sâmbătă, 3 februarie 2024

RUGACIUNEA PENTRU NOI INSINE (I)

 Pentru rugaciunile Sfantului si Dreptului Simeon, primitorul de Dumnezeu si ale Sfintei Prorocite Ana, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

Sa cerem mila lui Dumnezeu pentru noi insine si pentru ceilalti

-Gheronda, cand ma rog pentru cineva si simt umilinta, atunci incetez sa ma mai rog pentru acea persoana si fac rugaciuni pentru mine.

-De ce? Acela nu are nevoie de rugaciune?

-Are, Gheronda, dar ma gandesc ca in acel moment este mai bine sa fac rugaciune pentru mine, pentru ca nu stiu cand voi mai simti iarasi umilinta.

-Bine, tu sa huzuresti, iar despre celalalt sa spui: “Nu-mi pasa?” Cel putin sa spui: “Miluieste-ne pe noi”. Inlauntrul lui “pe noi” sunt cuprins si eu si toti ceilalti. Eu spun: “Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi. Miluieste-ne pe toti si pe mine, dobitocul.”

Mult ajuta sa impartim rugaciunea noastra in trei parti: o parte pentru noi insine, una pentru cei vii si una pentru cei adormiti. Cu toate ca in felul acesta tot pentru noi facem mai multa rugaciune, ca eu sunt unul singur, iar cei vii si cei adormiti sunt nenumarati.

- Gheronda, simt ca nu-mi va ajunge intreaga viata ca sa cer mila lui Dumnezeu.

-Te va milui Dumnezeu. Numai sa te rogi simplu si neincetat, cerand cu smerenie mila Lui pentru tine si pentru toti oamenii. Cand cerem mila lui Dumnezeu si ne nevoim fara egoism, cu smerenie, cu marinimie, Dumnezeu ne va da atat noua, cat si celorlalti tot ceea ce avem nevoie.

- Gheronda, nu cumva trebuie sa mai cer si altceva in afara de mila lui Dumnezeu?

-Inauntrul milei lui Dumnezeu se cuprind toate. Dar daca iti trebuie ceva concret, poti sa ceri de la Dumnezeu.

- Gheronda, Sfantul Vasile del Mare spune: “In rugaciunea ta, dupa doxologia pe care o vei face, sa ceri numai Imparatia lui Dumnezeu”. La ce se refera?

-Se refera la faptul ca mai intai trebuie sa cautam Imparatia lui Dumnezeu si dupa aceasta toate celelalte “se vor adauga voua”, asa cum a spus Hristos. Nu sa cerem una si alta si sa uitam de menirea noastra.

- Gheronda, Sfanta Scriptura spune sa ne rugam pentru orice trebuinta. Sfintii Parinti insa evitau sa se roage pentru problemele lor personale. Eu cum sa ma rog?

-Sa te rogi pentru orice nevoie o are sufletul tau si sa dai mai putina importanta nevoilor trupului. Si in “Tatal nostru”, cand spunem: “painea noastra cea de toate zilele da-ne-o noua astazi”, nu cerem numai hrana materiala, ci tot ceea ce ne trebuie ca sa traim duhovniceste, asa cum vrea Dumnezeu.

Odata, pe cand eram la Coliba Cinstitei Cruci, parintii de la manastire, in loc sa-mi aduca putin vin, pe care il asteptam ca medicament pentru problema pe care o aveam la intestine, mi-au adus, din greseala, o sticla de otet. Nu am spus nimic, pentru ca m-am gandit ca asa a voit Dumnezeu. Trecusera vreo patruzeci de zile si cu apa de ploaie pe care o beam, situatia mea se agravase. Intr-o zi am suferit mult. Ardeam de sete, dar ma temeam sa beau, deoarece cu o zi inainte ma mai intremasem putin dupa ce am baut, insa apoi m-am chinuit toata noaptea. La un moment dat, cand am intrat in bisericuta ca sa aprind candelele, am vazut o sticla de vin in fata catapetesmei, sub icoana Maicii Domnului. Sticla era a mea – am recunoscut-o,-, dar cum de era plina? Nu venise nimeni la mine in acele zile, iar eu intrasem de nenumarate ori in bisericuta si nu vazusem nimic inaintea catapetesmei. Era un vin acrisor, medicament, exact asa cum imi trebuia. In aceeasi zi mi-au adus si de la manastire o sticla mare de vin.

- Gheronda, daca voi cere ceva de la Dumnezeu cu toata inima, oare imi va da?

-Daca iti este de folos, iti va da. Iar daca nu-ti este de folos, cum sa-ti dea? Ai vazut ce au patimit evreii cand au insistat ca Dumnezeu sa le dea rege, desi ii insitiintase ca inca nu erau pregatiti pentru aceasta? Si a devenit rege mandrul Saul, care le-a pus biruri grele si i-a chinuit.

De multe ori credem ca ceea ce cerem de la Dumnezeu este bun, insa nu este asa. Dumnezeu insa, care din fire este bun, stie ce ii trebuie fiecaruia. De aceea sa spunem: “Dumnezeul meu, gandul imi spune ca aceasta ma va ajuta, insa Tu cunosti mai bine ce este de folos pentru sufletul meu. “Faca-se voia Ta”. Prin urmare, cand spunem cu toata inima “Faca-se voia Ta”, se va face voia lui Dumnezeu, care, in cele din urma, va fi spre folosul sufletului nostru.


(Cuviosul Paisie Aghioritul-Cuvinte duhonvicesti-Despre rugaciune)

Niciun comentariu: