vineri, 10 ianuarie 2025

Cuvant al lui avva Casian

 Pentru rugaciunile Sfantului Ierarh Grigorie, epsicopul Nyssei, ale Sfantului Cuvios Antipa de la Calapodesti si ale Sfantului Ierarh Dometian, episcopul Melitinei, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

Cuvânt din Everghitinos, al lui ava Casian, că nu trebuie să învinuim pe draci pentru cele ce gresim, ci pe noi însine; că pe cei ce iau aminte, nici dracii nu pot să-i vatăme, mare fiind ajutorul cel de la Dumnezeu.

Zis-a ava Serinu că dracii nu pun în gândul oamenilor toate patimile deodată, ci fiecare patimă are duhurile ei deosebite, si hotărâte, care o seamănă pe ea în gândurile omului. Că unele duhuri se veselesc în necurătenii si în dulcetile întinăciunilor, iar alte duhuri se bucură în defăimări, la iutime si la turbare; altele, la necaz; altele, în slavă desartă, si altele, la mândrie. Si fiecare din aceste duhuri, doreste să pună în gând ceea ce vede că primeste sufletul mai cu dulceată. Si aceste duhuri nu-I supără pe toti deopotrivă, nici răutatea lor nu o seamănă deopotrivă ci foarte felurit, după vremuri si locuri, după prilej si după om. Unele altora sau îsi ajută, sau, uneori îsi dau loc, nu păzesc un sir si o rânduială, unele fată de altele. Că se zice: „Căuta-vei la cei răi pricepere, si nu vei afla”, însă, pe cât se poate, îsi dau oarecare înlesnire unele altora în lupta lor împotriva noastră.

Si, fiecare duh îsi păzeste rânduiala sa si asa îl asupreste pe om, iar dacă este înfrânt, va pleca de la el, dar pe alt duh, mai cumplit, spre răzbunare, i-l lasă.

De asemenea, trebuie si aceasta să stii: că nu toti dracii sunt la fel de sălbatici sau că au aceeasi putere. Ci felurită este la ei si lucrarea si puterea si felurită este si ispitirea cu nevoitorii lui Hristos cu cei ce sunt începători în fapte bune si încă slabi, se luptă duhuri mai slabe, iar când acestea sunt biruite, atunci le urmează o treaptă de mai mari luptători. Că, dacă nu s-ar fi făcut după măsura puterii omenesti si nevoia luptei, nimeni dintre nevoitori n-ar fi putut răbda cumplita sălbăticie a unor atât de multi diavoli războinici ca acestia. Nici n-ar fi putut sta omul împotriva pândirii, celor cu viclesug, diavolilor, de n-ar fi stat, mai întâi, Hristos, Iubitorul de oameni, Mijlocitorul si de nevointă puitorul si Judecătorul, potrivind, după a noastră putere, luptele unei nevointe si pornirile cele covârsitoare ale vrăjmasului oprindu-le si întorcându-le si pe noi nelăsându-ne, după cuvântul scris, a fi ispititi peste putinta noastră. Ci, împreună cu ispita a făcut si sfârsitul ei, ca s-o putem suferi. Si noi credem că însisi dracii, nu fără osteneală si durere, săvârsesc această luptă, că au si ei griji si mâhnire. Si cu osebire când se lovesc în luptă cu anumiti bărbati tari, răbdători si împotrivă râvnitori. Despre acestea si Apostolul mărturiseste, zicând: „Nu ne este nouă lupta împotriva sângelui si a trupului, ci împotriva începătoriilor, a stăpâniilor si celelalte.” Si iarăsi: „Asa lovesc, nu ca bătând văzduhul.”. Si în alt loc: „Nevointa cea bună m-am nevoit.”. Iar unde este nevointă si luptă si ceartă, este nevoie de amândouă părtile ce se împotrivesc, de grijă, de osteneală si de durere. Si precum noi, biruindu-i pe dânsii, ne bucurăm, iar fiind biruiti, ne întristăm, asa si aceia pătimesc. Si de cele ce pe noi ne biruie se veselesc, iar de cele ce, mult trudindu-se, nu le pot asupra noastră, ci sunt biruiti, se amărăsc, si se întorc la dânsii cu rusinea înfrângerii. Si astfel se împlineste ceea ce stă scris: „întoarce-se-va durerea lui la capul lui.”. Si iarăsi: „Cursa, pe care în ascuns a întins-o, să-l prindă pe el.” Că Proorocul David, pe aceste toate stiindu-le si cu ochii cei dinlăuntru privind la nevăzutul război si stiind că se bucură vrăjmasul pentru căderea noastră, zicea către Dumnezeu: „Luminează ochii mei, ca nu cândva să adorm întru moarte, ca nu cândva să zică vrăjmasul meu: l-am biruit pe dânsul. Cei ce mă necăjesc se vor bucura, de mă voi poticni.”. Si iarăsi: „Să nu se bucure de mine cei ce mă vrăjmăsesc cu nedreptate. Să nu zică în inimile lor: „Bine, bine, sufletului nostru.”. Nici să zică: „înghititu-l-am pe dânsul.”, încă si rusinea lor, de care se rusinează când sunt biruiti, vorbind către Dumnezeu, David o cântă: „Să se rusineze si să se înfrunte cei ce caută cele rele mie.”. Iar Ieremia zice: „O, de s-ar rusina vrăjmasii mei si să nu fiu rusinat eu. Să aduci peste dânsii mânia Ta si, cu îndoită sfărâmare, sfărâmă-i pe dânsii.” Cu adevărat, îndoit se vor si sfărâma, când de noi biruiti vor fi dracii, întâi, că oamenii cuceresc sfintenia, în vreme ce ei pe aceasta, având-o, au pierdut-o, iar, al doilea, că, duhuri fiind ei, de cei trupesti si pământesti sunt biruiti. Dumnezeului nostru slavă, acum si pururea si în vecii vecilor! Amin

 

 

(Proloage)

Niciun comentariu: