DUMNEZEU – FIUL (I)
„Articolul 2
din Simbolul Credintei este”Si intru-unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui
Dumnezeu, Unul Nascut, care din Tatal s-a nascut mai inainte de toti vecii:
lumina din lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, nascut, nu facut,
cel de-o fiinta cu Tatal, prin care toate s-au facut”. Invatatura cuprinsa
in acest articol se refera la a doua persoana a Prea Sfintei Treimi, Domnul
nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu.
Iisus inseamna Mantuitor sau rascumparator.Cu acest nume a
fost inainte vestit Mantuitorul, la Bunavestire, de catre Arhanghelul Gavriil
(Matei 1,21).
Hristos inseamna Uns. Unsii erau in vremurile vechi
proorocii,arhiereii si imparatii. Hristos este Unsul cu adevarat, caci este
prooroc,arhiereu si imparat.
Iisus
Hristos esteprooroc pentru ca
ne-a aduis Descoperirea dumnezeiasca desavarsita, spre mantuire; El este arhiereu pentru ca s-a jertif pe
Sine pe cruce si pentru ca Se jertfeste mereu pe sfantul altar pentru iertarea
pacatelor si fintirea oamenilor; este imparat
pentru ca a intemeiat si conduce imparatia Sa duhovniceasca, Sfanta Biserica,
avand „toata puterea, in cer si pe pamant”. (Matei 28,18).
Iisus Hristos
este Dumnezeu adevarat ca si Tatal, are aceeasi Fiinta, aceeasi dumnezeire, cu
aceleasi insusiri dumnezeiesti ca si Tatal din care s-a nascut, asa cum o
lumina este la fel cu lumina din care s-a aprins.
Articolul 3
din Simbolul Credintei este: „Care pentru noi oamenii si pentru a noastra
mantuire s-a pogorat din ceruri si s-a intrupat de la Duhul Sfant si din Maria
Fecioara si s-a facut om”
Acest
articol cuprinde invatatura despre intruparea
Domnului.
Intruparea Fiului
lui Dumnezeu din Preacurata Fecioara Maria, din care El si-a luat trup omenesc
adevarat,s-a facut in chip minunat, nu dupa randuiala firii omenesti, ci prin
umbrirea Fecioarei de Duhul Sfant. Dar facandu-se om, Fiul lui Dumnezeu n-a
incetat de a fi Dumnezeu adevarat si om adevarat, cu trup si suflet omenesc
adevarat, intru totul asemenea noua, afara de pacat. Astfel, ca Iisus Hristos
are doua firi sau naturi: dumnezeiasca si omeneasca, si doua vointe si lucrari
ale celor doua firi, care nu se amesteca una cu alta, nu se impart una deo
parte si una de alta parte, caci unul este Hristos, si nu se despart una de
alta in persoana Mantuitorului. De aceea numim pe Mantuitorul Dumnezeu-Om, si
El ramane Dumnezeu-Om pentru vesnicie.
Sfanta Fecioara
Maria a fost invrednicita de Dumnezeu sa nasca pe Fiul lui Dumnezeu ca om.
Pentru ca ea a nascut pe Fiul lui Dumnezeu in chip minunat, fara sa cunoasca
barbat, fiind fecioara si inainte de nastere, si in timpul nasterii si dupa
nastere, pentru totdeauna, o numim Fecioara Preacurata si pururea fecioara: iar
pentru ca Cel ce s-a nascut din ea nu este numai om, ci si Dumnezeu, o numim Nascatoare
de Dumnezeu sau Maica Domnului si o cinstim mai presus de toti sfintii si
ingerii, ea fiind prin Fiul sau si numai pirn El „mai cinstita decat Heruvimii
si mai marita fara de asemanare decat Serafimii”, asa cum cantam la Biserica.
(extras
din Catehism Ortodox-Dumnezeu-Fiul).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu