miercuri, 20 septembrie 2023

CUVANT DE FOLOS

 Pentru rugaciunile Sfintilor Mari Mucenici Eustatie si sotia sa, Teopista, cu cei doi fii ai lor: Agapie si Teopist, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

 

DUMNEZEU NU ASCULTA RUGACIUNEA CELUI MANDRU

-Gheronda, dupa ce-am facut un gest urat, gandul imi spune ca rugaciunea mea nu este placuta lui Dumnezeu.

-Daca gandul acesta vine din adevarata smerenie si spui: “Il intarat pe Dumnezeu cu purtarea mea urata”, atunci simti dumnezeiasca mangaiere. Daca insa te mahnesti in chip egoist si spui: “Cum ajuns eu in aceasta stare?”, nu primesti mangaiere, pentru ca mandria este zid.

Pentru ca rugaciunea noastra sa fie auzita, trebuie sa iasa din “inima infranta si smerita”. Atunci cand spunem cu multa smerenie: “Dumnezeul meu in halul in care sunt, cum sa ma auzi?”, indata ne aude Bunul Dumnezeu.

-Gheronda, de ce uneori, cand am vreo ispita, nu ma pot ruga?

-Daca ai o ispita si nu poti face rugaciune, sa stii ca exista inlauntrul tau egoism si slava desarta. Si ispita va ramane pana ce se va scarbi omul de sine insusi. De indata ce se va scarbi, va ajuta si Hristos, iar ispita va trece.

-Gheronda, Il rog pe Dumnezeu sa ma ajute  sa ma slobozesc de obraznicie, dar nu vad nici un rezultat.

-Cand cineva se nevoieste si se roaga, dar nu se vede nici un rezultat, inseamna ca exista fie egoism, fie mandrie, fie predispozitie spre mandrie, care impiedica Harul lui Dumnezeu sa lucreze prin mijlocirea rugaciunii. Orice cerem in rugaciune, Bunul Dumnezeu ne da, daca avem smerenie si simtirea pacatoseniei noastre.

-Gheronda, si ce sa fac atunci cand il rog cu durere pe Dumnezeu sa ma slobozeasca de o neputinta si fac si nevointa cuvenita, dar nu ma ajuta fiindca am mandrie?

-Sa ceri anticipat iertare de la Dumnezeu. sa spui: “Dumnezeul meu, mandria mea e cea care impiedica ajutorul Tau, dar, Te rog, lumineaza-ma sa inteleg ce trebuie sa fac, ca sa-mi biruiesc neputinta”. Din clipa in care vei accepta ca ai mandrie si ca de aceea nu cedeaza acea neputinta, Dumnezeu te va instiinta si de unde vine, ca sa te nevoiesti sa tai pricinile.

-Gheronda, cum trebuie sa simt in timp ce ma rog?

-Sa simti in chip smerit, ca sa te ajute Dumnezeu. Cel smerit nu are voia sa, ci face ascultare de voia lui Dumnezeu si pazeste poruncile Lui. De aceea si Dumnezeu asculta rugaciunea lui si-I daruieste binecuvantari ceresti. Cu cat omul Il asculta mai mult pe Dumnezeu, cu atat si Bunul Dumnezeu il asculta pe el.

(Cuviosul Paisie Aghioritul – Despre rugaciune)

Niciun comentariu: