miercuri, 27 martie 2024

LUCRAREA RUGACIUNII

 Pentru rugaciunile Sfintei Mucenite Matrona din Tesalonic, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

Rugaciunea de sine-lucratoare

- Gheronda, spuneti-ne ceva despre rugaciunea de sine-lucratoare?

-Omul care are rugaciunea de sine-lucratoare nu se straduieste sa spuna Rugaciunea lui Iisus, ci, fara sa depuna vreun efort, rugaciunea se rosteste de la sine inlauntrul sau. Chiar si in somn rosteste Rugaciunea, iar cand se trezeste, o continua. De aceea, in Sfanta Scriptura, in Cantarea Cantarilor, se spune: “Eu dorm si inima mea vegheaza”.

Vietuia mai demult in Sfantul Munte un argat care era foarte muncitor. Lucra cat trei si de aceea Parintii ii dadeau plata dubla. Venea cateodata si pe la Coliba mea, la “Cinstita Cruce”. Odata cand a venit, i-am spus: “ In vremea cat lucrezi, sa rostesti Rugaciunea lui Iisus, ca sa ti se sfinteasca si munca pe care o faci”. Acela m-a ascultat cu simplitate si s-a obisnuit sa rosteasca Rugaciunea. Intr-o zi a venit si mi-a spus: ”Eu dorm, dar rostesc Rugaciunea si in somn. Iar cand ma trezesc Rugaciunea continua. Simt inlauntrul meu o mare bucurie”. “A inceput sa lumineze de ziua”, i-am spus. Mirean si sa ajunga la o asa masura!

- Gheronda, omul care are rugaciunea de sine-lucratoare s-a curatit de patimi?

-Ei, unul ca acesta a ajuns la o stare buna.

- Gheronda, cum ajunge cineva la rugaciunea de sine-lucratoare?

-Cand omul isi constientizeaza pacatosenia si are mereu in minte nerecunostinta sa, atunci sufletul este constrans cu marinimie si cere cu smerenie mila lui Dumnezeu. Si astfel, fara sa depuna vreun efort, Rugaciunea incepe singura sa lucreze inlauntrul sau.

-Si simte aceasta ca o necesitate?

-Nu, ci i-a devenit obisnuinta rugaciunea neincetata din lucrarea care a facut-o.

 

(Cuviosul Paisie Aghioritul-Cuvinte duhovnicesti-Despre rugaciune)

Niciun comentariu: