duminică, 6 octombrie 2024

La Festival (III)

 Festivalul Kurtosului-Delicii culinare si nu numai

Daca zilele trecute am povestit despre minunatiile ce ies din mainile artizanilor locali, azi am ales sa va povestesc despre “producatorii” de delicii.

La toate festivalurile intalnim preparate din carne. Bineinteles ca le-am intalnit si aici (unele fiind din carne de vanat), alaturi de muraturi haioase.

    

La un stand, putin ratacit printre cele de bijuterii, am gasit “bijuterii” culinare si anume: saratele. Da, saratele cu cele mai diferite arome: ceapa prajita, fulgi de usturoi, sare, ardei, mix de seminte, cascaval.

    

Multi producatori de paste fainoase: fidea, taitei, spirale, lasagne. Nu m-am putut abtine si am cumparat o punga de taitei si una de fidea pentru cataif.




Produsele din lapte au ocupat un loc important la acest festival. Telemeaua obsinuita a cedat locul branzeturilor maturate diverse perioade de timp, dar si branzeturilor cu diverse arome: cu leurda, boia de ardei, usturoi.








Un alt stand a fost cel al mix-urilor de legume, condimente si fructe uscate (in zona noastra bunicii le numeau poame), facute din legume si fructe, fara aditivit, sare sau zahar. Multe si variate: “vegeta” cu diverse arome: leustean, leurda, cu tarhon, picanta sau traditionala, prezentate atat sub forma de pudra, cat si sub forma de mix-uri. O alta categorie au reprezentat-o pudrele de leurda, tarhon, leustean, sfecla rosie, dovleac, etc., dar si amestecuri: pudra de ciuperci cu cimbrisor, pudra pentru cartofi prajiti, pentru BBQ si multe altele. Cand am vazut pudra de dovleac, gandul mi-a zburat la cafeluta cu dovleac a Corinei, asa ca am achizitionat un borcanel, iar sotul fiind un mare doritor ce cartofi prajiti si-a achizitionat condimentul special.



Legumele din gradina au fost transformate in zacusti si tocanite ce aduc curcubeu pe cerul gurii,

iar fructele in siropuri  si gemuri (fara zahar)







tocmai bune de savurat langa o cana de ceai, bineinteles cu amestecuri fara conservanti.

La prepararea tocanitelor si zacustilor, un loc important il ocupa uleiul, astfel ca la acest festival a fost si un stand cu ulei presat la rece.








Dintre toate acestea, mi-a atras atentia un stand ceva mai special: preparate din ciuperci pleurotus. Doamna ne-a povestit ca de 12 ani se ocupa cu cultura de ciuperci pleurotus, dar si cu prepararea acestora. Astfel, la stand oferea spre vanzare: pate de ciuperci cu diverse arome, sarmale de ciuperci gata preparate, ciuperci murate simple sau cu ardei, cu porumb sau picante, zacusca de ciuperci.
Pe langa bunatatile din ciuperci, aici am gasit mustar de casa, gem de muguri de brad, pudra de hrean, dulceata de ardei iuti si alte bunatati.







Nu au lipsit mierea, dulciurile de casa, painea si legumele si fructele proaspete.





Acest festival nu a fost insa numai despre delicii culinare, kurtos sau artizani. Un loc important l-a avut si distractia copiiilor. Astfel, acestia au putut calari,




 au mangaiat diverse animalute (chiar asa se numea activitatea-sa mangaiem animale), 
   

s-au dat pe tiroliana si au avut diverse ateliere de mestesugarit (la care, din pacate nu am ajuns, pentru ca ploaia ne-a trimis acasa).

Niciun comentariu: