vineri, 1 decembrie 2023

EVLAVIE LA MAICA DOMNULUI

 Pentru rugaciunile Sfantului Proroc Naum si ale Sfantului Filaret cel Milostiv, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

 EVLAVIA CATRE MAICA DOMNULUI

 -Gheronda, spuneti-ne ceva despre Maica Domnului.

-Ce sa spun? Ma puneti intr-o situatie foarte grea. Ca sa vorbeasca cineva despre Maica Domnului, trebuie sa traiasca neincetat harul partasiei cu ea.

-Gheronda, si numele Maicii Domnului are putere duhovniceasca, precum cel al lui Hristos?

-Da. Cel care are multa evlavie la Maica Domnului, cand aude numele ei, se topeste. Sau, daca il afla undeva scris, il saruta cu evlavie si inima lui tresalta. Poate ca o slujba intreaga, de la cap la coada, sa nu faca altceva decat sa sarute neincetat numele Maicii Domnului. Si cand se inchina la icoana ei nu are sentimentul ca este icoana, ci insasi Maica Domnului, si se prabuseste la pamant, coplesit de dragostea ei.

-Gheronda, spuneti-ne ceva despre pelerinajul pe care l-ati facut Sfintia Voastra la Maica Domnului din Tinos.

-Ce sa va spun? O icoana atat de mica si are atata Har! Nu puteam sa ma mai dezlipesc de ea. M-am dat la o parte putin, ca sa nu-i impiedic pe ceilalti care voiau sa se inchine.

-Multi se smintesc, Gheronda, de faptul ca la unele icoane facatoare de minuni ale Maicii Domnului se afla puse numeroase obiect oferite de inchinatori.

-Sa va spun ce a patit odata un inchinator foarte simplu si evlavios. A mers la manastirea Iviron si s-a inchinat Maicii Domnului “Portarita”. Aceasta icoana este plina de monezi bizantine de aur. La intoarcere, mergand catre Manastirea Stavrochinita, au inceput sa-l lupte gandurile. “Maica Domnului, a spus, eu voiam sa te vad altfel: simpla, fara monezile de aur”. Dar ce credeti ca i s-a intamplat? L-a apucat deodata o durere puternica, a ametit si a cazut gramada acolo in mijlocul drumului. A inceput sa ceara ajutor de la Maica Domnului, zicand: “Maica Domnului, fa-ma bine, ca-ti voi aduce doi galbeni!”. Atunci i-a aparut Maica Domnului si i-a spus: “Asa mi-au adus si altii monezile. Crezi ca eu le-am cerut? Crezi ca eu le-am vrut?”. Si indata durerea i-a incetat. Vedeti, deoarece avea intentie buna si multa credinta, Maica Domnului l-a ajutat.

Eu, uneori acolo la Coliba, cand vreau sa ma rog Maicii Domnului, ma gandesc:”Cum sa merg sa ma rog ei, asa, cu mainile goale?”. De aceea tai cateva flori salbatice, le duc la icoana ei si spun:”Maica Domnului, primeste aceste flori din Gradina ta!”. Inainte de a merge in Sfantul Munte, ii auzeam pe unii spunand ca este “Gradina Maicii Domnului” si ma asteptam sa gasesc aici flori, pomi fructiferi, etc. Cand am ajuns aici si am vazut castani salbatici, tot felul de arbusti, am inteles ca Gradina Maicii Domnului este duhovniceasca. Mai tarziu am simtit in ea si prezenta Maicii Domnului.

-Cum sa simt, Gheronda, prezenta Maicii Domnului, ca sa mi se incalzeasca inima?

-Pentru ca porti numele Maicii lui Hristos si al Maicii, dupa Har, a tuturor oamenilor, sa o chemi mereu zicand:”Maica Domnului, tu care ai binevoit sa port numele tau, ajuta-m sa traiesc asa cum este bieplcut tie. Altii sunt miscati sufleteste numai la auzul numelui tau, iar eu ce fac?”. Fie ca Maica Domnului sa ramana mereu langa tine si sa te acopere, ca pe puiul de gaina, sub aripile ei ingeresti.

 

(Cuviosul Paisie Aghioritul – Despre rugaciune)