Drept aceea, si noi, fratilor, venind la biserică, să
stăm cu frică, asteptând de la Dumnezeu mare milă, în veacul de acum si în cel
ce va să fie.
(Proloage)
Pentru Sfanta si Marea Joi si pentru rugaciunile Sfantului Sfintit Mucenic Simeon, episcopul Persiei, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, cuvânt al Sfântului Moise, despre îndrăzneala în rugăciunea cea către
Dumnezeu.
Iubitilor frati,
puterea noastră să fie în lacrimi, ca întru bucurie să secerăm. Să plângem
înaintea lui Dumnezeu, ca darul Lui să-l înmultească peste noi si să ne trimită
putere, care să ne păzească pe noi, în lupta cu duhurile cele rele. Dar să
plângem cu smerenie, ca pe noi însine să ne apropiem de Dumnezeu cu toată
dorirea, că El poate să ne mântuiască pe noi de duhul desfrânării, înainte de
iesirea noastră din trup. Să iubim milostenia si ajutorarea săracilor, să ne
păzim de iubirea de argint, ca să ne întâmpine pe noi îngerii, când vom iesi
din trup. Să iubim pacea cu toti, si mari si mici, ca să ne păzească pe noi
Dumnezeu de pizma care ne duce la tot răul. Să câstigăm încă si
îndelunga-răbdare în tot lucrul, ca să ne păzească darul lui Dumnezeu de împutinarea
sufletului. Să iubim pe toti, ca pe fratii nostri, neurând pe nimeni, în
inimile noastre, nici răsplătind răul cu rău, ca să ne păzească pe noi Cel
Puternic, si să avem răspuns bun în ziua judecătii. Să iubim smerenia, adică să
purtăm greutatea unul altuia sau defăimarea sau ocara, care se zice spre noi de
la cineva, ca să ne păzim pe noi de mândrie. Să dăm unul altuia cinste si pe
niciunul să nu-l smintim, ca să ne păzească de clevetirea dracilor, când vor
iesi ei înaintea fetei noastre. Să lepădăm cele de prisos ale lumii acesteia si
slava ei, ca să ne izbăvim de pizmuirea care merge înaintea noastră. Să ne
deprindem limba noastră în învătătura lui Dumnezeu, întru dreptate si în
rugăciune, ca să ne păzim pe noi de minciună. Să ne ferim inima si trupul de
pofte, ca să ne izbăvim de osânda focului vesnic. Că faptele cele bune pot să
ne ajute nouă, dacă le vom câstiga pe ele.
Deci, cine este întelept
si nu voieste să-si dea sufletul său la nevointe si osteneală, ca să se
izbăvească de toate relele acestea? Sa facem, dar, fratilor, toate lucrurile
cele bune, cu toată puterea noastră. Că mare este puterea Domnului Dumnezeului
si Mântuitorului nostru Iisus Hristos, care ne ajută nouă oamenilor celor
neputinciosi. El stie că omul este ticălos si asteaptă pocăinta lui până la
sufIarea cea mai de pe urmă. Drept aceea, să se facă mintea noastră una cu
Dumnezeu, ca să ne izbăvească pe noi de tot răul.
(Proloage)
Bucurie in doi........
sursa foto: internet
Pentru Sfanta si Marea Miercuri si pentru rugaciunile Sfintelor Mucenite Fecioare Agapia, irina si Hionia, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, pilda staretului Varlaam, despre cei trei prieteni.
Cei ce iubesc frumusetea
vietii acesteia si se desfătează cu îndulcirea ei, ca si cei ce cinstesc mai
mult cele stricăcioase si slabe, decât pe cele ce vor să fie si nestrămutate,
asemenea sunt unui om, care avea trei prieteni, din care, pe doi mult îi
cinstea si se tinea de dragostea lor, până si la moarte se silea pentru dânsii
si la primejdie a intra, pentru ei era gata, iar pentru al treilea, multă
nepurtare de grijă avea, nici la cinste, nici la dragoste cuvioasă, pe acela,
vreodată, învrednicindu-l, ci putină si de nimic si fătarnică dragoste avea
către dânsul.
Iar, într-o zi, au
venit niste înfricosători si groaznici ostasi, sârguindu-se cu multă grabă ca
să-l ducă pe acela la împărat, să dea seama pentru o datorie de multi talanti.
Deci, nepricepându-se acela, căuta pe cineva ca să-i ajute lui la acea judecată
strasnică a împăratului. Drept aceea, a zis către cel mai întâi, decât toti, si
mai de aproape prieten al său: „Acum, cu adevărat, îmi trebuie ajutor, în ziua
aceasta, la primejdia ce m-a cuprins; deci, cu ce făgăduiesti să-mi ajuti mie
acum? Si care îmi este mie nădejdea de la tine, preiubitule?” Iar ei,
răspunzându-i, a zis: „Nu-ti sunt tie prieten, omule, nici nu stiu cine esti,
alti prieteni am eu, cu care împreună mi se cade astăzi a mă veseli. Însă,
iată, îti dau tie două haine, ca să le ai pe calea unde mergi, si care
niciodată nu-ti vor fi de folos. Dar, altă nădejde să nu astepti de la mine.”
Deci, acestea auzindu-le, acela a deznădăjduit să mai ia vreun ajutor de la
dânsul.
Ducându-se apoi, la
celălalt prieten al său, a zis: „Oare, îti aduci aminte, o, prietene, de câtă
cinste te-ai îndulcit de la mine? Iată, astăzi, căzând în necaz si în primejdie
mare, am trebuintă de un ajutor. Deci, cu ce poti să-mi ajuti mie acum?” Iar el
a zis: „Nu sunt liber ca să mă nevoiesc astăzi cu tine, pentru că eu însumi
sunt în grijă si în ispită si în necaz. Dar, voi merge împreună cu tine putin,
măcar că de nici un folos nu-ti pot fi tie si degrabă mă voi întoarce acasă si
mă voi îngriji de ale mele.” Si astfel, omul, întorcându-se cu desarte mâini si
de acolo, nu se dumirea si se defăima pe sine, pentru nefolositoarele osteneli,
pe care si le dăduse pentru dragostea lor.
S-a mai dus, încă, si
la al treilea prieten, pe care niciodată nu-l cinstise, nici îi slujise lui,
nici la împărtăsirea veseliei sale nu-l chemase si a zis către dânsul, cu fata
rusinată si tristă: „Nu pot să-mi deschid gura către tine, stiind bine că nu-ti
aduci aminte de mine, să-ti fi făcut eu, cândva, vreun bine, sau să fi avut
vreun semn de prietenie spre tine. Dar, de vreme ce un mare necaz m-a ajuns pe
mine, si, de la ceilalti prieteni ai mei, neaflând nici o nădejde de scăpare,
am venit la tine ca să mă rog, de-ti este cu putintă, să-mi dai mie un cât de
mic ajutor, te rog, nu te lepăda de mine, tinând minte răutatea mea.” Iar el, a
zis, cu lină si veselă fată: „Adevărat, prieten al meu apropiat, te mărturisesc
pe tine, că-mi esti si, neuitând acea putină facere de bine a ta, cu dobândă,
astăzi, ti-o voi da tie. Deci, nu te teme, nici nu te înspăimânta, că eu voi
merge înaintea ta. Eu voi ruga pe împărat pentru tine si nu te va da în mâinile
vrăjmasilor tăi. Indrăzneste dar, prietene, si nu te mâhni.” Atunci el,
umilindu-se, zicea cu lacrimi: „Vai mie, de care lucru să mă plâng mai întâi?
Să-mi defăimez desarta mea milostivire si dragoste, pe care le-am avut fată de nerecunoscătorii
mei prieteni sau să-mi defăimez usurătatea mea, de suflet vătămătoare, pe care
am arătat-o spre acest adevărat si de aproape prieten al meu?” Iar tâlcuirea
acestui cuvânt este: Cel dintâi prieten este pierzătoarea bogătiei de averi,
adică, iubirea de aur, pentru care omul, în noian de primejdii cade si multe
chinuri suferă. Iar când vine ceasul cel de pe urmă, al mortii, nimic din toate
acelea nu ia împreună cu sine, fără nurnai două haine la îngropare, cămasa si
haina cea de deasupra. Iar celălalt prieten întruchipează prieteniile rele, de
care, cu împătimire fiind lipiti, cu anevoie va putea cineva a se smulge de la
ele, nebăgând în seamă nici sufletul, nici trupul, iar în ceasul mortii, nici
un folos nu ia cineva de la ele, fără numai doar că până la groapă îl petrece
pe om. Si asa, degrabă întorcându-se, se apucă de ale lor griji si ispite, ba
încă îl si uită pe prietenul lor, după ce-l acoperă în mormânt. Iar cel de-al
treilea prieten, cel nebăgat în seamă, neapropiat, urât si nesuferit este ceata
faptelor bune, adică: credinta, nădejdea, dragostea, milostenia, iubirea de oameni
si celelalte fapte bune, care pot să-ti ajute tie, când iesi din trup, si să
roage pe Dumnezeu pentru tine si să te izbăvească de la vrăjmasii vămilor celor
cumplite, care ne cer nouă seamă în văzduh si caută groaznic să ne apuce.
Acesta este prietenul cel cu bună cunoastere, care îsi aduce aminte chiar si de
putina noastră facere de bine si cu dobândă ne dă nouă toate. Dumnezeului
nostru, slavă!
(Proloage)
Un gand de seara
Săptămâna aceasta este o săptămână specială, o săptămână în care vorbim mai puțin, ne analizam sufletele mai mult și ne rugăm pentru tot și pentru toate.
Va las un gând de seara