Simplificati-va viata!
Mirenii
spun: “Fericiti sunt cei care traiesc in palate si au toate inlesnirile”. Insa
fericiti sunt cei care au izbutit sa-si simplifice viata si s-au eliberat din
latul acestui proges lumesc al multor inlesniri, sau mai degraba al multor
greutati, si au scapat de acest stres infricosator al vremii noastre de azi.
Daca omul nu isi simplifica viata, se chinuieste. In timp ce, daca si-o
simplifica, nu va avea acest stres.
Odata,
la Sinai, un german i-a spus unui copil de bedjuin care era foarte destept: “Tu
esti destept, poti invata carte”.”Si dupa aceea?”, il intreba copilul. “dupa
aceea o sa devii mecanic”.”Si dupa aceea?”. “Dupa aceea iti vei deschide un
atelier de reparat masini”.”Si dupa aceea?”. “Dupa aceea o sa-l maresti”.”Si
dupa aceea?”.”Dupa aceea vei lua si pe altii sa lucreze si vei avea mult
personal”.”Adica, ii spune, sa am eu durere de cap, apoi sa dau si altuia
durere de cap, iar dupa aceea altuia? Nu este mai bine acum, cand nu am nici o
durere de cap?”. Cea mai mare durere de cap vine din gandurile acestea:”Sa
facem aceasta, sa facem cealalta”. Daca gandurile ar fi duhovnicesti, cel ce le
are ar simti mangaiere duhovniceasca, iar nu o durere de cap.
Inca
si la mireni insist mult asupra simplitatii, pentru ca multe din cele ce se fac
nu sunt de trebuinta si ii mananca stresul. Le vorbesc de cumpatare si
nevointa. “Simplificati-va viata si stresul va fugi”. Cele mai multe divorturi
de aici pornesc. Oamenii au de facut multe treburi, multe lucruri si astfel se
ametesc. Lucreaza amandoi, mama si tata, si isi lasa copiii de izbeliste.
Osteneala, nervi – din probleme mici, scandaluri mari – apoi divort fara
justificare. Acolo ajung. Dar daca si-a simplifica putin viata, ar fi si
odihniti si veseli. Acest stres este o catastrofa.
Odata
ma aflam intr-o casa foarte luxoasa. Discutand cu stapanii ei, acestia mi-au spus:”
Noi traim in rai, in timp ce alti oameni duc lipsa”.”Traiti in iad”, le spun. “Nebune
in noaptea aceasta….”, a spus Dumnezeu bogatului. Daca Hristos m-ar intreba: “Unde
vrei sa traiesti, intr-o puscarie sau intr-o casa ca aceasta?”, eu as raspunde:”Intr-o
puscarie intunecata”, pentru ca puscaria m-ar ajuta. Mi-ar aminti de Hristos,
de Sfintii Mucenici, mi-ar aminti de pustinicii care au stat in crapaturile
pamantului, mi-ar aminti de calugarie. Puscaria ar semana putin si cu chilia
mea si m-as bucura. Dar casa voastra de ce mi-ar aduce aminte si la ce m-ar
ajuta? De aceea puscariile ma odihnesc mai mult decat un salon lumesc, dar si
decat o chilie frumoasa a unui monah. De mii de ori as prefera sa stau in
puscarie, decat intr-o astfel de casa.
Odata,
fiind gazduit in casa unui prieten din Atena, gazda m-a rugat sa primesc un
crestin inainte de a se lumina de ziua, deoarece in alta vreme a zilei acela nu
putea. Acel om a venit bucuros si slavind neincetat pe Dumnezeu. Avea multa
smerenie si simplitate si-mi cerea sa ma rog pentru familia lui. Fratele acestuia
era cam de 38 de ani si avea sapte copii. Impreuna cu familia lui mai stateau
si cei doi parinti ai sai; in total unsprezece suflete, care locuiau cu totii
intr-o singura camera. Imi spunea cu toata simplitatea pe care o avea: “Camera
ne incape numai atunci cand stam in picioare, dar cand trebuie sa ne culcam nu
ne mai incape, caci este putin stramta. Dar, slava lui Dumnezeu, acum am facut
un adapost pentru bucatarie si am rezolvat-o. parinte, noi cel putin avem un
acoperis desupra capului, in timp cer altii stau sub cerul liber”. Lucra ca
tocilar. Locuia in Atena si pleca inainte de a se lumina de ziua ca sa ajunga
la timp in Pireu, unde lucra. Din pricina statului in picioare si a
numeroaselor drumuri, avea varice, care il deranjau, insa mula lui dragoste
fata de familie il faceau sa uite durerile si suferintele. Mai ales se prihanea
pe sine mereu si spunea ca nu are dragoste, pentru ca nu face fapte bune cum se
cuvine unui crestin si lauda pe femeia sa ca face fapte bune, fiindca pe langa
copiii si socrii ei, de care avea grija, mergea si lua lucrurile batranilor din
vecinatate, pe care le spala; le punea acestora casele in randuiala si le facea
si cate o supa. Pe fata acestui bun crestin se putea vedea zugravit Harul
dumnezeiesc. Avea inlauntrul sau pe Hristos si era plin de bucurie, iar camera
sa era plina de bucurie paradisiaca. In timp ce aceia care nu au inlauntrul lor
pe Hristos sunt plini de neliniste. Chiar si numai doi oameni dintre acestia sa
fie, nu incap nici in unsprezece camere. Pe cand acei unsprezece oameni, care
aveau pe Hristos in ei, incapeau intr-o singura camera.
Chiar
si pe unii oameni duhovnicesti ii vezi ca nu incap, oricat loc ar avea, fiindca
inlauntrul lor nu a intrat in intregime Hristos. Daca femeile ce au trait in
Farasa ar fi vazut luxul care exista azi, chiar si in manastiri, ar fi zis: “Va
arunca Dumnezeu foc sa ne arda! Ne va parasi Dumnezeu”. Acelea isi faceau
treburile taca-taca. Dis-de-dimineata trebuiau sa scoata caprele la pascut,
apoi sa deretice casa. Dupa aceea, mergeau la bisericutele din imprejurimi ori
se adunau prin pesteri, unde vreuna, care stia putina carte, citea Sinaxarul cu
Sfantul zilei. Pe urma da-i la metanii; rosteau apoi si rugaciunea: “Doamne Iisuse
….”. Lucrau si se osteneau. Femeia trebuia sa stie sa coasa toate hainele
casei. Si pe atunci le cosea cu mana. Masini de cusut erau putine, iar acelea
numai in orase; in sate nu existau. In Farasa exista numai o singura masina de
cusut. Coseau inca si hainele barbatilor lor, care erau mai comode decat cele
de astazi, iar ciorapii ii impleteau cu mana. Aveau gust, tragere de inima, si
le mai ramanea si timp, fiindca ele pe toate le faceau simple. Femeile din
Farasa nu se uitau la amanunte. Traiau bucuria calugariei. Si daca, de pilda,
patura nu era bine intinsa si atarna putin intr-o parte si i-ai fi spus: “Indreapta
patura!”, ea ti-ar fi raspuns: “ Te impiedica la rugaciune?”
Oamenii
de astazi nu cunosc aceasta bucurie a calugariei. Ei cred ca nu trebuie sa
traiesti in lipsa, ca sa nu te chinuiesti. Daca oamenii ar gandi mai putin
calugareste, daca ar trai mai simplu, ar fi linistiti. Acum se chinuiesc,
pentru ca au in sufletul lor neliniste si deznadejde. “Cutare a reusit in viata
fiindca si-a facut doua blocuri de locuinte sau pentru ca a invatat cinci
limbie, etc. iar eu nu am nici un apartament si nu stiu nici o limba straina. Oh,
sunt pierdut!’. Unul are o masina si incepe: “Cutare are una mai buna. Sa-mi
iau si eu.” Ia una mai buna, insa tot nu se bucura de ea, pentru ca altul are
una inca si mai buna. Si ia pe cea inca si mai buna, dar dupa aceasta afla ca
unii au avioane personale si iar se chinuieste. Nu se mai opresc. In timp ce
unul ce nu are masina slaveste pe Dumnezeu si se bucura. “Slava lui Dumnezeu,
spune, nu-i nimic ca n-am masina. Am, in schimb, picioare sanatoase si pot
merge. Cati oameni nu sunt cu picioarele taiate si nu se pot sluji pe sine, nu
pot iesi la o plimbare, ci le trebuie un om ca sa-I slujeasca, in timp ce eu am
picioarele mele!”. Si un schiop se bucura cand spune: “Altii sunt lipsiti de
amandoua picioarele!”.
Nemultumirea
si neastiul sunt un mare rau. Cel robit bunurilor materiale este stapanit mereu
de mahnire si de neliniste, pentru ca pe de o parte tremura ca sa nu piarda
cele materiale, iar pe de alta ca sa nu I se ia sufletul. Intr-o zi a venit un
bogat din Atena si mi-a zis: “Parinte, am pierdut legatura cu fiii mei. Mi-am
pierdut copiii!”. “Cati copii ai?”, il intreb. “Doi”, imi raspunde. “I-am
crescut cu lapte de pasare. Tot ce au vrut au avut! Chiar si masina le-am luat”.
Din discutie a reiesit ca si el avea masina lui, femeia sa pe a ei, iar copiii
lui pe a lor. “Binecuvantatule, i-am spus, tu in loc sa-ti micsorezi
problemele, le-ai marit. Acum ai nevoie de un garaj mare pentru masini, de un
mecanic pe care sa-l platesti de patru ori mai mult ca sa le repare, ca sa nu
mai vorbim de faptul ca va primejduiti toti patru in fiecare clipa sa muriti. In
timp ce, daca ti-ai fi simplificat viata, familia ti-ar fi fost unita, v-ati fi
inteles unul pe altul si nu ai fi avut aceste probleme. Nu sunt vinovati copiii
tai, tu esti vinovat ca nu te-ai ingrijit sa le dai o alta educatie.” O
familie, patru masini, un garaj, un mecanic, etc.! Ce are daca merge unul mai
tarziu? Toate aceste inlesniri nasc greutati.
Alta
data a venit un alt familist la coliba mea – familia lui era alcatuita din
cinci persoane – si mi-a zis: “Parinte, avem o masina si ma gandesc sa-mi iau
alte doua. Ne vor ajuta”. “Dar te-ai gandit cat va vor ingreuia?, l-am
intrebat. Pe cea pe care o ai o pui acolo, intr-o gaura, insa pe toate trei
unde le vei pune? Iti va trebui un garaj si o magazie pentru carburanti. Veti trece
prin trei primejdii. Mai bine sa aveti una si sa va limitati iesirile. Veti avea
atunci timp sa va vedeti si de copii. Veti avea si liniste. Simplificarea este
totul.” “Nu m-am gandit la aceasta”, imi zice.
-Parinte,
ne-a spus cineva ca de doua ori nu si-a putut opri alarma masinii, o data
pentru ca a intrat o musca si a doua oara fiindca el insusi a intrat incorect
in masina.
-Viata
lor este muceniceasca, fiindca nu isi simplifica lucrurile. Cele mai multe
inlesniri pricinuiesc greutati. Mirenii se ineaca in multimea lucrurilor. S-au
umplut de inlesniri peste inlesniri si si-au facut viata grea. Daca omul nu isi
va simplifica lucrurile, atunci o inlesnire ii va naste un nou sir de greutati.
Cand
eram mici faceam dintr-un mosor o jucarie minunata si ne bucuram de ea. Copiii mici
se bucura de o masinuta mai mult decat oricare din parintii lor, atunci cand
acestia isi cumpara un Mercedes. Daca intrebi o fetita: “Ce vrei, o papusa sau
un bloc de locuinte?”, vei vedea ca iti raspunde: “O papusa”. Asadar, copiii
mici cunosc desertaciunea lumii.
-Parinte,
ce ajuta mai mult pentru ca cineva sa cunoasca aceasta bucurie a cumpatarii?
-Sa
prinda sensul cel mai adanc al vietii. Cautati mai intai Imparatia lui
Dumnezeu….. De aici porneste simplitatea si orice infruntare corecta a
lucrurilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu