Pentru rugaciunile Sfintilor 42 de Mucenici din Amoreea si Aflare Sfintei Cruci, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, cuvânt al sfântului Antioh, pentru Împărătia Cerurilor si pentru rugăciune.
Toate poruncile lui
Dumnezeu păzindu-le noi, fratilor, să ne gândim la vesnica Împărătie, pentru
care este multă nevointă, dar care aduce nestiută odihnă. Că de ar fi poftit
cineva numai împărătia cea vremelnică, apoi câte vitejii nu trebuie să arate în
războaie si primejdii? Si câte privegheri, griji si dureri? Si întru nimic
socoteste toate necazurile, ce i s-ar întâmpla lui, bucurându-se de nădejdea
împărătiei aceleia, ca într-un vis văzut de dânsul, măcar că este vremelnică si
trecătoare. Se întâmplă,de multe ori, că cineva îsi sfârseste toate durerile si
ostenelile si i se pare, iată, ca si cum ar avea în palmă împărătia cea
nădăjduită, dar, fără de veste, în locul lui, altul ia cununa. Deci, câte
nevointe nu ne trebuie nouă, ce sârguinte si sporiri, privegheri si griji, încă
si ispite în taină si la arătare, răni si chiar moarte, dacă voim să împărătim
neîncetat, împreună cu Hristos. Pentru aceasta, până la moarte, s-au nevoit cei
mai înainte de noi, bărbati, femei si tineri, ca să dobândească Impărătia Cerurilor,
că Împărătia Cerului însemnează nevointă. Si cei ce întru toate se silesc, si
se nevoiesc, aceia o dobândesc pe ea.
Că cela ce, cu
adevărat, s-a făcut famen pe sine, pentru Împărătia Cerului si în feciorie
petrece, dator este să se arate pe sine în tot timpul vrednic de Împărătie. Că
nu prin cuvinte, nici cu chipul, nici cu numele, nici cu neamul, nici cu
virtutea, nici cu vremea, nu se câstigă Împărătia, ci cu puterea credintei,
arătată prin fapte. Dar ce înseamnă “prin fapte?” Înseamnă ca, prin fapta cea
lucrătoare a poruncilor lui Hristos, să se depărteze omul de la cele potrivnice
si trupesti, adică de la socotelile diavolului, care sunt acestea: desfrânarea,
necurătia, mânia, clevetirea, urîciunea, pomenirea de rău. Să se depărteze, de
asemenea, de rădăcina tuturor răutătilor: iubirea de arginti, desarta mărire,
iubirea de slavă, iubirea de sine, îngîmfarea, care stă împotriva lui Dumnezeu.
Că, dacă ar avea cineva întru sine aceste patimi si cele asemenea acestora,
trupesc este si fiu al vrăjmasului; că numai cele pământesti cugetă. Că întelegerea
si cugetarea cea trupească, vrăjmăsie este lui Dumnezeu, fiindcă Legii lui Dumnezeu
nu se supune si nici nu poate, si întru unii ca acestia, nu petrece Duhul lui
Dumnezeu. Iar, dacă cineva nu are pe Duhul Sfânt, acela nu este al Lui
Dumnezeu. Iar acela ce are pe Duhul lui Dumnezeu, acela Duhului lui Dumnezeu se
supune si cu Duhul lui Dumnezeu îsi omoară faptele trupesti.
Că, încă vietuieste lui
Dumnezeu acela ce se înfrânează, robindu-si trupul, ca să se sălăsuiască
într-însul Sfântul Duh, si el să se învete a face rodul credintei, al faptei
bune, al întelepciunii, al curătiei, al înfrânării, al dragostei, al bunătătii,
al răbdării, al nădejdii, al gândului celui bun, al întregii întelepciuni, al
laudei, al sfinteniei. Acestea, si cele asemenea acestora, ne duc pe noi la
Împărătia Cerurilor. Dumnezeului nostru slavă, acum si pururea si în vecii
vecilor! Amin.
(Proloage)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu