sâmbătă, 16 martie 2024

RUGACIUNEA LUI IISUS

 Pentru rugaciunile Sfantului Mucenic Sabin Egipteanul si ale Sfantului Cuvios Hristodul din Patmos, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

Rugaciunea lui Iisus: arma infricosatoare impotriva diavolului

- Gheronda, nu am putere sa infrunt nici o ispita si nici o incercare.

-Nu rostesti Rugaciunea lui Iisus? Asa cum vapoarele care se afla in primejdie trimit S.O.S., tot astfel si tu sa rostesti continuu: “Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma!” si vei primi ajutor.

Odata ispititorul m-ar fi aruncat in prapastie, daca n-as fi spus Rugaciunea. Rugaciunea m-a salvat. Pe cand ma aflam la Sfanta Manastire Stomiu, intr-o noapte am mers intr-o pestera care este intr-un loc prapastios si primejdios. Era foarte mica; abia incapeam stand jos. Pusesem cateva pietre in afara deschizaturii pesterii, pentru ca jos era prapastie. Toata noaptea aceea am spus Rugaciunea lui Iisus. In zorii zilei, in linistea aceea adanca, s-a auzit deodata un “cucurigu” infricosator si o puternica bataie de aripi exact langa mine. M-am speriat si am zbughit-o afara strigand: “Doamne Iisuse Hrisotase”. Putin a lipsit sa nu cad in prapastie. Dar indata mi-am data seama ca a fost ispititorul si am continuat rugaciunea, in timp ce urechile imi tiuiau de zgomot.

- Gheronda, ajuta sa spui Rugaciunea lui Iisus numai cu gura, fara sa participe si mintea?

-Ajuta si ea. Desigur, nu-l alungi pe vrajmas, insa cu rafalele pe care le tragi, il imobilizezei acolo unde se afla.

Rugaciunea lui Iisus are mare putere; este o arma infricosatoare impotriva diavolului. Este ca si cum ai trage asupra diavolului cu gloante duhovnicesti si nu se poate apropia. Odata un frate incepator, care locuia la Schitul Sfanta Ana, spunea Rugaciunea, iar diavolul isi batea joc de el si spunea continuu “mmm…”. Dupa un timp l-a auzit pe diavolul strigand: “La Schitul Batranei calugarii nu ma lasa sa ma apropii”.

- Gheronda, atunci cand am ganduri viclene si de hula, dar ma straduiesc sa rostesc Rugaciunea lui Iisus, nu cumva prin aceasta atrag mania lui Dumnezeu?

-Nu. Tangalachi din rautate seamana ganduri viclene, insa tu sa pui in valoare aceasta lucrare a lui pentru a dobandi rugaciunea neincetata. Sa-i spui: ”Bine ca mi-ai adus aceste ganduri, pentru ca-L uitasem pe Dumnezeu”, si sa rostesti Rugaciunea. Tanghalachi, cand va vedea ca-ti face bine, se va retrage singur, pentru ca nu-i convine sa se faca pricina ca tu sa te rogi. Iar cand el se va retrage si nu te va mai ispiti, tu deja vei fi dobandit rugaciunea neincetata.

Oricum, diavolul, fara sa vrea, ne face in cele din urma un mare bine. De aceea si Dumnezeu il ingaduie. Pe cand eram la Schitul Ivirului, intr-o noapte demonii au vrut sa ma omoare cu o lespede de piatra. In dupa-amiaza zilei de dinainte trecuse pe la Coliba mea un om sarman. I-am dat toti banii pe care-i aveam si a plecat. Noaptea am auzit ca bate cineva la usa. M-am gandit ca saracul care fusese mai inainte, crezand ca mai am si alti bani, se intorsese sa-i mai dau. “Cine este”, am strigat. Nimic. Peste putin timp am auzit batai sus, in tavan. “Ei, abia acum ne-am inteles”. Si indata a inceput un zgomot groaznic. Am ingenuncheat si rosteam continuu Rugaciunea. Deodata, bam!, au aruncat o lespede de piatra, au spart tavanul, si jumatate din ea, cu varful in jos, a iesit exact deasupra capului meu. “Am inteles, am spus atunci in sinea mea, asa vom petrece toata noaptea”. Dupa aceea am facut priveghere. Eu cu rugaciunea, iar demonii cu batai in acoperis…. Ce privegheri frumoase au fost acelea!

Rugaciune inseamna razboi impotriva lui tangalachi. Dar si tangalachi va lupta aparandu-se. demonii vor fi dezarmati numai atunci cand ii razboieste cineva cu noblete, care are in ea smerenie, ia nu cu vitejie egoista.

(Cuviosul Paisie Aghioritul-Cuvinte duhonvicesti-Despre rugaciune)

Niciun comentariu: