Pentru rugaciunile Sfintilor Sfintiti Mucenic Marcu, episcopul Aretuselor, si Chiril diaconul, ale Sfintilor Mucenici Iona si Varahisie si ale Sfantului Ierarh Diadoh, episcopul Foticeei, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, învătătură din Pateric.
Să stii, o, frate, că
începătura mântuirii noastre, a întăririi noastre si începătura întelepciunii,
după Proorocul, si întâia treaptă a faptelor bune este frica de Dumnezeu, adică
de Judecata Lui. Că orisicine, cu frica Domnului, se abate de la rău. Că
printr-însa, si curătirea de păcate si păzirea faptelor bune si calea spre
desăvârsire, se fac. Că, dacă intră frica de Dumnezeu în suflet, îl face pe
acesta să părăsească toate lucrurile lumii acesteia, iar, din aceasta, se naste
smerenia, care este cap si începătură a tuturor faptelor bune. Pentru că din
trecerea cu vederea si din părăsirea tuturor lucrurilor celor pământesti se
face smerenia.
Deci, mai întâi,
trebuie ca cineva să-si omoare voia sa. Apoi, trebuie ca nu numai prin faptele
sale, ci si gândurile, să nu-si tăinuiască fată de părintele său. A treia, că
nu stiintei sale, ci judecătii si poruncii părintelui său duhovnicesc, să se
supună. A patra este, că întru toate să se supună poruncilor lui. A cincea, că
nu numai însuti tu să nu îndrăznesti să ocărăsti pe cineva, ci, încă, si ocara,
cea care-ti vine tie de la altul, cu bucurie să o primesti. A sasea, că nimic
să nu începi a face, afară de aceea ce-ti este poruncit tie de dânsul, chiar
dacă ar fi ceva auzit din Sfântele Scripturi. A saptea, când cu putine haine te
vei îndestula si cu multumită le primesti pe acestea si nevrednic te socotesti
pe tine de acestea. A opta, când ca un mai de pe urmă, decât toti, te socotesti
pe tine, cu adevărată inimă. A noua, ca limba să-ti înfrânezi, adică, să nu
îndrăznesti a-ti înălta glasul la vorbe. Al zecelea este, ca să nu fii gata,
întâiul la rîs. Deci, din aceste semne si din cele asemenea cu acestea, se
cunoaste smerenia, care dacă s-ar săvârsi cu adevărat, apoi degrabă, îl ridică
spre înăltimile dragostei pe acela ce o câstigă pe ea. Că întru smerenie, frică
de osândă nu este si toate nu se mai păzesc de frică, ci din dragostea cea
nemăsurată si din dorirea cea bună. Si atunci poti ajunge la vârful care este
pe scara bunătătilor.
Iar îndemnuri de urmat
să-ti fie tie cuvintele fratilor, celor ce vietuiesc împreună cu tine si
evlavia lor. Că, din a urma si a râvni celor sporiti, mare folos se face celor
ce voiesc să vie la desăvârsire, încât să poti urma si tu tuturor acestora. Si,
întru această rânduială duhovnicească, a vietii celei de obste, să rămâi până
la sfârsit. Acestea pe care le-a zis David spre pază să-ti fie tie, ca să poti
vietui împreună cu fratii. “Iar eu ca un surd nu auzeam si ca un mut ce nu-si
deschide gura sa. Si m-am facut ca un om ce nu aude si nu are în gura lui
mustrări” (Ps. 37,13-14). Că atunci când cele ce vezi nu sunt spre zidire si
folos, să fii ca un orb fată de ele, asemenea, si spre cele ce auzi, ca un
surd, si, ca un mut să fii si să nu ai în gură mustrări. Oricâti credinciosi
neascultători si fară de rusine ar fi, ca un mut si surd, sa te întorci spre
dânsii. Iar, de ar aduce asupra ta mustrări si defăimări sau ocări, nemiscat să
fii si să nu te mânii, ca un surd. Totdeauna la cuvintele psalmului acestuia să
te înveti, adică „Zis-am Păzi-voi căile mele, ca să nu păcătuiesc eu cu limba
mea, pus-am gurii mele pază, când a stat păcătosul împotriva mea” (Ps. 38, l-
2). Si, ca să nu-i
urăsti pe acestia, sau să-i osândesti, la acestea de-a pururea să te întorci si
să păzesti cele mai sus-zise. Încă afară de acestea, ca un fară de minte si
nestiutor să te faci pe tine, după cuvântul Apostolului, pentru ca să fii întelept.
Si numai pe părintele tău să-l socotesti că este sfânt si drept si că
folositoare îti sunt cele poruncite de dânsul. Pentru că acest fel de supunere
îti va întări inima si asa vei putea răbda până la sfârsit si vei purta jugul
cel bun si sarcina cea usoară a ascultării. Si nu va putea mestesugul cel
drăcesc să te despartă pe tine de viata cea de obste.
Însă răbdarea ta să nu
fie urmarea faptelor bune ale altora, adică, fiindcă nimeni nu te va mânia,
nici nu te va ocărâ, nici nu te va defăima altul. De vreme ce acest lucru nu
este atunci al bunătătii tale, nici întru a ta voie se află. Ci, când vei fi,
cu adevărat, ocărât, defăimat si clevetit, atunci cu blândete si cu smerenie să
rabzi, pcntru ca aceasta este întru a ta învoire. Deci, dar, acestea toate pe
care punându-ti-le înainte le-am zis, scurtându-le, vom zice, ceva mai în grabă,
spre lesnirea gândului tău, ca să-ti poti aduce aminte de ele. Ascultă, dar,
iarăsi, pe rând, cum vei putea să te sui spre săvârsirea faptelor celor bune.
Începătura mântuirii
noastre este frica de Dumnezeu, fiindcă din aceasta se naste buna ascultare.
Iar, din aceasta, se naste lepădarea de lume si trecerea cu vederea a tuturor
lucrurilor celor pământesti. Iar, dintru aceasta, este, mai ales, smerenia. Si
din smerenie se naste omorârea voilor noastre. Iar, din omorârea aceasta, se
vestejeste rădăcina poftelor. Si din omorârea aceasta, toate patimile
sufletesti se sting si pier. Iar acestea, stingându-se, roadele faptelor bune
se fac si înfloresc, iar din înmultirea faptelor bune, curătia inimii se naste.
Si curătia inimii născându-se, vei ajunge la marginea dragostei si te vei lipi de
ea, că ea este Dumnezeu. A Căruia este slava, acum si în vecii vecilor! Amin.
(Proloage)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu