Pentru rugaciunile Sfantului Ierarh Mucenic Teodosie de la Manastirea Brazi, Mitropolitul Moldovei si ale Sfantului Sfintit Mucenic Foca, episcop de Sinope, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
MARTURISIREA SMERITA INAINTEA LUI HRISTOS
-Asemanatoare cu cea pe care o
facem pentru Dumnezeiasca Impartasire. Acolo avem Dumnezeiasca Partasie, aici
dumnezeiasca impreuna-vorbire. Cand ne impartasim Il primim inlauntrul nostru
pe Hristos si vine dumnezeiescul Har. Iar aceasta nu este putin lucru. Atunci ne
impartasim cu Trupul si Sangele lui Hristos, acum comunicam cu Dumnezeu. Asadar, asa cum pentru Dumnezeiasca Impartasire se impune sa ne spovedim la
duhovnic, tot astfel si pentru rugaciune, care este dumnezeiasca
impreuna-vorbire, trebuie sa facem o smerita spovedanie inaintea lui Hristos.
Sa spui: ”Hristoase al meu, sunt intr-un hal fara de hal, sunt asa, sunt pe
dincolo… Nu merita sa te ocupi de mine, dar, te rog, ajuta-ma!”. In felul
acesta vine dumnezeiescul Har si apoi incepe dumnezeiasca impreuna-vorbire.
Daca omul nu se pocaieste si
nu se marturiseste cu smerenie inaintea lui Dumnezeu, ramane nepricopsit. Iar acest
fapt devine zid care impiedica comunicarea lui cu Dumnezeu. Poarta ramane
inchisa si sufletul nu afla odihna. In timp ce, daca va spune “am gresit,
Dumnezeul meu”, se darama zidul sau, mai bine zis, Dumnezeu deschide usa si
omul primeste harul dumnezeiestii impreuna-vorbiri.
-Gheronda, am citit in Scara
ca atunci cand vrem sa ne rugam trebuie sa ne imbracam cu imbracamintea care se
potriveste sa o poarte cineva atunci cand va vrea sa se infatiseze inaintea
imapratului. Care este aceasta imbracaminte?
-Sa te zdobesti pe sineti
inaintea lui Dumnezeu si sa ceri iertare cu smerenie pentru greselile tale. Sa spui:
“Am gresit, Dumnezeul meu, sunt nerecunoscatoare. Te-am mahnit. Iarta-ma!” Dar
sa o spui cu zdrobire launtrica, nu numai la suprafata. Aceasta este
imbracamintea care se potriveste sa o porti atunci cand vorbesti cu Dumnezeu. Daca
nu merge inainte aceasta marturisire este ca si cum I-ai spune lui Dumnezeu:”Ce
faci? Ce mai este nou?”. Daca trebuie sa-I cerem iertare omului caruia i-am
gresit, cu atat mai mult trebuie sa-I cerem iertare lui Dumnezeu pentru gresalele
noastre zilnice.
-Adica in fiecare zi sa ne
gandim ce gresale am facut?
-Da. Sa ceri iertare lui
Dumnezeu pentru gresalele pe care le-ai facut ziua, apoi sa te gandesti la
pacatosenia ta in general. In felul acesta te smeresti. Apoi incepi cu cererile
pe care le ai. Eu incep rugaciunea cu:”Dumnezeule, milostiv fi mie, pacatosului”.
O spun de cateva ori in soapta si apoi continui cu “Doamne iisuse”. Mai demult,
L-am tot rugat pe Dumnezeu sa ma invete sa ma rog. Si iata ca am vazut in
vedenie un copil de saptesprezece ani rugandu-se. O, m-a topit! Felul in care
plangea si se ruga m-a cutremurat. A inceput cu marturisirea:” Sunt
nerecunoscator, neindreptat…”. Apoi spunea: ”Dumnezeul meu, asa cum sunt acum,
in aceasta stare, cum ma voi putea indrepta daca nu ma vei ajuta Tu?”, dupa
care incepea cererile.
-Gheronda, de multe ori, in
vremea rugaciunii, ma apasa amintirea pacatelor mele si nu-mi pot aduna mintea.
-Am spus sa ne cercetam pe noi
insine si sa ne marturisim pacatele noastre inainte de a incepe rugaciunea, iar
nu in vremea rugaciunii. Aceasta nu este autocritica, ci convorbire cu tanghalachi
(denumire caracteristica pe care Staretul o folosea atunci cand se referea la
diavolul). Inainte de rugaciune ne gandim ce nu merge bine cu noi insine, ne
indreptam mintea in acea directie, reglam inaltatorul si apoi… foc!
(Cuviosul Paisie
Aghioritul – Despre rugaciune)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu