duminică, 4 februarie 2024

RUGACIUNEA PENTRU NOI INSINE (II)

 Pentru rugaciunile Sfantului Cuvios Isidor Pelusiotul si ale Sfantului Sfintit Mucenic Avramie, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

Rugaciune pentru nevointa noastra duhovniceasca

- Gheronda, Sfantul Isaac Sirul scrie; “Cum ceri sa-L iubesti pe Dumnezeu, de vreme ce nu te-ai curatat de patimi?”. Este cumva obraznicie ca cineva sa nu se fi curatat de patimi si sa doreasca sa-L iubeasca pe Dumnezeu?

-Nu. De ce sa fie obraznicie? Se nevoieste cineva sa se curete de patimi si in acelasi timp vrea si sa-L iubeasca pe Dumnezeu. Amandoua se savarsesc paralel. Daca insa cineva nesocoteste grija de patimile sale si cere in rugaciune sa-L iubeasca pe Dumenzeu, unul ca acesta are obraznicie.

- Gheronda, am citit undeva ca daruirea in rugaciune este pe masura credintei si a caldurii inimii.

-Tu ce ceri de la Dumnezeu?

- Gheronda, cer sa ma slobozeasca de asprime si sa-mi inmoaie inima atunci cand ma rog.

-“Cereti si vi se va da”, a spus Hristos. Daca ceea ce ceri este un lucru bun si folositor, il vei primi. Daca ceri de la Dumnezeu putere, pentru ca sa te rogi sa iti ierte pacatele si sa-i ajuti pe ceilalti, acesta este un lucru bun si ti-l va da. Daca insa ceri sa ti se dea harisma rugaciunii pentru a simti placere, buccurie in rugaciune, atunci cum sa-ti dea asa ceva?

- Gheronda, uneori ma rog ca Dumnezeu sa-mi dea dumnezeiasca luminare. Este corecta aceasta cerere a mea?

-Mai intai sa te straduiesti tu sa o dobandesti si numai dupa aceea sa ceri de la Dumnezeu dumnezieasca luminare, pentru ca Dumnezeu vrea mai intai straduinta noastra, si numai dupa aceea ne da ceea ce-i cerem. Sa cugeti, sa te rogi, sa iei aminte si sa actionezi cu intelepciune; si numai dupa ce vei face asa va veni dumnezeiasca luminare. Sa presupunem ca te intreaba cineva despre o problema. Tu sa nu te grabesti sa raspunzi, ci sa ceri lui Dumnezeu sa te lumineze: “Dumnezeul meu, sa zic, lumineaza-ma sa spun ceea ce trebuie”. Si Dumnezeu iti va da cuvant, potrivit cu imprejurarea. Raspunsul grabit este al mintii, in timp ce raspunsul ce trece prin rugaciune este al lui Dumnezeu.

- Gheronda, lipsa trezviei ma face sa-mi fie frica sa cer de la Dumnezeu sa ma ajute intr-o anumita stradanie a mea, pentru ca vad ca nu pun in valoare prilejurile pe care mi le da.

-Sa ceri ajutorul lui Dumnezeu si, in acelasi timp, sa-L rogi sa-ti dea si trezvie, ca sa poti pune in valoare prilejurile pe care ti le va da.

- Gheronda, este corect sa-L rugam pe Dumnezeu sa ne ajute sa ajungem in Rai?

-Eu nu-L rog pe Dumnezeu sa ajung in Rai, ci Il rog sa ma ajute ca sa nu-L mahnesc cu purtarea mea. Dar daca voi ajunge in iad, asta nu inseamna ca-L voi mahni pe Dumnezeu? Prin urmare, nici in iad nu voi ajunge, de vreme ce-L rog sa ma ajute sa nu-L mahnesc.


(Cuviosul Paisie Aghioritul-Cuvinte duhonvicesti-Despre rugaciune)

Niciun comentariu: