Logica in viata duhovniceasca
-Parinte, ce loc are logica in viata
duhovniceasca?
-Care logica? Cea lumeasca? Aceasta logica
nu are nici un loc in viata duhovniceasca. Intra prin fereastra ingerii,
Sfintii, ii vezi, vorbesti cu ei, pleaca... Daca incerci sa le explici pe
acestea cu logica, nu reusesti nimic. In epoca noastra, in care s-au inmultit
cunostintele, increderea numai in ratiune a zguduit, din nefericire, credinta
din temelii si a umplut sufletele de semne de intrebare si de indoieli. De aceea
suntem lipsiti de minuni, pentru ca minunea se traieste si nu se explica prin
logica. Dimpotriva, credinta in Dumnezeu atrage puterea dumnezeiasca si toate
concluziile omenesti le intoarce anapoda. Face minuni, invie morti si lasa
stiinta cu gura cascata. Toate lucrurile vietii duhovnicesti sunt vazute
anapoda la exterior. Daca omul nu va intoarce invers cugetarea lui lumeasca,
astfel incat sa devina om duhovnicesc, este cu neputinta sa cunoasca tainele
lui Dumnezeu, care ni se par ciudate. Cel care crede ca va putea cunoaste
tainele lui Dumnezeu cu teoria exterioara, stiintifica, seamana cu neghibul care
vrea sa vada Raiul cu telescopul.
Logica face mult rau atunci cand
omul vrea sa cerceteze cu ea cele dumnezeiesti, tainele si minunile. Catolicii –
cu ratiunea lor - au ajuns sa examineze
chimic Sfanta Impartasanie, ca sa vada daca intr-adevar este Trupul si Sangele
lui Hristos. Sfintii insa, cu credinta ce-o aveau, vedeau adesea Carne si Sange
in lingurita. Peste putin vor ajunge sa treaca si pe Sfinti prin raze ca sa le
depisteze sfintenia lor. Au aruncat pe Duhul Sfant, si-au pus logica lor, iar
acum se ocupa cu magia alba. Unui catolic care avea intentie buna – plangea sarmanul
– i-am spus:”Una din principalele diferente pe care le avem este si aceasta:
voi puneti creierul, noi credinta. Voi ati dezvoltat rationalismul si, in
general, elementul uman. Cu logia voastra limitati puterea dumnezeiasca, pentru
ca aruncati la margine Harul dumnezeiesc. Voi aruncati conservant in agheasma
ca sa nu se strice. Noi aruncam agheasma peste cele stricate si se fac bune. Noi
credem in Harul care sfinteste, iar agheasma tine si doua sute si cinci sute de
ani si nu se strica nicioadata.”
-Adica intra in lucrare logica,
cuvantul rational, inainte de a lucra Dumnezeu?
-nu cumva intra mandria si nu logica?
In esenta, aceasta logica este un cuvant stricat, iar nu rational. Mandria este
logica stricata. Logica ce are egoism are si pe diavolulm cuibarit in ea. Atunci
cand aceasta logica ingtra in lucrarile noastre, dam drepturi diavolului.
-Gheronda, dar atunci cand un om
duhovnicesc are de infruntat o ispita, nici atunci nu trebuie sa foloseasca
deloc logica?
-Atunci sa faca tot ce poate
omeneste, iar ce nu poate, sa lase lui Dumnezeu. Sunt unii care incearca sa le
prinda pe toate numai cu mintea. Ca aceia care vor sa faca rugaciunea mintii cu
creierul. Isi strang capul ca sa se concentreze, dar apoi ii doare capul. Daca eu
as incerca sa rezolv in felul acesta toate subiectele ce le am de rezolvat in
fiecare zi, crezi ca s putea face ceva? Dar fac omeneste tot ceea ce pot, iar
celelalte le las in seama luji Dumnezeu. „Dumnezeu va arata, le spun, va lumina
ceea ce trebuie sa se faca”. Multi spun:”Si cum se va rezolva treaba aceasta,
ce se va intampla cu lucrul acela sau cu celalalt?” si ii doare capul din
nimic. Cand cineva incearca sa-si rezolve lucrurile numai cu logica, atunci
ameteste. Trebuie sa p;una pe Dumnezeu inainte, pentru ca dupa aceea se va
chinui, isi va obosi mintea si se va simti rau sufleteste.
-Parinte, ati spus ca nu ajungeti niciodata
la incordare nervoasa. Cum se face aceasta?
-Da, nu ajung, pentru ca lucrurile
nu le infrunt cu mintea. Pe mine, daca ma doare capul, ma doare fie din pricina
racelii, fie din pricina tensiunii scazute. Si am atatea de rezolvat. In fiecare
zi am pe cei ce vin cu problemele lor, cu durerea lor. Ma gandesc apoi si la
cei ce au de trecut pe la mine cu diferite greutati, la bolnavi, etc. Iar daca
cineva se face bine, nu-mi spune ca s-a facut bine, ca sa ma bucur si eu putin,
si astfel continui sa ma rog pentru el.
Parinte, cum poate un monah sa-si
puna in randuiala gandul sau, ca sa nu se osteneasca doar cu logica?
-Sa il puna in randuiala cu ratiunea
cea duhovniceasca, iar nu cu logia lumeasca. Sa roteasca butonul la frecventa
duhovniceasca. Sa gandeasca duhovniceste si atunci aranjarea va fi
duhovniceasca. Chiar si la un mirean care este om duhonvicesc, logica lumeasca
nu are ce cauta. Logica lumeasca este buna pentru un om care nu crede.
-Gheronda, cum intelegeti aranjarea
duhovniceasca?
-Aranjarea duhovniceasca este sa te
bucuri de cele potrivnice celor de care se bucura mirenii. Sa te bucuri, de
pilda, atunci cand nu te baga nimeni in seama. Numai cu cele potrivnice celor
urmarite de mireni ne vom putea misca in spatii duhovnicesti. Vrei bani? Da si
portofelul. Vrei tron? Stai pe scaunel.
-Noi, Parinte, cat la suta logica
avem?
-Voi aveti nevoie de putina „nebunie”.
Si ma rog ca aceasta sa fie pentru dragostea lui Hristos, care este o nebunie dumnezeiasca,
caci altfel mai bine este pentru cei ce merg la Lembeti (spital psihiatric din
Tesalonic), decat pentru crestinii stapaniti de rationalism, adica de logica
cea plina de mandrie.
(Cu
durere si dragoste pentru omul contemporan – parintele Paisie Aghioritul).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu