Conducerea in biserica
Biserica ortodoxa a functionat
intotdeauna prin sinoade. Duhul ortodox cere ca in Biserica sa functioneze
Sinosdul, iar in manastiri Sinaxa Batranilor. Arhiepiscopul si Sinodul sa
hotarasca impreuna. Staretul sau stareta si Consiliul manastiresc sa hotarasca
impreuna. Arhiepiscopul este primul intre egali. Si patriarhul nu este papa, ci
are acelasi grad cu ceilalti ierarhi. In timp ce Papa are alt grad – sta la
inaltime si i se saruta papucul – patriarhul sta impreuna cu ceilalti ierarhi
si aproba. Si un staret sau o stareta in raport cu proiestosii sunt tot primii
intre egali.
Arhiepiscopul sau un staretnu poate
face ce vrea. Dumnezeu lumineaza pe un ierarh sau un proiestosintr-o problema,
pe altul in alta. Vezi ca si cei patru Evanghelisti se completeaza unul pe
celalalt. Tot astfel si aici, fiecare isi spune parerea sa, iar atunci cand
exista parere contrara, se scriu procese verbale, pentru ca atunci cand este
vorba sa se ia o hotarare contrara poruncilor Evangheliei si unul nu este de
acord cu aceasta, daca nu va cere sa se scrie parerea lui inseamna ca este de
acord cu acea hotarire. Daca nu este de acord, dar semneaza fara sa se
consemneze parerea lui, face rau si este raspunzator pentru aceasta; este
vinovat. In timp ce daca isi spune parerea sa si majoritatea este impotriva, el
este in regula inaintea lui Dumnezeu. Daca in Biserica Sinodul sau in manastiri
Sinaxa nu functoneaza corect, atunci, desi vorbim de duh ortodox, il avem
totusi pe cel papal. Duhul ortodox inseamna ca fiecare sa-si spunsa si sa-si
scrie parerea sa, iar nu sa taca pentru ca se teme sau sa linguseasca pentru a
se pune bine cu arhiepiscopul sau staretul.
Dar si clericii care intra in
conducere de tineri, desi au calitati pentru aceasta, se vatama, se
netrebnicesc. Intra in angrenaje, conducere, cancelarie, etc si nu se folosesc
duhovniceste, desi au inclinatii. Unii, daca nu s-ar fi netrebnicit si ar fi
facut lucrare duhovniceasca in ei insisi, ar fi ajuns mai tarziu oameni de baza
in Biserica. Atunci cand omul nu se ocupa de sine in intelesul cel bun, adica
nu face lucrare in el insusi, este ca negustorul care cumpara si vinde, dar nu
stie ce datorie are, sfarsind in cele din urma in puscarie.
Mult ma doare cand aud de preoti
tineri ca sunt la birou. Daca ar fi ramas inca putin in afara de conducere, ar
fi ajutat mai tarziu mai mult. Din pacate insa, adeseori devin proiestosi
preoti tineri, iar nu cei experimentati, care ar fi putut face lucrare
duhovniceasca in turma lor. In felul acesta raul devine indoit. Adica cei
tineri isi iau asupra lor responsabilitati inainte de a face lucrare
duhovniceasca in ei insisi si se afla in functii in care trebuie sa daruiasca
mai inainte de a dobandi bogatia duhovniceasca. Iar cei mai mari, neavand
functii de raspundere, nu au posibilitatea sa ofere experienta lor pretioasa si
luminarea lor dumnezeiasca.
( Cu durere si dragoste pentru omul contemporan - par. Paisie Aghioritul)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu