AVEM RESPONSABILITATE
Odata a venit la Coliba un ateu
npana-n maduva oaselor. Dupa ce a spus multe, a mai adaugat:”eu sunt luptator
impotriva icoanelor”. De acolo de unde nu credea nimic, dupa aceea s-a trezit
ca este luptator impotirva icoanelor sfinte. “ Mai, nelegiuitule”, ii spun, “tu
daca nu crezi in nimci, cum imi spui ca esti luptator impotriva icoanelor?
Atunci, in timpul luptei impotriva icaonelor, unii crestini, din ravna
exagerata, au cazut in ratacire, ajungand in cealalta extrema, dupa care
Biserica a aranjat problema. N-au ajuns acolo pentru ca nu credeau”. Atunci a
inceput sa sustina situatica care era atunci in lume. Ne-am certat mult timp.
“Bine, ii spun, dar oare aceasta este o stare buna? Judecatorii sa se teama sa
judece cum trebuie, anchetatorii sa faca reclamatii pentru crime si sa fie
amenintati de unul si de altu, dupa care sa fie nevoiti sa si le retraga? Si,
in cele din urma, cine sunt cei care conduc? Te odihneste starea aceasta? Ii
sustii pe acestia? Tu esti un criminal. De aceea ai venit aici!”. Si l-am
alungat.
-Parinte, nu va temeti vorbind asa?
-de se ma tem? Mi-am sapat mormantul.
Daca nu l-as fi sapat, m-ar fi preocupat faptul ca ar fi trebuit ca altul sa
mi-l sape. Acum insa va trebui numai sa arunce cateva cazmale de pamant…. Am in
vedere un alt ateu, un hulitor pe care il lasa sa vorbeasca la televiziune,
desi a spus atatea cuvinte hulitoare despre Hristos si despre Maica Domnului.
Si Biserica nu ia pozitie ca sa-I afuriseasca pe cativa. Pe acestia trebuie
sa-I afuriseasca Biserica. Oare le pare rau de afurisire?
-Parinte, ce vor intelege din
afurisire, daca nu primesc nimic?
-Cel putin sa se vada ca Biserica ia
pozitie/
-Tacerea ei, Parinte, este ca si cum
ar consimti?
-Da. A scris unul niste blasfemii
despre Maica Domnului si nimeni n-a vorbit. II spun unuia:”N-ai vazut ce scrie
acela?”. “Ei, ce sa-I faci”, imi raspunde. “Te murdaresti daca te preocupi de
ei”. Adica se tem sa vorbeasca.
-De ce se tem, Parinte?
-Se tem ca nu cumva sa se scrie ceva
despre ei si astfel sa se compromita. De aceea accepta sa fie hulita Maica
Domnului. Sa nu vrem sa scoata celalalt sarpele din gaura, ca sa avem noi
liniste. Aceasta este lipsa de dragoste. Pe urma omul incepe sa se miste
potrivit interesului. De aceea vezi un duh astazi: “Sa avem legaturi cu cutare
ca sa ne vorbeasca de bine. Cu celalalt sa ne avem bine ca sa nu ne
cleveteasca, etc. sa nu ne ia drept imbecili, sa nu ne expunem la represalii”.
Altul este nepasator si nu vorbeste. “sa nu vorbesc”, spune el, “ca sa nu apa
in ziare”. Adica cei mai multi sunt complet nepasatori. Acum a inceput sa se
mai miste ceva. Atat timp, insa, n-a scris nimeni nimic. Cu cativa ani mai
inainte am strigat la unul in Sfantul Munte. “Ai mult patriotism”, mi-a raspuns
el. Peste putin timp a revenit si m-a gasit. “Pe toate le-au distrus”, imi
spune, “familia, invatamantul….” Ii spun si eu la randul meu” “Mult patriotism
ai!”.
Toata aceasta stare a facut rau si un
bine. Raul este ca si aceia care au avut ceva bun inlauntrul lor incep sa fie nepasatori,
pentru ca spun:”Pot eu sa indrept situatia?”. Binele este ca multi au inceput
sa-si faca probleme de constiinta si sa se schimbe. Unii vin si, aflandu-ma,
incearca sa justifice un rau ce l-au facut mai inainte, pentru ca isi fac
probleme.
-Parinte, trebuie ca intotdeauna sa ne
marturisim “crezul” nostru?
-Este trebuinta de discernamant. Sunt
momente cand nu trebuie sa vorbim si momente cand trebuie sa marturisim cu
indrazneala “crezul” nostru, caci altfel vom fi raspunzatori. In acesti ani grei
fiecare dintre noi trebuie sa faca tot ce este omeneste posibil, iar ceea ce nu
se poate face omeneste, sa lase in seama lui Dumnezeu. Astfel ca vom avea
constiinta linistita ca am facut tot ce s-a putut. Daca nu vom reactiona, se
vor scula stramosii nostri din morminte. Aceia au suferit atatea pentru patrie,
iar noi ce facem pentru ea? Grecia, Ortodoxia, cu traditia ei, cu sfintii si
eroii ei sa fie luptata de grecii insisi, iar noi sa nu vorbim? Este
infricosator! Am spus cuiva: “De ce nu vorbiti” Ce inseamna lucrurile pe care
le face cutare?”. “Ce sa mai discutam?”, imi spune. “Miroase urat”. “Daca
miroase, de ce nu vorbiti? Loviti-l!”. dar nu fac nimic si il lasa asa. Pe un
politician l-am scuipat: “Sa spui: “Nu sunt de acord cu aceasta!”, ii zic. “Vreau
ca lucrurile sa fie cinstite. Vrei ca pentru folosul tau sa le distrugi pe
toate?”.
Daca crestinii nu marturisesc si nu se
impotrivesc, acestia vor face si mai rau. Dar daca se impotrivesc, aceia se vor
mai gandi. Dar nici crestinii de azi nu sunt luptatori. Primii crestini erau
nuci tari, schimbau toata lumea. Hristos S-a rastignit pentru noi ca sa inviem,
iar noi sa ramanem nepasatori!.daca Biserica nu vorbeste ca sa nu intre in
confolict cu statul, daca mitropolitii nu vorbesc ca sa fie bine cu toti, caci
ii ajuta la Fundatii, etc, aghioritii iarasi nu vorbesc, ca sa nu le taie
veniturile, atunci cine sa vorbeasca? Am spus unui egumen: “Daca va spun ca va
vor taia veniturile, sa le spuneti:”Vom taia si noi primirea de straini”, ca sa
isi faca probleme”. Profesorii de teologie, etc. nu striga, pentru ca
zic:”Suntem functionari, ne vom pierde salariul si apoi cum vom mai trai?”.
Manastirile intre timp au luat-o cu pensiile. Oare de ce eu nu vreau sa iau
nici acea pensie smerita de agricultor? Sa-l mai aiba pe monah inca si asigurat
pentru Asigurarile pentru Agricultori, nici aceasta nu-I cinstit. Sa-l stie ca
este sarac, fara venituri, da, aceasta ii aduce cinste. Dar sa-l aiba aisgurat
la Organizatia Agricola, pentru ce? Monahul a lasat pensiile mari, a plecat din
lume si a venit la manasitre ca sa ia iarasi pensie!? Si pentru pensie sa
ajungem sa-L vindem pe Hristos?!
-Parinte, dar daca o monahie a lucrat
ca invatatoare cativa ani si i se cuvine o oarecare pensie, sa n-o ia?
-Bine, una ca aceasta….. In sfarsit.
Dar daca si aceasta pensie o daruieste undeva, va lua pensie mai mare de la
Hristos.
(Trezire duhovniceasca – Cuviosul Paisie Aghioritul)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu