Pentru rugaciunile Sfintilor Mucenici Mina, Ermoghen si Evgraf, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, cuvânt din Pandoc, ca să nu scârbim pe nimeni.
Dacă cineva ar zice că
iubeste pe Dumnezeu, dar pe fratele său îl urăste, mincinos este, Că cel ce
iubeste pe Dumnezeu, acela si pe fratele său îl iubeste. Iar cel ce nu iubeste
pe fratele său, nici pe Dumnezeu nu-L iubeste, după cum zice Apostolul Ioan.
Cel ce scârbeste pe fratele său, pe Dumnezeu îl scârbeste. Că zice: „Nu scârbiti
pe Duhul Sfânt cu Care sunteti pecetluiti”. Si iarăsi, pentru dragoste, zice:
„Ceea ce ati făcut unuia dintre acestia mai mici frati ai Mei, Mie ati făcut”.
Deci, s-a arătat, în cele mai sus zise, că cel ce face spre bucuria fratelui
său, lui Dumnezeu îi face spre bucurie.
Aceasta, dar, stiind-o,
fratilor, că prin acestea suntem plăcuti lui Dumnezeu, dacă nu dispretuim pe
aproapele nostru, apoi si noi cu toată puterea să ne silim să facem spre
plăcere fratilor si să nu le dăm pricini din care ei să fie scârbiti, ca
primită la Dumnezeu să fie rugăciunea noastră, ca o jertfa fără prihană.
Că dacă unul se roagă
pentru tine, iar altul te blestemă, precum si la întelepciune scris este: „Dacă
unul zideste, iar altul risipeste, apoi ce spor este, fără numai osteneală?”.
Asa si omul cel ce posteste si se părăseste de păcatul său, dar, iarăsi, la
acelasi păcat intră; rugăciunea lui cine o va asculta si cu ce spor se va
alege? Si iarăsi grăieste, zicând: „Să nu mestesugesti asupra prietenului tău
rele, când nădăjduieste el la tine, că numai gura nebunilor se preface în stâlp
de batjocură, dar buzele dreptilor sunt cu pază.”. Deci, „cel ce umblă întru
dreptate se teme de Durnnezeu, iar cel ce-si strâmbă cărările osândit va fi.”.
Si proorocul Miheia, suspinând, grăieste pentru Israel: „Spre rău îndeamnă
fiecare pe aproapele său si împotriva lui mâinile si găteste.” Iar Apostolul
zice: „Dacă fratele tău se scârbeste împotriva ta, iată că nu cu dragoste umbli.”
Iar Domnul a zis: „Tot cel ce se mânie asupra fratelui său în zadar, vinovat
este judecătii, iar cel ce va zice fratelui său, raca (prostule), vinovat va fi
de judecata soborului, iar cel ce zice nebunule, vinovat va fi de gheena
focului”. Si încă mai zice: dacă-ti aduci darul tău la altar si acolo îti aduci
aminte că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă-ti, acolo, darul tău înaintea
altarului si mergi mai întâi de te împacă cu fratele tău si vino apoi să-ti
aduci darul tău înaintea lui Dumnezeu.
(Proloage)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu