miercuri, 1 aprilie 2020

TREZIRE DUHOVNICEASCA


Infruntarea hulitorilor


-Parinte, in Sfanta Scriptura se spune ca hula impotriva Duhului Sfant nu se iarta. Care este aceasta hula?

-In general hula impotriva Duhului Sfant este dispretuirea celor sfinte, atunci cand omul este in toate mintile. Atunci se face vinovat. De pilda, unuia ce mi-a spus: “Lasa-ma si tu cu dumnezeii tai…” i-am dat o branca si l-am aruncat cat colo, deoarece aceasta a fost hula. Sau sa presupunem ca doi trec pe langa o biserica. Unul isi face cruce si ii spune si celuilalt: ”Fa si tu cruce, omule!”, iar acela se impotriveste zicand: “Ei si tu, ti-ai gasit, de ce sa-mi fac cruce?”. Acest dispret este hula. Prin urmare este cu neputinta ca la un om evlavios sa existe hula. Dar si nerusinarea este hula impotriva Duhului Sfant. Cel nerusinat denatureaza sau calca, de pilda, un adevar evanghelic, pentru ca sa-si justifice caderea lui. Nu respecta realitatea, adevarul, ci il mototoleste intru cunostinta, calca in picioare un lucru sfant. Si lucrul acesta devine incet-incet o stare de fapt, o situatie. Apoi se departeaza harul lui Dumnezeu si omul primeste inrauriri demonice. Iar daca nu se pocaieste, in ce va spori, fereasca Dumnezeu! Dar daca cineva s-a maniat si chiar a hulit impotriva Duhului Sfant, aceasta hula nu este de neiertat, daca omul nu crede in hula ce a spus-o, ci a spus-o deoarece in clipa aceea, sub influenta maniei, si-a pierdut controlul, dar indata s pocaieste. Nerusinatul insa justifica minciuna, ca sa-si indreptateasca astfel caderea sa. Cel ce isi indreptateste caderea, il apara pe diavolul.

-Parinte, cum isi indreptateste cineva caderea sa?

-Isi poate aduce aminte de ceva ce s-a spus acum zece ani despre un alt caz si il prezinta ca exemplu, pentru a se justifica pe sine. Nici diavolul, cel mai mare avocat, nu s-ar fi putut gandi la asa ceva in ceasul acela.

-Si cum se simte un asemenea om?

-Cum se simte? Nu are niciodata liniste.chiar si dreptate sa aiba cineva, daca va cauta sa se indreptateasca pe sine nu va avea odihna. Cu atat mai mult daca nu are dreptate si isi indreptateste caderea sa intr-un mod nerusinat. De aceea, cat putem, sa luam aminte la nerusinare si dispret nu numai fata de cele sfinte, ci si fata de aproapele nostru, deoarece este chipul lui Dumnezeu. Oamenii nerusinati se afla in prima faza a hulei impotriva Duhului Sfant. Cei ce dispretuiesc cele sfinte suntr intr-a doua, iar intr-a treia se afla diavolul.

-Parinte, atunci cand se vorbeste impotriva Bisericii sau impotriva monahismului, etc., ce trebuie sa facem?

-Daca se vorbeste, de pilda, urat despre tine, nu-I nimic. Sa gandesti:”Pe Hristos, Care a fost Hristos, L-au ocarat si n-a vorbit. Eu, care sunt pacatos, ce merit oare?”. Daca ar veni sa ma ocarasca pe mine ca persoana, nu m-ar deranja deloc. Dar daca ma blameaza ca monah, ei ocarasc toata randuiala monahismului, pentru ca eu, ca monah, nu sunt independent, si atunci trebuie sa vorbesc. In aceste cazuri trebuie lasati putin sa se descarce, iar apoi sa le spuneti doua cuvinte. Odata, intr-un autobuz, o femeie ocara pe preoti. Am lasat-o sa se descarce, iar atunci cand s-a oprit, i-am spus: “Avem pretentii de la preoti, insa pe acestia nu i-a aruncat Dumnezeu cu parasutele. Sunt si ei oameni si au slabiciuni omenesti. Dar spune-mi, te rog, o mama ca tine, vopsita, cu niste unghii ca de soim, ce copil va naste si cum il va educa? Daca va fi preot sau calgura, cum va fi?”.

Imi aduc aminte, alta data, pe cand calatoream cu autobuzul de la Atena la Ioanina, era unul care nu a tacut deloc tot drumul, ci a judecat un mitropolit care atunci crease niste probleme. I-am spus doua cuvinte, dupa care am inceput sa ma rog. Acela a continuat. Cand am ajuns la Ioanina si am coborat, l-am luat putin deoparte si i-am spus: “Stii cine sunt?”. “Nu”, mi-a raspuns. “Atunci cum poti sa spui astfel de lucruri? Eu se poate sa fiu mai rau decat acela pe care il judeci sau se poate sa fiu un sfant. Cum indraznesti sa spui inaintea mea lucruri pe care nu pot sa-mi inchipui ca le fac nici mirenii? Cauta sa te indrepti, caci de nu, o sa incasezi o palma puternica de la Dumnezeu. Fireste, pentru binele tau!”. L-am vazut dupa aceea cum a inceput sa tremure. Dar si ceilalti si-au dat seama de greseala savarsita, pentru ca am vazut o tulburare care s-a creat intre ei.

Vezi cum injura de cele sfinte, si nimeni nu zice nimic.in cazul acesta blandetea este diavoleasca. Odata, cand iesem din Sfantul Munte, am intalnit pe vapor pe unul, sarmanul, care fugise din psihiatrie si venise in Sfantul Munte. Striga si injura mereu pe cei mari, pe conducatori, pe medici…. “Atatia ani m-au chinuit cu socuri electrice si medicamente. Aveti inlesnirile voastre, masinile voastre. Pe mine mama mea de la 12 ani m-a trimis intr-o insula. De 25 de ani ma invart dintr-un spital de nebuni in altul”. Ocara toate partidele, dupa care a inceput sa injure pe Hristos si pe Maica Domnului. Ma ridic in picioare si ii spun: “Inceteaza! Ce, crezi ca nu exista nici o lege aici?” se vede ca a fost atins insotitorul lui – se pare ca era politai – si l-a adunat putin. Si-a spus tot necazul lui strigand si ocarand. M-a durut pentru el. Dupa aceea a venit si mi-a sarutat mana. L-am sarutat si eu. Avea dreptate. Toti, mult-putin, avem portia noastra de vina. Am fost si eu de vina ca injura sarmanul. Daca as fi avut o stare duhovniceasca asa cum trebuia, l-as fi facut bine.

Cat au fost de deznadajduiti farasiotii atunci cand s-a facut Schimbarea si au venit cu corabia in Grecia! Doi marinari se certau si injurau pe Hristos si pe Maica Domnului. Insa farasiotilor le-a cazut foarte greu lucrul acesta. “Greci, crestini, si sa injure pe Hristos si pe Maica Domnului?!”. I-au luat si i-au aruncat in mare. Din fericire stiau sa inoate si au scapat. Chiar daca este ocarat un simplu om, tot trebuie sa-l aparam. Cu atat mai mult pe Hristos!.
La Coliba a venit odata un copil care schiopata, dar fata lui stralucea. Mi-am spus:”Se intampla ceva aici, de straluceste atat de mult harul dumnezeiesc!”. L-am intrebat:”Ce faci”?, iar el mi-a spus ce s-a intamplat. Unul, o fiara inalta cat o namila, injura pe Hristos, iar copilul a sarit pe el ca sa-l opreasca. Acela insa l-a pus jos, l-a calcat in picioare si l-a lasat infirm pe sarmanul copil. Marturisitor! Ce-au tras marturisitorii si mucenicii!.

-Parinte, unor tineri evlaviosi le vine foarte greu in armata impreun cu cei ce injura. Ce sa faca?

-Este trebuinta de discernamant si de rabdare. Dumnezeu va ajuta. Transmisionistul cu care am facut armata era un medic necredincios, hulitor. In fiecare zi venea la unitatea administrativasa-mi faca spalare de creier! Imi spunea teoria lui Darwin, etc., niste lucruri cu desavarsire hulitoare. Insa dupa aceea, in urma unei intamplari a inteles cateva lucruri. Odata eram intr-o aplicatie si aveam aparatul de transmisie si targa puse pe un catar. La un coboras catarul a alunecat. Atunci eu l-am prins de coada, iar medicul tragea de capastru. La un moment dat targa a atins putin urechile animalului, care s-a speriat si m-a lovit cu putere cu picioarele dinapoi. M-a aruncat cat colo. Dupa putin timp mi-am revenit si am vazut ca pot merge. Singurul lucru de care imi aduc aminte este ca am strigat: “Maica Domnului!”. Nimic altceva. Semnele potcoavelor animalului se vedeau. Tot pieptul imi era negru. Atat de tare ma lovise animalul! Medicul a ramas cu gura cascata cand m-a vazut ca pot merge. Ne-am continuat drumul. Putin mai departe medicul a calcat stramb pe o piatra, a cazut si nu se mai putea ridica sa mearga. A inceput sa strige: “Maica Domnului, Hristoae al meu!” Se tanguia: “Acum toti ma vor parasi, s-a terminat, ce ma voi face? Cine ma va ajuta?”. Se temea sa nu-l prinda. “Nu te mahni”, ii spun, “voi sta eu cu tine. Daca ma vor prinde pe mine, te vor prinde si pe tine”. Sarmanul s-a gandit dupa aceea: “Arsenie n-a patit nimic, desi l-a lovit catarul, eu insa putin am calcat stramb si nu mai pot mege!”. Peste putin s-a ridicat, dar schiopata iar eu il tineam ca sa poata merge. Ceilalti inaintasera mult. A primit o lectie, dupacare si-a revenit. In fiecare zi zicea tot felul de hule, dar atunci, in clipa de primejdie, a strigat: “Maica Domnului!”. L-a indreptat Maica Domnului. Un altul, care era motociclist in armata, si-a rupt piciorul de doua ori si tot continua sa injure.

-Nu i-ati spus nimic, Parinte?

-Ce sa-I spun? Nu-I spuneam nimic, dar acela injura mereu pe Hristos si pe Maica Domnului. Iar aceasta o facea ca sa ma mahneasca. Dupa ce am inteles aceasta rosteam Rugaciunea lui Iisus atunci cand mai injura. Si sa vedeti, in timp ce la inceput si acela si ceilalti fara motiv, dupa aceea cand li se intampla ceva si erau gata sa injure, isi muscau limbile. Daca unul injura, huleste, etc., si este nerusinat, este mai bine sa te prefaci ca esti ocupat si nu auzi ce spune si sa rostesti Rugaciunea lui Iisus. Pentru ca de va intelege ca il urmaresti, poate sa injure mereu si te faci pricina ca acela sa se indraceasca. Atunci cand nu este obraznic, ci constient, dar injura din rea obisnuinta ii poti spune ceva. Dar chiar daca este constient, dar are mult egoism, trebuie sa iei aminte sa nu-I vorbesti cu asprime, ci pe cat poti cu smerenie si cu durere. Ce va spune Avva Isaac? Mustra cu taria virtutilor tale pe cei ce se cearta cu tine… si inchide gura lor cu blandetea si pacea buzelor tale. Mustra pe cei desfranati prin bunacuviinta vietuirii tale si pe cei nerusinati cu simturile, prin infranarea privirilor tale.

(Trezire duhovniceasca – Cuviosul Paisie Aghioritul)

Niciun comentariu: