miercuri, 8 februarie 2017

Conducerea in biserica

            Biserica ortodoxa a functionat intotdeauna prin sinoade. Duhul ortodox cere ca in Biserica sa functioneze Sinosdul, iar in manastiri Sinaxa Batranilor. Arhiepiscopul si Sinodul sa hotarasca impreuna. Staretul sau stareta si Consiliul manastiresc sa hotarasca impreuna. Arhiepiscopul este primul intre egali. Si patriarhul nu este papa, ci are acelasi grad cu ceilalti ierarhi. In timp ce Papa are alt grad – sta la inaltime si i se saruta papucul – patriarhul sta impreuna cu ceilalti ierarhi si aproba. Si un staret sau o stareta in raport cu proiestosii sunt tot primii intre egali.
            Arhiepiscopul sau un staretnu poate face ce vrea. Dumnezeu lumineaza pe un ierarh sau un proiestosintr-o problema, pe altul in alta. Vezi ca si cei patru Evanghelisti se completeaza unul pe celalalt. Tot astfel si aici, fiecare isi spune parerea sa, iar atunci cand exista parere contrara, se scriu procese verbale, pentru ca atunci cand este vorba sa se ia o hotarare contrara poruncilor Evangheliei si unul nu este de acord cu aceasta, daca nu va cere sa se scrie parerea lui inseamna ca este de acord cu acea hotarire. Daca nu este de acord, dar semneaza fara sa se consemneze parerea lui, face rau si este raspunzator pentru aceasta; este vinovat. In timp ce daca isi spune parerea sa si majoritatea este impotriva, el este in regula inaintea lui Dumnezeu. Daca in Biserica Sinodul sau in manastiri Sinaxa nu functoneaza corect, atunci, desi vorbim de duh ortodox, il avem totusi pe cel papal. Duhul ortodox inseamna ca fiecare sa-si spunsa si sa-si scrie parerea sa, iar nu sa taca pentru ca se teme sau sa linguseasca pentru a se pune bine cu arhiepiscopul sau staretul.
            Dar si clericii care intra in conducere de tineri, desi au calitati pentru aceasta, se vatama, se netrebnicesc. Intra in angrenaje, conducere, cancelarie, etc si nu se folosesc duhovniceste, desi au inclinatii. Unii, daca nu s-ar fi netrebnicit si ar fi facut lucrare duhovniceasca in ei insisi, ar fi ajuns mai tarziu oameni de baza in Biserica. Atunci cand omul nu se ocupa de sine in intelesul cel bun, adica nu face lucrare in el insusi, este ca negustorul care cumpara si vinde, dar nu stie ce datorie are, sfarsind in cele din urma in puscarie.

            Mult ma doare cand aud de preoti tineri ca sunt la birou. Daca ar fi ramas inca putin in afara de conducere, ar fi ajutat mai tarziu mai mult. Din pacate insa, adeseori devin proiestosi preoti tineri, iar nu cei experimentati, care ar fi putut face lucrare duhovniceasca in turma lor. In felul acesta raul devine indoit. Adica cei tineri isi iau asupra lor responsabilitati inainte de a face lucrare duhovniceasca in ei insisi si se afla in functii in care trebuie sa daruiasca mai inainte de a dobandi bogatia duhovniceasca. Iar cei mai mari, neavand functii de raspundere, nu au posibilitatea sa ofere experienta lor pretioasa si luminarea lor dumnezeiasca.


( Cu durere si dragoste pentru omul contemporan - par. Paisie Aghioritul)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu