duminică, 8 septembrie 2024

Batranul taietor de lemne

Pentru Nasterea Maicii Domnului, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

 Întru această zi, cuvânt din Limonar, despre bătrânul tăietor de lemne.

A fost oarecând, în părtile Ciprului, secetă multă vreme si episcopul tării se ruga mult lui Dumnezeu pentru aceasta, ca să le dea lor Domnul mila Sa de sus, ca să se pogoare ploaie pe pământ. Si s-a făcut glas din cer, zicându-i lui: „Să mergi, după Utrenie, la cutare poartă a cetătii si pe care vei vedea intrând mai întâi, aceluia să-i spui ca să se roage si va veni vouă ploaie.” Deci, a făcut asa episcopul, a iesit cu clerul său si a sezut la poarta cetătii si, iată, intra un bătrân, ducând o sarcină de lemne de vândut. Si sculându-se, episcopul l-a oprit pe el. Si îndată a lepădat bătrânul sarcina de lemne din spate si s-a închinat episcopului, zicând: „Iartă-mă, stăpâne”; si cerea blagoslovenie de la episcop. Apoi si episcopul, asemenea, s-a închinat lui zicând: „Ava, pentru Domnul, roagă-te ca să ne trimită Domnul mila Sa si să fie acum pe pământ ploaie”. Iar bătrânul pe sine se numea a fi netrebnic si păcătos. Si dacă l-a silit pe el episcopul ca să se roage, bătrânul, plecându-si genunchii, s-a rugat si s-a pogorât îndată ploaie.

Încă, iarăsi, episcopul a rugat pe bătrân, zicând: „Ai dragoste, pentru noi, părinte, si ne spune viata ta, pentru folosul nostru, ca si noi să-ti urmăm”. Si a zis bătrânul: „Iartă-mă, stăpâne, că eu sunt păcătos si în desarte zile m-am născut si nimic nu am de folos cu care sufletul meu să se mângâie. Ci, iată, precum mă vezi pe mine, ies din cetate si-mi adun o sarcină de lemne si, vânzând-o, îmi cumpăr pâinea pe care o mănânc si cu aceasta îmi dobândesc mie hrana cea de peste zi. Iar alta n-am nimic si dorm la biserică si iarăsi iesind, acelasi lucru îl fac. Iar, de va fi frig sau ninsoare, o zi sau două, petrec flămând si laud pe Dumnezeu, până ce iarăsi se face senin si pot iesi să tai lemne”. Si asa, nu putin folos a primit episcopul împreună cu clerul său. Si toti au proslăvit pe Dumnezeu de osteneala bătrânului si i-au zis lui: „Cu adevărat, tu ai plinit Scriptura care zice: Nemernic sunt pe pământ”. Deci, l-a luat pe el episcopul si l-a hrănit, dându-i lui odihnă, până ce s-a mutat către Domnul. Dumnezeului nostru slavă!

(Proloagele)


Acatistul zilei


Niciun comentariu: