Omul duhovnicesc este “foc mistuitor”
-Parinte,
cum poate trai cineva corect si crestineste in societatea de astazi, fara sa se
sminteasca de oamenii care traiesc departe de Dumnezeu?
-De
ce sa se sminteasca de ceilalti care nu sunt aproape de Dumnezeu? Daca ar fi
fost dintr-o familie cu sapte-opt copii si pe unul-doi din frati i-ar fi tras
satana si ar fi trait o viata pacatoasa, l-ar fi smintit viata lor pacatoasa?
-Nu,
ci l-ar fi dudut, deoarece ar fi fost vorba de fratii lui.
-Asadar,
raul se afla in noi. Nu avem dragoste, de aceea nu-i simtim ca pe fratii nostri
pe toti oamenii si ne smintim de viata lor. Toti formam o familie mare si
suntem frati, pentru ca toti oamenii sunt copiii lui Dumnezeu. Daca, intr-adevar,
am simti ca toti oamenii suntem frati, ne-ar durea pentru cei ce traiesc in
pacat si nu ne-ar sminti viata lor pacatoasa, ci ne-am ruga pentru ei.
Iar
daca ne smintim, raul se afla in noi, nu este in afara de noi. Cand ne smintim,
sa ne spunem noua insine:”Tu pe cati ai smintit? Si nu vrei sa-l rabzi pe fratele
tau? Pe tine cum te rabda Dumnezeu, cu atatea cate faci?”. Ganditi-va la
Dumnezeu, la Maica Domnului, la ingeri, care ii vad pe pamant pe toti oamenii –
ca si cum s-ar afla intr-un balcon mare si ii vad pe oameni, care sunt adunati
in piata – pe unii cum fura, pe altii cum se cearta, pe altii cum pacatuiesc trupeste,
etc. cum ii rabda? Cum rabda ei toata rautatea si pacatul ce exista in lume? Iar
noi sa nu rabdam pe fratele nostru? Este infricosator.
-Parinte,
ce inseamna ceea ce spune Apostolul Pavel: Dumnezeul nostru este foc
mistuitor?
-Daca
arunci intr-un cuptor hartii, gunoaie, ce se va intampla cu ele? Nu vor arde? Asa
si omul duhovnicesc, orice i-ar arunca diavolul, arde. “Foc mistuitor!”. Cand in
om se aprinde flacara dumnezeiasca, toate ard. Dupa aceea nu se mai lipesc de
el gandurile murdare. Adica diavolul nu inceteaza sa-i arunce ganduri murdare, dar
omul duhovnicesc este “foc” care le arde. Dupa aceea diavolul oboseste si se
opreste. De aceea si Apostolul Pavel spune: Toate sunt curate celor curati.
La cei curati toate sunt curate, nu exista nimic necurat. Pe cei curati si in
noroi de ii vei arunca, raman curati, ca razele soarelui, oriunde ar cadea,
raman luminoase si curate.
Omul
duhovnicesc, fiind ajutat de omul cel sfant, se schimba in intelesul cel bun,
iar de omul trupesc nu se vatama. Il vede, il doare pentru el, dar nu pateste
nici un rau. Un om aflat intr-o stare duhovniceasca de mijloc se schimba in
bine de catre un om duhovnicesc, dar se poate schimba si in rau de un om
trupesc. Omul trupesc nu-l intelege pe cel sfant si se sminteste de cel trupesc
asmenea lui. Indracitul vazand pe sfant fuge, in timp ce omul trupesc se duce
la sfant sa-l ispiteasca si sa-l sminteasca. Unul care a ajuns in starea
sodomitilor se sminteste chiar si de ingeri. Omul smerit, chiar si neexperimentat
duhovniceste de ar fi, distinge pe ingerul lui Dumnezeu de diavol, pentru ca
are curatie duhovniceasca si se inrudeste cu ingerul. In timp ce omul egoist si
trupesc, pe langa faptul ca este lesne inselat de diavolul cel viclean, transmite
si el viclenia, iar prin senzualitatea lui provoaca si vatama sufletele
bolnavicioase cu microbii lui duhovnicesti.
-Parinte,
cum poate ajunge cineva in starea in care poate sa le vada pe toate curate?
-Trebuie
sa se curete inima ca sa se odihneasca in el harul lui Dumnezeu. Oare nu spune
psalmul: Inima curata zideste intru mine, Dumnezeule? Cand se va curati
inima cea barbateasca sau cea femeiasca, atunci va locui Hristos in ea si
oamenii nici nu vor sminti, nici nu se vor sminti, ci vor transmite har si
evlavie. Omul care ia aminte de sine isi pazeste curatia sa duhovniceasca si
pastreaza si harul dumnezeiesc in sine. Astfel pe toate le vede curate, ba
chiar si pe cele necurate le pune in valoare. Adica si pe acestea le face bune
in fabrica lui duhovniceasca. Hartiile nefolositoare le face servetele curate,
foi, caiete, etc. Si dimpotriva, omul care primeste viclenia si gandeste cu
viclesug si pe cele bune la schimba in rele, precum uzina care face armament,
care chiar si aurul il face gloante si proiectile de tun, pentru ca asa sunt
facute masinile ei.
Cand
cineva incepe sa faca caderi in pacat, se innegreste launtric, i se tulbura ochii
sufletului sau si pe toate le vede tulburi. Dupa aceea este molipsit de pacat,
iar pacatul il zapaceste. Inca si pe cele curate le poate vedea in chip
pacatos. Exista oameni care nu pot crede, de pilda, ca unii tineri sau tinere
traiesc o viata curata. “Este cu neputinta sa se intample aceasta astazi”, spun
ei. Sarmanii, sunt atat de afundati in pacat, incat pe toate le vad in chip
pacatos. Oamenii care dorm cu dracusorii nu pot gandi ca exista altii care dorm
cu ingerasii. Dar sa nu cerem de la porci sa aiba evlavie la crini. Vezi ca si
Hristos a spus: Nu aruncati margaritarele voastre inaintea porcilor, ca sa
nu le calce in picioare. De aceea cel care traieste duhovniceste curat
trebuie sa ia aminte sa nu faca prietenii cu cei lumesti, nici sa le dea
drepturi duhovnicesti, ca sa nu se vatame si sa nu-i vatame, deoarece oamenii
lumesti au un alt tipic si alt canonarh si nu pot distinge Sfantul Mir de apa
de colonie.
-Parinte,
cineva care vrea sa traiasca aproape de Hristos poate fi impiedicat de ispitele
din afara?
-Nu!
De Hristos ne poate desparti numai viata noastra neduhovniceasca. Aghiuta are
treaba aceasta: sa faca sminteli si sa imprastie rautate, sa lupte pe oameni,
cand cu asprime, cand cu viclenie.
Hristos
ne iubeste si Se afla langa noi, atunci cand traim potrivit cu voia Lui. De aceea,
atunci cand vedeti ca se fac sminteli, nu va temeti si nu intrati in panica. Daca
nu infrunta cineva lucrurile duhovniceste, nu se va bucura nici o zi, deoarece
diavolul ii va afla tinta, adica punctul sensibil, si mereu va pricinui
sminteli ca sa-l mahneasca, astazi cu una, maine cu alta, poimaine cu cealalta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu