duminică, 19 noiembrie 2023

URMAREA MAICII DOMNULUI (XIX)

 Pentru rugaciunile Sfantului Proroc Avdie si ale Sfantului Mucenic Varlaam, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

 INFRANAREA LIMBII II ADUCE OMULUI PACE SI LINISTE

           Citind toata Evanghelia, te vei minuna, desigur, de tacerea mea. Vei afla ca am vorbit putin, dar totdeauna bine si drept. Am vorbit Ingerului in odaita mea, am vorbit cu Fiul meu in templu, cu Elisabeta, cand m-am intalnit cu ea si am mai vorbit la nunta din Cana Galileii.

          Mi-am pazit totdeauna limba mea, ca sa nu spuna nimic ce putea supara pe Dumnezeu si pe oameni. Acelasi lucru fa-l si tu, fiule, daca vrei sa te bucuri de pacea inimii.

          Cine ti-a adus pana acum mai multe tulburari decat limba ta? Cand te trezesti dimineata, nu-i adevarat ca indata te gandesti cu neplacere la cuvintele nesocotite ce le-ai spus in ziua dinainte?

          Baga de seama despre ce vorbesti, in ce fel vorbesti si catre cine vorbesti. Cantareste fiecare vorba si gandeste-te ce urmari poate avea.

          Omul intelept nu vorbeste tot ce-i vine in gura, ci numai ceea ce se cuvine. Cu cat vei intrebuinta mai putine cuvinte, cu atat vei fi socotit mai intelept. Nu te obisnui a spune glume, pentru ca fara sa bagi de seama vei spune in gluma si lucrurile serioase si nu te vei folosi cu nimic.

          O piatra aruncata nu se mai intoarce inapoi, tot asa nu se mai intoarce nici o vorba spusa. Nu este permisa dezvinovatirea bunei intentii si facand asa, vei fi socotit ca imprudent si flecar.

          Nu dezvalui in public ceea ce prietenul ti-a spus in secret, aceasta e necredinta grea, daca a produs dezbinari grele! Vorbeste cu bagare de seama despre ceea ce nu stii, pentru ca sa nu gresesti sa nu treci drept om prost.

          Cuvinte rusinoase si necuviincioase sa nu iasa din gura ta, pentru ca ele arata ca cel ce le rosteste are un sfulet necurat. Nu descoperi greselile aproapelui tau, ci taci si-l dezvinovateste pe cat poti, atunci cand altii vorbesc cu rautate. Ce-ti foloseste daca tu spui in public greselile altora?

          Tie nu-ti place ca altii sa vorbeasca despre greselile tale, si atunci tu de ce vorbesti despre aproapele tau ceea ce nu te priveste? De vei iubi tacerea, te vei simti adesea mai multumit, decat daca ai fi vorbit.

          Cinstea omului se poate darama cu o singura vorba, dar nu i-o poti da inapoi nici cu o suta de vorbe.

          Mintea cea inteleapta sa fie calauza limbii tale, si dragostea si frica de Dumnezeu sa fie stapana in toate cuvintele tale.

          Urmeaza-ma pe mine!

 (Viata, Urmarea si Psaltirea Maicii Domnului – Mama Noastra)

Niciun comentariu: