duminică, 20 octombrie 2024

Despre miluirea strainilor

 Pentru rugaciunile Sfantului Mare Mucenic Artemie si ale Sfantului Cuvios Gherasim din Chefalonia, Doamne Iisuse Hristoase fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

Întru această zi, cuvânt din Pateric, despre miluirea străinilor.

Un oarecare monah, antiohian de neam, cucernic, de la mănăstirea lui Casian, a mers la Sfintele Locuri pentru rugăciuni, Si, zăbovind el acolo, s-au sfârsit cele de care avea trebuintă si nu stia de să facă. Si, sezând în biserică, se întrista de aceasta si, plecându-se, a adormit putin si a văzut pe Domnul nostru Iisus Hristos, grăindu-i lui: „Du-te la iconomul Sfintei Învieri si să-i zici lui: M-a trimis Iisus la tine, să-mi dai, pentru Dânsul, un galben si îti voi da zapis la mână si când va veni Iisus îti va da galbenul”. Si monahul desteptându-se, si rugându-se, a crezut cuvântul. Si, mergând, a aflat pe iconom si i-a zis precum i s-a poruncit. Si i-a răspuns iconomul: „Dar când va veni Iisus, ca să mi-l dea?”. Iar monahul a zis: „Eu ti-am spus precum am auzit, iar tu, cum stii, asa să faci!”.

Atunci i-a zis lui iconomul: „Fă-ti zapisul tău!”. Si, sezând, monahul a scris asa: „Eu, Ioan, monahul de la Antiohia Siriei, mărturisesc că am luat un galben de la tine, Stefan preotul, iubitorul de Dumnezeu, iconomul Sfintei Învieri, trebuindu-mi. Pentru încredintare, am făcut acest înscris al meu si, când va veni Iisus Hristos, ti-l va da”. Deci a luat galbenul si a plecat. Iar în noaptea cea de a doua a văzut iconomul în vis pe Oarecine, grăindu-i: „Ia-ti galbenul si să-Mi întorci zapisul monahului.” Iar el nu voia, grăind: „El a zis că Iisus va veni si-mi va plăti”. Iar el a zis: „Eu sunt Iisus. Ia-ti, dar, galbenul si-Mi dă zapisul călugărului, ori vrei să iei ceva mai mult. Iată ce-i al tău”. Si, desteptându-se, a trimis pe niste oameni după monah, zicându-le: „Ori unde îl ve-ti afla pe acel monah, să-l aduceti la mine”. Si, aflându-l, i-au zis: „Mergi că te cheamă iconomul”. Iar el, temându-se, cugeta întru sine că s-a căit si vrea să-i ia galbenul si mergea cu sfială. Iar iconomul, văzându-l i-a zis: „Părinte, mai ia si alti galbeni, câti vei voi, si-mi fă zapis.” Iar el a răspuns: „Iartă-mă, că mai multi nu-mi trebuie, destul îmi este acesta, că nici Domnul nu mi-a zis să iau mai mult de un galben”. Si s-au mirat cei ce au auzit si au proslăvit făgăduintele Domnului cele nemincinoase. A Căruia este slava, în vecii vecilor! Amin.

(Proloage).

Niciun comentariu: