marți, 20 februarie 2024

RUGACIUNE PENTRU ALTII

 Pentru rugaciunile Sfantului Ierarh Leon, Episcopul Cataniei si ale Sfantului Cuvios Visarion, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

Rugaciunea pentru cei care ne cer sa ne rugam pentru ei

- Gheronda, cand oamenii ne cer: “Fa rugaciune pentru copilul meu, care are examene” sau “Fa rugaciune pentru cutare, care va face operatie”, este nevoie sa intrebam dupa aceea daca a mers bine?

-De ce sa intrebi daca a mers bine? Ca sa spui: “Slava Tie, Dumnezeule, ca a fost buna rugaciunea mea!”? Ti-ai facut datoria? Te-ai rugat? Nu trebuie sa mai faci altceva.

- Gheronda, cum va rugati pentru numele pe care vi le dau crestinii sa le pomeniti?

-Inainte de operatie citeam in picioare pomelnicele cu nume, facand intre timp si metanii. Dupa ce am iesit din spital, le citeam intins pe pat, intors intr-o parte. Si dupa ce mi-am mai revenit putin, am inceput sa le citesc iarasi in picioare.

- Gheronda, atunci cand unii inchinatori ne dau nume ca sa-i pomenim la Paraclis, dar nu stim pentru ce probleme, cum sa ne rugam?

-Sa spuneti: “Doamne, miluieste pe robii Tai, ale caror probleme Tu le cunosti”.

-Dar atunci cand ne rugam pentru persoane despre care nu stim daca traiesc sau au murit?

-Atunci sa spuneti: “Doamne Iisuse Hristoase, miluieste pe robii Tai”.

- Gheronda, cateodata uit sa fac urgaciune pentru cei care imi spun sa ma rog pentru ei intr-o anumita zi si pentru o anumita problema.

-Sa incepi rugaciunea ta cu aceste persoane si sa spui: “Pomeneste, Doamne, pe robii Tai care ne-au poruncit noua sa ne rugam pentru dansii”. Sa pomenesti numele lor o data, de doua ori, dupa care sa te rogi pentru toata lumea spunand: “Doamne Iisuse Hristoase, miluieste pe robii Tai!”.

- Alteori, Gheronda, nu-mi mai amintesc numele oamenilor care mi-au cerut sa ma rog pentru ei.

-Cand nu-ti mai amintesti numele care ti-au fost date, sa pomenesti diferitele cazuri in general: adica pe bolnavi, pe copiii care s-au ratacit, etc. La inceput sa spui: “Dumnezeul meu, ajuta-i mai intai pe cei care au mai multa nevoie”, dupa care sa continui cu “miluieste pe robii Tai”

- Gheronda, eu imi notez numele oamenilor care cer rugaciune pentru diferite probleme; petru sanatate, pentru luminare etc., dar numele se inmultesc mereu. Cat timp trebuie sa le pastrez si sa ma rog pentru acesti oameni?

-Sa faci mai intai rugaciune pentru numele care ti-au fost date de curand, dupa care sa spui: “Doamne Iisuse Hristoase, miluieste pe robii Tai si pe toata lumea Ta!”.

- Gheronda, cand mi se cere sa fac rugaciune pentru o problema, cata vreme trebuie sa ma rog?

-Depinde de problema pe care o are acela, dar si de cat de mult te-a durut pe tine pentru el. Se poate sa nu aiba o problema grava, dar fiindca te-a durut pentru el, poti sa te rogi si ani intregi. Este de-ajuns insa daca faci si numai un sirag de metanii.

-Adinca, Gheronda, care va fi criteriul care sa-mi arate ca m-am rugat cat trebuie pentru o problema?

-Sa te rogi atat timp cat rugaciunea nu-ti devine o corvoada. Iar cat priveste cantitatea, depinde si de timpul pe care-l ai la dispozitie. Sa stii insa ca ceea ce are valoare nu este cat se roaga cineva, ci cum se roaga. Se poate ca cineva sa acorde multa vreme rugaciunii si sa creada ca se roaga, dar in realitate sa nu se roage, deoarce nu se roaga cu durere. Iar altul poate ca nu se roaga mult, insa rugaciunea lui are calitate, pentru ca se roaga cu zdrobire si cu smerenie. Desigur, atunci cand exista si calitate si cantitate, atunci sufletul marinimos primeste Har indoit si binecuvantare de la Dumnezeu.

- Gheronda, atunci cand vin in manastire oameni cu multe probleme si-mi dau numele lor ca sa fac rugaciune, ma doare pentru ei, insa, uneori, nu am timp suficient sa ma rog pentru nevoile lor si ma chinuie gandul.

-Iti spune cineva durerea sa, iar tu il asculti si oftezi adanc. Atunci, chiar daca nu apuci sa te rogi pentru el, acest suspin are valoarea mai multor ceasuri de rugaciune; este o rugaciune din inima si aduce rezultate pozitive. Sau citesti numele care ti se dau si te mahnesti ca nu ai vreme sa faci mai mult. Un suspin din inima, care insoteste fiecare nume, este scris acolo sus, in Cer; se suie direct la tronul lui Dumnezeu.

 

(Cuviosul Paisie Aghioritul-Cuvinte duhonvicesti-Despre rugaciune)

Niciun comentariu: