duminică, 16 iunie 2024

Viata in lume-pilda (VI)

 Pentru rugaciunile Sfantului Ierarh Martir Neofit Creteanul, mitropolitul Tarii Romanesti si ale Sfantului ierarh Tihon, episcopul Amatundei, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!

Viata in lume (VI)

O femeie a venit la duhovnic şi i-a spus:

- Părinte, anul trecut, de Crăciun, mi-aţi dat canon să învăţ câţiva psalmi şi să îi rostesc ori de câte ori pot. Şi mi-aţi dat binecuvântare ca în fiecare zi de vineri să ajunez, şi să încerc să nu mai clevetesc şi să nu mai vorbesc fără rost. Am învăţat pe de rost toată Psaltirea, am ajunat nu numai vinerea, ci şi lunea şi miercurea. Iar de vorbit, am început să vorbesc din ce în ce mai puţin, şi la serviciu toţi mă lasă în pace, mă privesc ca pe o ciudată. Tac aproape tot timpul. Îi salut pe colegi când vin şi când plec, iar în rest nu am nimic de împărţit cu nimeni. Am citit o carte despre marii pustnici yoghini şi m-am gândit că trebuie să duc şi eu o viaţă mai aspră.

- Ţi-am spus eu să înveţi toţi psalmii?

- Nu.

- Ai zis psalmi?

- În fiecare zi spun o Psaltire întreagă.

- Trebuia să vii să îmi ceri binecuvântare pentru aşa un canon. Spune-mi, îţi dai seama când te ispiteşte mândria?

- Părinte, asta este singura mea patimă. Că mă tot compar cu alţii, şi îmi dau seama că nimeni nu e ca mine. Nu zic că sunt sfântă, dar, dacă nu aş fi mândră, poate că aş ajunge la sfinţenie.

- Eu nu ţi-am spus nici să ajunezi lunea, miercurea şi nici să taci tot timpul. Ai făcut astea de capul tău şi, prin mândrie, ai pierdut plata ostenelii tale. Nu eşti la măsura la care să posteşti atât şi nici la cea la care să taci atât. Îl iubeşti mai mult pe aproapele tău?

- Părinte, dar am încercat să mă ocup doar de

desăvârşirea mea. Nu am mai avut timp să mă gândesc la alţii sau să mă rog pentru ei.

- Degeaba ai postit, degeaba ai tăcut. Dacă vrei să dobândeşti raiul, fă ceea ce îţi spune duhovnicul. Eu ştiu mai bine cum trebuie să urci pe scara virtuţilor. Dar, dacă modelele tale sunt pustnicii yoghini, care erau înşelaţi de puterile întunericului, cazi la rândul tău în înşelare.

(Danion Vasile-Patericul Mirenilor)

Niciun comentariu: