Dreptatea divina si dreptatea umana
Unii
dintre cei care propovaduiesc Evanghelia sunt panditi adeseori de riscul de a
adapta dreptatea lui Dumnezeu in functie de propria dreptate. Ma tem ca
inclusiv noi, cei de astazi, poate chiar mai mult decat semenii nostri din alte
epoci, repetam scenariul de acum doua mii de ani reasezand ierarhiile valorilor
potrivit dreptatii omenesti: cinstim pe cei drepti si blamam pe cei pacatosi,
ne sprijinim pe cei bogati si ne indulcim cu prezenta lor, le dam sanse de
mantuire, iar pe cei saraci ii compatimim si uneori ii dispretuim, umplandu-i cu
vorbe grele de fiecare data cand ii vedem si facandu-I sa nu mai vina a doua
oara la noi, suntem prieteni cu fariseii, cu cei de neam bun cu mai marii
vremurilor si tinem la distanta pe vamesi si pe desfranati, cautam compania
carturarilor si evitam asocierea cu oamenii simpli, needucati, dam intaietate
oamenilor de succes si izolam pe cei ce nu ne aduc beneficii si asa mai
departe.
Hristos
nu a facut asa, ci dimpotriva. A aratat prin toate cele trei pilde (pilda cu
oaia cea pierduta, pilda cu drahma cea pierduta si pilda cu fiul risipitor) pe
care le gasim la Evanghelistul Luca, cap. 15, ca pacatosii sunt mai aproape de
Dumnezeu decat dreptii. Ei simt mereu gustul dulce al iertarii. Morala care
imparte oamenii in buni si rai, in drepti si pacatosi, nu este morala
Dumnezeiestilor Scripturi si nici a Bisericii, ci este produsul rastalmacirii
omenesti neputincioase la cuvantul miezos al Scripturii. Cei care au produs
aceasta morala nu au fost pacatosii, ci dreptii. Ei au produs aceasta morala
pentru a pune in evidenta starea lor de drepti, prin contrast cu starea
pacatosilor.
Nimeni
nu poate fi drept in fata lui Dumnezeu, dar multi se cred drepti,
indreptatindu-se in fata propriei constiinte sau a constiintei sociale. Acesti drepti
care nu uita sa-si spuna zilnic in mintea si inima lor cat sunt de neprihaniti,
nu se vor bucura de intoarcerea celor pacatosi, asemenea fiului celui mare din
parabola fiului risipitor. Dar Evanghelia se adreseaza celor pacatosi, nu celor
drepti. Tot in Pateric intalnim ideea ca sfantul care stie ca este sfant, nu e
sfant, e un ratacit, un inselat. La fel si dreptul care stie ca este drept sau
se crede ca e drept, nu-I drept in fata lui Dumnezeu.
Omenirea
asteapta de la Dumnezeu sa faca dreptate, iar Dumnezeu nu vine cu dreptate, ci
cu mila si cu dragoste. Unde este mila si dragoste, nu este dreptate. Vom avea
mari surprize, pentru unii poate neplacute, cand vom intalni in Rai chipuri ce
poate nu le-am pretuit indeajuns pe pamant in aceasta viata scurta. Si cu
dreptatea noastra cu care sugrumam inimi vom vedea ca altele au fost criteriile
lui Dumnezeu. Solutia cu care vine Evanghelia Mantuitorului Iisus Hristos si
Biserica de doua mii de ani si pana la sfarsitul veacurilor este mila,
bunatatea, facerea de bine si nu dreptatea. Omul insa, din egoism vrea sa fie
indreptatit mereu, chiar si in relatia
sa cu Dumnezeu.
Marea
sansa pe care Dumnezeu o acorda secunda de secunda, minut de minut, zi de zi,
acelora care cad, care pacatuiesc, care ratacesc, care uita de Dumnezeu o viata
intreaga, este ca si in ultimele clipe ale vietii lor pot recupera pentru
vesnicie dragostea lui Dumnezeu. Acesta este marele paradox al crestinatatii,
ca niciodata nu este prea tarziu si ca in orice moment te-ai intoarce, vei fi
socotit ca si cum nu ai fost departe de Hristos nici o clipa, vei lua plata ca
cei ce au stat o viata alaturi de El. Unde este dreptatea aici? Nu este
dreptate. Dreptatea oamenilor este relativa si egoista in raport cu dreptatea
lui Dumnezeu. In fata lui Dumnezeu, dreptatea omeneasca este rastignita.
Teologii
afirma pe scrierile Sfintilor Parinti ca temeiul, criteriul judecatii finale va
fi dragostea de aproapele, atitudinea fata de semeni, in care se afla chipul
lui Hristos. Nu doar marturisirea credintei ne va mantui, ci vietuirea conform
dreptei credinte. La ce iti va folosi credinta cu care te-ai batut in piept o
viata, daca inima ti-a fost goala? La ce ti-ai obosit trupul cu postul in
zadar, daca nu ai avut mila si dragoste fata de cei din jur? Ti-ai impietrit
mai tare inima in rugaciune daca nu ai iertat sincer, ci doar din varful
buzelor pe cel ce ti-a gresit. Mila si dragostea vor fi criteriul judecatii
finale si nu jertfa arsa pe altarul egoismului. “Mila voiesc, iar nu jertfa”,
spune Domnul. Legea cea Noua a Noului Testament, aceasta este, iubirea, porunca
iubirii. Nu exista pacat care sa nu poata fi iertat de Dumnezeu. Un singur
lucru trebuie sa faca omul: sa-si vina in fire asemenea fiului risipitor, sa
constientizeze ca s-a departat de Dumnezeu si sa se intoarca, sa vina Acasa.
Introcandu-se, va fi primit fara nici un repros. Oamenii reproseaza, Dumnezeu
niciodata. In Pateric, in cartea batranilor nevoitori spre sfintenie, se spune
ca “De va voi omul, de dimineata pana seara poate ajunge la masura desavarsirii”.
Ce
minune e ca Dumnezeu nu ne osandeste plecarea, ci ne binecuvanteaza mereu
intoarcerea! Daca nu ar fi Dumnezeu cu iubirea Sa, ne-am condamna unii pe altii
si nimeni nu ar mai ajunge in Rai.
(Putine
cuvinte, multa iubire – ieromonah Hrisostom Filipescu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu