Pentru rugaciunile Sfantului si Dreptului Simeon, primitorul de Dumnezeu si ale Sfintei Prorocite Ana, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Sa cerem mila lui Dumnezeu pentru noi insine si pentru ceilalti
-Gheronda,
cand ma rog pentru cineva si simt umilinta, atunci incetez sa ma mai rog pentru
acea persoana si fac rugaciuni pentru mine.
-De
ce? Acela nu are nevoie de rugaciune?
-Are, Gheronda,
dar ma gandesc ca in acel moment este mai bine sa fac rugaciune pentru mine,
pentru ca nu stiu cand voi mai simti iarasi umilinta.
-Bine,
tu sa huzuresti, iar despre celalalt sa spui: “Nu-mi pasa?” Cel putin sa spui: “Miluieste-ne
pe noi”. Inlauntrul lui “pe noi” sunt cuprins si eu si toti
ceilalti. Eu spun: “Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe
noi. Miluieste-ne pe toti si pe mine, dobitocul.”
Mult
ajuta sa impartim rugaciunea noastra in trei parti: o parte pentru noi insine,
una pentru cei vii si una pentru cei adormiti. Cu toate ca in felul acesta tot
pentru noi facem mai multa rugaciune, ca eu sunt unul singur, iar cei vii si
cei adormiti sunt nenumarati.
- Gheronda,
simt ca nu-mi va ajunge intreaga viata ca sa cer mila lui Dumnezeu.
-Te va
milui Dumnezeu. Numai sa te rogi simplu si neincetat, cerand cu smerenie mila
Lui pentru tine si pentru toti oamenii. Cand cerem mila lui Dumnezeu si ne
nevoim fara egoism, cu smerenie, cu marinimie, Dumnezeu ne va da atat noua, cat
si celorlalti tot ceea ce avem nevoie.
- Gheronda,
nu cumva trebuie sa mai cer si altceva in afara de mila lui Dumnezeu?
-Inauntrul
milei lui Dumnezeu se cuprind toate. Dar daca iti trebuie ceva concret, poti sa
ceri de la Dumnezeu.
- Gheronda,
Sfantul Vasile del Mare spune: “In rugaciunea ta, dupa doxologia pe care o vei
face, sa ceri numai Imparatia lui Dumnezeu”. La ce se refera?
-Se
refera la faptul ca mai intai trebuie sa cautam Imparatia lui Dumnezeu si dupa
aceasta toate celelalte “se vor adauga voua”, asa cum a spus Hristos. Nu
sa cerem una si alta si sa uitam de menirea noastra.
- Gheronda,
Sfanta Scriptura spune sa ne rugam pentru orice trebuinta. Sfintii Parinti insa
evitau sa se roage pentru problemele lor personale. Eu cum sa ma rog?
-Sa te
rogi pentru orice nevoie o are sufletul tau si sa dai mai putina importanta
nevoilor trupului. Si in “Tatal nostru”, cand spunem: “painea noastra
cea de toate zilele da-ne-o noua astazi”, nu cerem numai hrana materiala,
ci tot ceea ce ne trebuie ca sa traim duhovniceste, asa cum vrea Dumnezeu.
Odata,
pe cand eram la Coliba Cinstitei Cruci, parintii de la manastire, in loc sa-mi
aduca putin vin, pe care il asteptam ca medicament pentru problema pe care o
aveam la intestine, mi-au adus, din greseala, o sticla de otet. Nu am spus
nimic, pentru ca m-am gandit ca asa a voit Dumnezeu. Trecusera vreo patruzeci
de zile si cu apa de ploaie pe care o beam, situatia mea se agravase. Intr-o zi
am suferit mult. Ardeam de sete, dar ma temeam sa beau, deoarece cu o zi
inainte ma mai intremasem putin dupa ce am baut, insa apoi m-am chinuit toata
noaptea. La un moment dat, cand am intrat in bisericuta ca sa aprind candelele,
am vazut o sticla de vin in fata catapetesmei, sub icoana Maicii Domnului. Sticla
era a mea – am recunoscut-o,-, dar cum de era plina? Nu venise nimeni la mine
in acele zile, iar eu intrasem de nenumarate ori in bisericuta si nu vazusem
nimic inaintea catapetesmei. Era un vin acrisor, medicament, exact asa cum imi
trebuia. In aceeasi zi mi-au adus si de la manastire o sticla mare de vin.
- Gheronda,
daca voi cere ceva de la Dumnezeu cu toata inima, oare imi va da?
-Daca
iti este de folos, iti va da. Iar daca nu-ti este de folos, cum sa-ti dea? Ai vazut
ce au patimit evreii cand au insistat ca Dumnezeu sa le dea rege, desi ii
insitiintase ca inca nu erau pregatiti pentru aceasta? Si a devenit rege
mandrul Saul, care le-a pus biruri grele si i-a chinuit.
De multe ori credem ca ceea ce cerem de la Dumnezeu este bun, insa nu este asa. Dumnezeu
insa, care din fire este bun, stie ce ii trebuie fiecaruia. De aceea sa spunem: “Dumnezeul
meu, gandul imi spune ca aceasta ma va ajuta, insa Tu cunosti mai bine ce este
de folos pentru sufletul meu. “Faca-se voia Ta”. Prin urmare, cand spunem
cu toata inima “Faca-se voia Ta”, se va face voia lui Dumnezeu, care, in
cele din urma, va fi spre folosul sufletului nostru.
(Cuviosul
Paisie Aghioritul-Cuvinte duhonvicesti-Despre rugaciune)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu