duminică, 24 septembrie 2023

CUVANT DE FOLOS

 Pentru rugaciunile Sfintei Intai Mucenite si intocmai cu Apostolii Tecla si ale Sfantului Cuvios Siluan Athonitul, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

 

RUGACIUNEA ESTE “JUDECATA INAINTE DE JUDECATA”

 -Gheronda, Sfantul Ioan Scararul spune ca rugaciunea este “judecata inainte de judecata”.

-Asa este. Cand omul se roaga corect, atunci rugaciunea este “judecata inainte de judecata”. Cel care este sanatos duhovniceste, cand merge sa se roage, daca isi va simti inima invartosata, va cerceta de unde ii vine aceasta, ca sa se indrepte. “De ce ma simt asa? Nu cumva am ranit pe cineva cu purtarea mea? Nu cumva am judecat sau mi-au trecut prin minte ganduri de judecata si nu mi-am dat seama? Nu cumva mi-a trecut vreun gand de mandrie sau exista inlauntrul meu voie proprie si nu ma lasa sa comunic cu Dumnezeu?”

-Si daca nu afla nimic, Gheronda?

-Nu se poate. Ceva s-a intamplat. Daca va cauta in arhiva – adica daca se va cerceta pe sine -, va afla dosarul cu pricina si isi va da seama unde a gresit.

-Sa se cerceteze pe sine, Geronda, sau sa se marturiseasca lui Dumnezeu?

-Ce sa marturiseasca de vreme ce nu stie ce a facut? Mai intai trebuie sa se cerceteze pe sine. Si daca nu va afla nimic, atunci sa faca vreo doua-trei metanii, sa cada in genunchi si sa spuna: ”Dumnezeul meu, fara-ndoiala ca am gresit cu ceva. Lumineza-ma sa inteleg ce am facut”. Iar de indata ce va spune aceasta va afla pricina. Vazand Dumnezeu smerenia lui, va trimite Harul Sau si-l va lumina sa-si aduca aminte exact ce a gresit, ca sa se poata pune in randuiala.

-Gheronda, ce ajuta pentru ca cineva sa pastreze o partasie de nezdruncinat cu Dumnezeu?

-Ajuta mult pacea launtrica a sufletului. Cand sufletul este pus in randuiala, rugaciunea inainteaza singura. De aceea, sa nu lasi sa intre inlauntrul tau rautatea fata de cineva. Daca ai avut vreun gand de-a stanga fata de cineva, sa-l marturisesti staretei. Sa alungi si orice gand de-a stanga, punand in locul lui ganduri bune. Cu gandurile bune se curata calea rugaciunii, care inainteaza astfel neimpiedicata.

 

(Cuviosul Paisie Aghioritul – Despre rugaciune)

Niciun comentariu: