luni, 8 ianuarie 2024

DESPRE SFINTI (V)

 Pentru rugaciunile Sfantului Cuvios Gheorghe Hozevitul și ale Sfintei Cuviose Domnica, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

AJUTORUL SFINTILOR

-Gheronda, cum se simte Sfantul Arsenie acum, cand are biserica lui?

-Simte bucurie pentru ca a dobandit stana si si-a bagat inauntru oile ca sa le ocroteasca.

- Gheronda, dupa canonizarea unui Sfant, lumea este ajutata mai mult?

-Desigur. Sfintii, cand sunt canonizati de Biserica, se simt mai datori sa ne ajute. Sunt nevoiti, intr-un anumit fel, sa ajute mai mult, dar si Dumnezeu ii trimite sa ajute lumea.

- Gheronda, un Sfant poate cere de la Dumnezeu ca oamenii sa cinsteasca pomenirea lui?

-Nu, Sfintii nu cer astfel de lucruri. Nu-I spun lui Dumnezeu: “Dumnezeul meu, sa cinsteasca credinciosii pomenirea mea, ca sa-i ajuti”, ci spun: “Dumnezeul meu, rasplateste-le lor pentru ca cinstesc pomenirea mea”.

- Gheronda, fata de Sfantul Evanghelist Ioan simt mai multa evlavie decat fata de Sfanta mea ocrotitoare.

-Cu toate acestea Sfanta ta nu este invidioasa pe Sfantul Ioan Teologul pentru ca il iubesti si pentru ca ai mai multa evlavie la el. Nu numai pentru ca trebuie sa ai evlavie la el, ca la unul care este ocrotitorul manastirii voastre, dar chiar si daca n-ar fi asa, Sfanta ta ocrotitoare, ca de altfel toti Sfintii, tot s-ar fi bucurat, caci ei se bucura atunci cand suntem legati de oricare Sfant, ca astfel sa fim ajutati.

Sfintii sunt sfinti si nu au patimi omenesti, micimi omenesti. Fiecare dintre noi, dupa cum simte, tot astfel este si ajutat. Se poate ca cineva sa ceara de la un Sfant mare si sa fie ajutat, iar altul sa ceara ceva de la un Sfant mic si sa fie si el ajutat. Si acesata pentru ca puterea lui Dumnezeu este cea care lucreaza.

- Gheronda, de ce are cineva o deosebita evlavie la un Sfant?

-Pentru ca cineva sa aiba o deosebita evlavie la un Sfant, trebuie ca Sfantul sa-i fi vorbit inlauntrul sau intr-un fel sau altul. Fiecare, din pricina unui anumit fapt, care i s-a intamplat cu ajutorul unui Sfant, are si o deosebita dragoste fata de acest Sfant. Acest fapt poate fi ceva serios sau poate fi lipsit de importanta. Iata eu, deoarece de mic mergeam la bisericuta Sfintei Varvara, acolo la Konita, am mare evlavie la Sfanta Varvara. Sfanta m-a ajutat si in armata, cand, desi eram fara carte, m-au luat la transmisiuni. M-a ajutat apoi si la sanatoriu, dupa operatia la plamani. Atunci medicii mi-au spus ca, de indata ce se va curata plamanul, imi vor scoate furtunasele si aparatul. Si desi trebuia sa fie scoase la cinci zile dupa operatie, iata ca trecusera douazeci si cinci de zile si eu tot cu ele eram, din care pricina sufeream mult. Sambata, pe 3 decembrie,ii asteptam pe medici sa ma slobozeasca de aceasta mucenicie, dar, din pacate, nu au venit. Duminica dimineata, cand se pomenea Sfanta Varvara, mi-am spus: “Daca era sa ma ajute Sfanta Varvara, trebuia sa fi facut-o pana acum. Medicii au plecat. Acum cine imi va scoate furtunasele?”. Am spus si vreo doua cuvinte de nemultumire: ”Am aprins candela de atatea ori in bisericuta Sfintei. Ce plute am pus, cat untdelemn am dus! Am curatat si biserica si am aranjat-o. si sa nu-mi scoata doua furtunase?”. Dupa aceea m-am gandit: “Se vede ca am suparat-o pe Sfanta Varvara si de aceea nu s-a ingrijit sa mi le scoata”. Deodata am auzit zarva. “Ce se intampla?, imi spun. A patit cineva ceva?”. “Vin medicii”, mi-a zis cineva. Nu stiu ce l-a apucat pe director, ca le-a spus medicilor dis de dimineata: ”Mergeti si scoateti furtunele calugarului!”. Intra medicii in salon si-mi zic: ”Avem ordin sa-ti scoatem furtunasele”. Se vede treaba ca nu i-a placut Sfintei Varvara ca am spus acele cuvinte de nemultumire. Uneori trebuie sa si cartesti putin. Dar mai bine este sa nu cartesti. Daca nu cartesti, inseamna ca ai noblete.

Vezi, un Sfant uneori ne da imediat ceea ce-i cerem, alteori insa ne da mai tarziu. Alteori il asculta pe cel care se roaga, pentru ca se afla intr-o stare duhovniceasca buna, iar alteori pentru ca plange si carteste ca un copil mic.

- Gheronda, se poate ca un Sfant sa se scarbeasca de mine din cauza ca am o stare duhovniceasca rea?

-Nu, din fericire Sfintii nu fac aceasta. Vai de noi, daca s-ar purta asa! Daca nu ne-ar fi ajutat, am fi fost pierduti. Ganditi-va: aceia sunt sus in Cer si se veselesc, iar noi aici jos si ne chinuim. Daca asa stau lucrurile, inseamna ca atunci cand cerem ceva, este putin …. nedrept sa nu ne auda!

- Gheronda, daca facem rugaciune si cerem ajutorul Ingerilor si al tuturor Sfintilor, toti impreuna se roaga lui Dumnezeu pentru noi? Isi unesc rugaciunile?

-Fiecare ajuta, daca trebuie sa ajute. Adica, daca ne este de folos.

- Gheronda, cand sunt ajutata de vreun Sfant, sa spun surorilor despre aceasta?

-Nu, ci numai Staretei sa-i spui si sa simti multa recunostinta! Un Sfant nu are dreptul sa-ti ofere ceva? Cum va poarta de grija Sfintii! De la cate scurtcircuite nu va scapa!

-Ce ati vazut, Gheronda, de spuneti aceasta?

-As fi putut sa va spun multe, dar sunt prea multe. Numai un singur lucru va mai spun: ca Sfintii s-au pus sa ne … innebuneasca”.

 

(Cuviosul Paisie Aghioritul – Despre rugaciune)

Niciun comentariu: