joi, 14 decembrie 2023

EVLAVIE LA MAICA DOMNULUI

 Pentru rugaciunile Sfintilor Mucenici Tirs, Calinic, Filimon si Apolonie, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

 “Pe Maica Ta o aduce Tie, spre rugaciune, poporul Tau, Hristoase”

 -Gheronda, care este icoana care o infatiseaza cel mai bine pe Maica Domnului?

-Maica Domnului Ierusalimitissa. Odata am vazut-o acolo la Coliba, la Panaguda… Daca-ti voi povesti despre aceasta, vei mai spune si altora?

-Nu, Gheronda, nimanui.

-Asadar, am vazut in vedenie ca trebuia sa merg intr-o calatorie indepartata si ca trebuia sa-mi pregatesc actele, pasaportul, valuta, etc., insa functionarii nu-mi intocmeau actele. Erau acolo multi oameni, dar nu era nimeni care sa ma ajute. “Cine ma va ajuta?”, imi ziceam in sinea mea. “Chiar nu se gaseste nimeni care sa se intereseze pentru aceasta?”. Aveam o neliniste!.... si deodata se arata o Femeie cu un chip luminos, imbracata in haine poleite cu aur. Avea o frumusete aparte. Stralucea in intregime. “Nu te nelinisti, te voi ajuta eu, caci Fiul meu este Imparat”, mi-a spus si m-a lovit usor pe umar. Si indata mi-a luat hartiile si cu o miscare usoara le-a bagat in san. O, ce miscare fost aceea! Dupa aceasta mi-a spus: “Te asteapta zile grele” si mi-a destainuit ceva ce trebuia sa fac si eu. Dupa mai multa vreme am vazut-o pe Maica Domnului Ierusalimitissa intr-o carte si am recunoscut-o.

-Gheronda, cineva ne-a intrebat: “De vreme ce mantuirea noastra este in mainile lui Dumnezeu, de ce ne adresam ei “Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, mantuieste-ne pe noi”, atunci cand o chemam in rugaciune?

-Sa presupunem ca o femeie este vecina cu mama unui ministru, pe care o roaga sa o ajute sa-I gaseasca un loc de munca pentru copilul ei. Vecina se arata binevoitoare, insa nu-i va gasi ea insasi locul de munca, ci-l va ruga pe fiul ei, care, ca ministru, are aceasta posibilitate si va face hatarul mamei sale. Tot asa si noi, o rugam pe Maica Domnului sa ne mantuiasca, iar Maica Domnului il roaga pe Fiul ei, Care are aceasta putere. Si Acela ii face hatarul, pentru ca o iubeste mult pe Maica Sa.

-Gheronda, imi vine mult mai usor sa ma rog Maicii Domnului decat lui Hristos. Nu cumva aceasta este lipsa de evlavie?

-Si eu simt la fel. Din multa evlavie fata de Hristos, simt mai multa familiaritate cu Maica Domnului. Ca si copiii – chiar baieti mari de ar fi -, merg cu mai multa indraznire la mama, decat la tata. Si asta din respect fata de tatal lor.

          Oamenii care au adevarata evlavie si respect fata de Hristos, se sfiesc fata de El, in timp ce inaintea Maicii Domnului au mai mult curaj si se apropie de ea cu usurinta, pentru ca Maica Domnului este din neamul omenesc.

- Gheronda, uneori cand fac inchinaciuni, cant Paraclisul Maicii Domnului sau Acatistul ei. Nu cumva, atunci cand fac inchinaciuni, trebuie sa rostesc numai rugaciunea “Doamne Iisuse”?

-Nu, ci fa cum te odihneste, pentru ca Maica Domnului le duce pe toate la Hristos, dar totodata, cu afectiunea si gingasia ei, ne umple sufletele de dragoste si de iubire pentru Hristos. Eu ma rog Maicii Domnului sa-mi ia inima si, dupa ce mai intai o va curati, s-o taie in patru parti: trei parti sa le dea Sfintei Treimi, iar o parte sa o pastreze ea.

- Gheronda, mi se intampla sa rostesc timp indelungat rugaciunea lui Iisus si sa nu fac nici macar un sirag de rugaciuni la Maica Domnului, pentru ca nu pot lasa numele lui Hristos.

-Te temi ca nu cumva sa se supere Maica Domnului? Binecuvantato, nu am spsu ca rugaciunile catre Maica Domnului si catre toti Sfintii se adreseaza lui Hristos? Sa faci asa cum simti. Nu se supara Maica Domnului, nici Sfintii.

- Gheronda, cum sa fac o priveghere personala pe care vreau s-o inchin Maicii Domnului?

-Sa cugeti mai dinainte la Maica Domnului. La aceasta te vor ajuta si cateva tropare din Paraclisul Maicii Domnului sau din Theotokarion sau din Acatistul ei. Apoi sa continui cu orice altceva “randuieste cel mai mare” al sinelui sau, adica “tipicul inimii tale”.

- Gheronda, Acatistul Maicii Domnului este o doxologie?

-Da, este doxologie. Poti sa-l rostesti ca o multumire adusa Maicii Domnului atunci cand iti implineste vreo cerere. Nu numai sa cerem de la Maica Dommnului, ci sa-i si multumim. Acatistul Maicii Domnului are mult har. A fost scris de un anonim. Sa-l inveti pe de rost si sa-l spui si in timpul zilei.

  

(Cuviosul Paisie Aghioritul – Despre rugaciune)

Niciun comentariu: