miercuri, 15 noiembrie 2023

SFINTELE ICOANE

 Pentru rugaciunile Sfantului Paisie de la Neamt si ale Sfintilor Mucenici si Marturisitori Gurie, Samona si Aviv Diaconul, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

 SFINTELE ICOANE AJUTA LA RUGACIUNE

 -Gheronda, cum voi putea afla mangaiere atunci cand sunt mahnita?

-Sa scapi la rugaciune. Si numai capul sa ti-l alipesti de o icoana si vei afla mangaiere. Fa-ti chilia ca o bisericuta cu icoane care te odihnesc si vei vedea ca vei afla in ea multa mangaiere.

-Gheronda, uneori in vremea rugaciunii sarut icoanele. Este bine?

-Da, este bine. Potrivit randuielii, icoanele trebuie sa le sarutam astfel: sa se reverse inima noastra de dragoste pentru Hristos, pentru Maica Domnului si pentru Sfinti, si sa cadem, sa ne inchinam la sfintele lor icoane.

          Intr-un an (1984), la 26 martie, cand praznuim Soborul Sfantului Arhanghel Gavriil, ma rugam in picioare inaintea icoanelor lui Hristos si a Maicii Domnului. Pentru o clipa i-am vazut pe Hristos si pe Maica Domnului ca Se misca ca si cum ar fi fost vii. “Hristoase al meu, binecuvinteaza-ma!”. Si in clipa cand am cazut sa ma inchin, o puternica mireasma mi-a umplut chilia. Era o mireasma de te innebunea. Covorasul pe care-l aveam intins pe jos, desi era plin de pamant, raspandea buna mireasma si el. Am ramas in genunchi si sarutam covorasul. Ce mireasma!

-Gheronda, atunci cand ma rog, ma ajuta sa-mi aduc in minte chipul lui Hristos?

-Asculta, cand te rogi in fata unei icoane, atunci te ajuta icoana, pentru ca de la icoana te duci cu mintea la persoana pictata. Insa atunci cand te rogi cu mintea si esti aplecata si cu ochii inchisi, nu trebuie sa aduci chipuri in mintea ta cu ajutorul imaginatiei, pentru ca tangalachi poate exploata asta si sa ti le prezinte ca vedenii, ca sa te insele si sa-ti faca rau.

          Rugaciunea trebuie sa se faca cu mintea curata, fara ganduri si fara reprezentari din Sfanta Scriptura, pentru ca aceasta este primejdios, mai ales pentru cei care au multa imaginatie si mandrie. Numai cand vin ganduri murdare si de hula putem sa ne aducem in minte reprezentari din Sfanta Scriptura. Dar cea mai buna “reprezentare” este constiinta pacatoseniei si a nerecunostintei noastre.

 

(Cuviosul Paisie Aghioritul – Despre rugaciune)

2 comentarii:

copilarim spunea...

Mi-ar placea tare mult sa pictez si eu odata o icoana...
Acum stau si ma intreb daca ar fi mai bine sa gasesc un model, sau sa ma inspir.. hmm.
Pupici!!

din casuta noastra spunea...

Rux, la cat ești de talentata, sunt sigură că icoana ar fi foarte frumoasa. Cred că cel mai bine ar fi sa îți alegi un sfânt la care ai evlavie și să faci o icoană acestuia.
Eu una spun Doamne ajuta să reușești.
Te îmbrățișez!❤️❤️