SFANTA LITURGHIE (II)
LITUGRHIA CELOR
CHEMATI: este partea intai a Liturghiei
propriu-zse, la care – in vechime – puteau lua parte si cei chemtai
(cateuhmenii), adica aceia care se pregateau sa intre in biserica crestina. Partea
aceasta tine de la binecuvantarea de inceput a Sfintei Liturghii pana la
cuvintele „Cei chemati iesiti.....”
Partile mai
insemnate ale Liturghiei celor chemati sunt:
A Ectenia
mare, care cuprinde mai multe cereri
pentru trebuintele sufletesti si trupesti ale credinciosilor.
B. Cele
trei antifoane, care sunt cantari de
lauda si inchipuiesc vremea cand Mantuitorul venise, dar nu se aratase in lume
ca Mantuitor; ele inchipuiesc si inceperea propovaduirii Domnului, cu „Fericirile”;
iar deschiderea usilor imparatesti de la sfarsitul antifoanelor inseamna ca
Domnul incepe a se arata lumii.
C.Iesirea
cu Sfanta Evanghelie (vohodul mic), inchipuie
iesirea in lume a Mantuitorului pentru poropovaduirea adevarului mantuitor; iar
lumanarea care merge inainte inchipuie Inaintemergatorul si Botezatorul Ioan si
pe proorocii Vechiului Testament, care au vestit pe Mantuitorul.
D.
Cantarea: „Veniti sa ne inchinam si sa cadem la Hristos....” si imnul „Sfinte
Dumnezeule....”. In timpul acestor
cantari, preotul rosteste in taina rugaciuni anume.
E.
Apostolul si Evanghelia arata trimiterea
Sfintilor Apostoli la propovaduire si insasi propovaduirea Mantuitorului.
F. Ectenisa
intreita si ectenia pentru cei chemati.
LITURGHIA
CREDINCIOSILOR este acea parte a
Sfintei Liturghii la care nu pot fi de fata decat credinciosii, adica cei care
au primit Botezul. In aceasta parte a Sfintei Liturghii se savarseste Sfanta Jertfa
si Taina a Euharistiei. Incepe cu ectenia: „Cati suntem credinciosi, iara si
iara cu pace Domnului sa ne rugam” si tine pana la sfarsitul Sfintei Liturghii.
Partile mai
importante sunt:
a.Iesirea
cu Sfintele Daruri (vohodul mare), adica
mutarea Darurilor de la proscomidier, unde au fost pregatite, pe Sfanta Masa a
altarului unde vor fi sfintite. Iesirea aceasta inchipuie ultimul drum facut de
Iisus din Betania, in Ierusalim, unde El urma sa se jertfeasca, precum si
ducerea trupului Sau de la Golgota la mormant.
Pomenirile
care se fac la vohodul mare au fost randuite dupa pilda rugaciunii talharului
care, rastignit fiind de-a dreapta Mantuitorului, a zis: „Pomeneste-ma Doamne
cand vei veni intru imparatia Ta”, iar Domnul i-a fagaduit raiul.
Apoi,
preotul aseaza Darurile pe Sfantul Antimis, savarsind cele dupa randuiala.
b.Pregatirea
credinciosilor pentru infricosatoarea clipa a Jertfei Liturgice a Domnului se face dupa punerea cinstitelor Daruri pe Sfanta Masa
si anume:
- prin
ectenia cererilor;
- prin
porunca iubirii;
- prin
rostirea Crezului;
- prin
indemn la luare aminte, la frica, la mila, la pace, la multumire, la jertfa de
lauda.
c.Aducerea
Jertfei este momentul cel mai inaltator,
mai important, mai infricosator al intregii Liturghii, pentru ca acum se face
aducerea jertfei celei fara de sange. Anume, dupa ce preotul rosteste cu glas
mare „Ale Tale dintru ale Tale, Tie iti aducem de toate si pentru toate”; si
cand se canta „Pe tine te laudam....” preotul roaga pe Dumnezeu-Tatal sa
trimita Duhul Sfant ca sa sfinteasca si sa prefaca Darurile. In timpul acestei
rugaciuni, Duhul Sfant coboara si, prin lucrare nevazuta si neinteleasa de
minte, sfinteste si preface painea si vinul in Sfantul Trup si Sange al
Domnului. In acest timp credinciosii ingenuncheaza.
d.Pregatirea
pentru Cuminecare si Cumnecarea insasi. Dupa
sfintirea Darurilor urmeaza, dupa randuiala:
- rugaciunea
de mijlocire pentru toti membrii Bisericii, pomenindu-se Maica Domnului si toti
sfintii, ca ei sa se roage pentru noi sa dobandim viata vesnica;
-
pregatirea preotului si a credinciosilor pentru impartasire;
-
impartasirea cu dumnezeiasca Euharistie;
- ultima
aratare a Potirului si ducerea lui la Proscomidier (care inseamna Inaltarea
Domnului la cer);
- ectenia
de multumire pentru Sfanta impartasanie;
-
rugaciunea numita a Amvonului si incheierea Liturghiei, dupa care se imparte
anafora.
Rugaciunile
facute in timpul Sfintei Liturghii au o putere deosebita prin apropierea de Mantuitorul.
Domnul este de fata, este prezent si cu trupul pe Sfantul Altar. El da
credinciosilor pputere in aceasta viata pamanteasca si nadejde in viata
vesnica; El se roaga impreuna cu credinciosii si mijloceste pentru ei la
Dumnezeu-Tatal.
Impreuna cu
Domnul si cu credinciosii se roaga ingerii si sfintii, astfel ca la Sfanta
Liturghie sunt unite cu rugaciunea mantuitorului rugaciunile Bisericii intregi.
Pentru aceasta, rugaciunile din timpul Sfintei Liturghii au mare putere si sunt
deosebit de bine primite de Dumnezeu.
Pentru
Sfanta Liturghie trebuie sa ne pregatijm prin curatire trupeasca si sufleteasca
si anume, crestinul inceteaza inca din ajun obisnuita munca, se infraneaza de
la orice intinare, iar a doua zi dimineata se spala deosebit, se imbraca cu
haine curate si ingrijite, se roaga, alunga din suflet orice ura si vrajmasie
si asa, cu inima impacata, merge la biserica. Cel care poate, este bine sa duca
la biserica daruri: prescuri, vin, lumanari, untdelemn.
In toate
Duminicile si sarbatori este bine sa luam parte la Sfanta Liturghie de la
inceput sau cel putin de la citirea Sfintei Evanghelii si sa ramanem pana la
sfarsitul slujbei liturgice.
(extras din catehism ortodox-Sfanta Liturghie)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu