Pentru Schimbarea la Fata a Domnului, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru
această zi, cuvânt al Sfântului Nil, despre faptele cele bune ale trupului si
despre patimi.
Faptele bune trupesti,
dar mai ales lucrările care se fac pentru Dumnezeu, fără fătărnicie si laudă
omenească, si care duc pe oameni la smerenie si la nepătimire sunt acestea:
înfrânarea, postul, rugăciunea, setea, privegherea, metaniile cele adeseori
făcute, a purta aceeasi haină, a lua putină mâncare uscată si pe aceea, numai
seara, băutura de apă, culcarea pe pământ, sărăcia, necâstigarea,
neîmpodobirea, neiubirea de sine, neiesirea din chilie, tăcerea, lucrarea cu
mâinile si toată chinuirea cea rea, si toate cele ce obosesc trupul, că acestea
sunt foarte trebuincioase si folositoare, celor ce se tulbură de patimile
trupesti. Iar celui slab si neputincios cu trupul nu-i sunt atât de
trebuincioase si folositoare ostenelile trupesti, pe cât îi sunt sfânta
smerenie si multumirea către Dumnezeu, care toate le împlineste.
Iar patimile sufletesti
sunt acestea: uitarea, trândăvia, si necunostinta. Cu acestea trei
întunecându-se mintea, adică ochiul sufletului, se lasă stăpânită de toate
patimile: închinarea de idoli, credinta rătăcită si, în scurt, toată erezia,
hulirea, mânia, iutimea, amărăciunea, ura de oameni, gândul rău, pâra,
osândirea, întristarea neîndreptătită, frica, spaima, cearta, invidia, slava
desartă, trecerea cu vederea, fătărnicia, minciuna, neîncrederea, nebunia,
nedreapta socotintă, agonisirea nedreaptă, lăcomia, împătimirea, cugetarea
pământească, lenevirea, descurajarea, nemultumirea, iubirea de stăpânire, lauda
de la oameni si, mai ales, iubirea de plăceri, iubirea de slavă si iubirea de arginti,
din care se naste tot răul. Dar, nu ar face omul nici o greseală, dacă, mai
întâi, n-ar veni acesti trei uriasi – precum a zis cel, între pustnici, prea înteleptul
Marcu – si l-ar despărti pe el de Dumnezeu, ori prin uitare, ori prin lenevire,
ori prin necunostintă. Pentru că acestea nasc plăcerea si slăvirea, ca să iubim
lauda omenească si mânia. Iar pricina cea dintâi a tuturor acestora si maica
tuturor răutătilor, s-a spus mai înainte, că este iubirea de sine, adică
dobitoceasca iubire a trupului si împătimirea si abaterea mintii cu nebunesti
cuvinte si cu spurcate vorbe. Iar
mijlocitori, pentru
multe rele, sunt îndrăzneala si râsul.
Iar patimile trupesti
sunt acestea: preasatiul pântecelui, îndrăcirea gâtului, mâncarea într-ascuns,
iubirea de felurite plăceri, desfrânarea, scârba, necurătia, sodomia, lepădarea
de prunci, fapta de rusine, toate relele pofte peste fire, spurcatele patimi,
furtul, furtisagul de cele sfânte, tâlhăria, uciderea pentru ocară sau din
mânie, si toată trupeasca molesire si dezmierdarea voilor trupesti, care se
adaugă peste trebuintele trupului, descântecele, vrăjile, iubirea de lume,
împodobirile, schilodirile de sine, sulemenirea fetelor, osândita desertăciune,
preabuna părere de sine, iubirea trupului, viata care îngroasă mintea, făcând-o
pământească si nelăsând-o niciodată să se ridice către viata îmbunătătită si
către Dumnezeu. Căruia I se cuvine slava în veci! Amin.
(Proloage)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu