marți, 30 aprilie 2024

PERIOADELE BISERICESTI

 Pentru rugaciunile Sfantului Apostol Iacob al lui Zevedeu, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

Sfantul si Marele Post: calatoria spre Golgota

- Post usor si cele trei zile (primele trei zile ale Postului Mare) la fel de usoare sa va fie! Nadajduiesc ca in acest post sa nu aveti multe treburi, ca sa participati sufleteste la Patima Domnului, lucrand mai mult duhovniceste. Din clipa cand incepe Triodul, trebuie ca fiecare sa inceapa sa calatoreasca spre Golgota. Si daca va pune in valoare duhovniceste aceasta perioada, cand va muri, sufletul lui va calatori spre cele ceresti fara sa fie impiedicat de vami. In fiecare an vin aceste zile sfinte, dar odata cu trecerea fiecarui an, mai pierdem inca un an; si aici este problema. L-am pus in valoare duhovniceste sau l-am risipit in cele materiale?

Odata cu toate celelalte prefaceri lumesti ale vremii noastre, s-a pierdut si sensul celor trei zile, pentru ca in fiecare saptamana mirenii au trei zile – vineri, sambata si Duminica – pe care le petrec lumeste. Din fericire, in manastiri si in putine familii crestine din lume se mai pastreaza adevaratul sens duhovnicesc al celor trei zile, si astfel se mai tine lumea. Rugaciunea multa si postul care se fac in fiecare an in aceste trei zile de la inceputul Postului Mare, franeaza lumea de la multe derapari duhovnicesti, care, de obicei, se fac in cele trei zile petrecute lumeste.

- Gheronda, care este noima celor trei zile?

- Cele trei zile ale Postului Mare au mai mult sensul de a-l obisnui pe crestin cu postul, cu infranarea. Apoi, cand va manca in fiecare zi la Ceasul al noulea, va considera aceasta praznuire. In viata de obste, dupa cele trei zile, mancam o supa la ora 4 dupa-amiaza si consideram aceasta mare binecuvantare. Dupa cele trei zile, ce mare binecuvantare era sa mancam in fiecare zi!

Cele trei zile de la inceput au rolul de a ne ajuta sa postim tot postul. Daca cineva nu poate tine cele trei zile, sa manance putin posmag seara sau sa manance la Ceasul al noualea. Este mai bine sa se crute putin, pentru ca, daca il ia ameteala si nu mai poate sa faca nimic din cele duhovnicesti, ce castig duhovnicesc va avea dupa-aceea? Intr-o marti din prima saptamana a Postului Mare, Batranul Varlaam de la Chilia Sfintilor Varlaam si Ioasaf a mers la o alta chirie, unde abia se stabilisera doi monahi tineri, cunoscuti de-ai lui. Bate la usa. Nimic. Deschide si-i gaseste pe amandoi intinsi pe pat. “Ce se intampla cu voi? Sunteti bolnavi?”. “Nu, ci postim cele trei zile”, au spus aceia. “Ia sculati-va!”, le-a poruncit batranul. “Faceti un ceai, puneti cate doua linguri de zahar, mancati si vreun posmag, ca sa puteti rosti vreo rugaciune, sa faceti vreun sirag de rugaciuni. Acesta este post? Ce castig aveti din el?’.

- Gheronda, cum voi putea sa ma nevoiesc mai mult cu infranarea in Postul Mare?

- Acum, in Postul Mare, mirenii sunt mai cu luare-aminte la infranare, insa noi, monahii, totdeauna trebuie sa fim atenti la ea. Insa lucrul cel mai important la care trebuie sa ia aminte cineva sunt patimile sufletesti si apoi patimile trupesti. Pentru ca, daca da intaietate nevointei trupesti si nu se nevoieste sa dezradacineze patimile sufletesti, nimic nu face. Un mirean a mers odata la o manastire la inceputul Postului Mare si un monah s-a purtat cu el cu asprime. Sarmanul mirean a pus gandul cel bun si l-a indreptatit. Dupa aceea a venit la mine si mi-a spus: “Nu l-am judecat, Parinte. Era asa din pricina celor trei zile”. Daca insa ar fi petrecut duhovniceste cele trei zile, ar fi avut o dulceata duhovniceasca si i-ar fi vorbit aceluia cu putina bunatate. Insa el s-a zorit in chip egoist pe sine ca sa tina cele trei zile si de aceea toate il deranjau.

- Gheronda, ce sa cuget in Postul Mare?

- La Patima, la Jertfa lui Hristos sa cugeti. Cu toate ca noi, monahii, trebuie sa traim in orice clipa Patima lui Hristos, pentru ca la aceasta ne ajuta diferitele tropare si toate slujbele din fiecare zi.

In Postul Mare ni se da cea mai mare ocazie sa ne nevoim si sa participam intens la Patima mantuitoare a Domnului nostru, cu pocainta si metanii, cu taierea patimilor, prin imputinarea mancarii, din dragoste pentru Hristos.

Sa punem in valoare, pe cat putem, acest stadiu duhovnicesc cu multele lui conditii si posibilitati pe care ni le da, ca sa ne apropiem mai mult de Hristos Cel Rastignit, pentru ca sa fim ajutati de El si sa ne bucuram de Sfanta Inviere preschimbati duhovniceste, de vreme ce am trait in chip duhovnicesc Sfantul si Marele Post.

Va doresc sa aveti multa in Postul Mare, ca sa urcati pe Golgota langa Hristos, impreuna cu Maica Domnului si cu ocrotitorul vostru, Sfantul Ioan Cuvantatorul de Dumnezeu, si sa va faceti partase la infricosatoarea Patima a Domnului nostru! Amin.

 

(Cuviosul Paisie Aghioritul-Cuvinte duhovnicesti-Despre rugaciune)