miercuri, 27 ianuarie 2016

Logica lumeasca preface simtamantul duhovnicesc


            Sfintii Parinti le-au vazut pe toate cu ochi duhovnicesc. Cartile patristice sunt scrise cu Duhul lui Dumnezeu si tot cu Duhul lui Dumnezeu Sfintii Parinti au facut erminiile. La oamenii de astazi arareori intalnesti acest duh al lui Dumnezeu, care sa-i ajute sa inteleaga Cartile Sfintilor Parinti. Pe toate le vad cu ochi lumesc. Nu vad mai departe. Nu au largimea vederii duhovnicesti pe care o dau credinta si dragostea. Marele Arsenie lasa nuielele in apa si nu schimba apa care mirosea urat. Noi de unde sa intelegem ce izvora din acea apa murdara! „Nu inteleg aceasta”, iti spune cutare. Nu sta sa vada daca nu cumva exista si altceva, ci o neaga pentru ca nu o intelege.
            Atunci cand intra la mijloc logica, unul ca acesta nu poate intelege nici Evanghelia, nici pe Sfintii Parinti. Simtirea duhovniceasca i se denatureaza, iar omul – cu logica sa – considera nefolositoare atat Evanghelia, cat si scrierile Sfintilor Parinti, ajungand chiar sa spuna: „Atatia ani se chinuiesc oamenii fara folos, cu nevointa, cu postul, etc!”. Dar aceasta este hula. Odata a venit un monah chiliot la Coliba mea cu masina. „Fiule, ii spun, de ce iti trebuie masina? Nu se potriveste!”. „De ce, Parinte?”, imi spune. „NU scrie in Evanghelie „insutit va lua si viata vesnica va mosteni?” Spune insutit va lua, referindu-se la cele pe care trebuie sa le aiba cineva. Dar pentru monah se potriveste ceea ce spune Sfantul Apostol Pavel:”Ca unii care n-au nimic, dar toate le stapanesc.” Adica monahul nu are nimic, dar poate face comanda la caseriile celorlalti, pentru ca se incred in el pentru virtutea lui. Iar nu ca sa avem noi, monahii. Vedeti ce explicatii gresite poate da cineva cu logica sa? Sa stiti intotdeauna ca daca nu se va curati omul, daca nu va veni luminarea dumnezeiasca, interpretarile pe care le va face vor fi mereu tulburi.
            M-au intrebat odata:”De ce Maica Domnului n-a facut o minune in Tinos si italienii au aruncat in aer corabia Ellis in ziua pomenirii ei?”. Dar Maica Domnului in felul acesta a facut o minune mai mare. Aruncarea in aer a vasului Ellis a pricinuit inversunarea grecilor. Atunci grecii au inteles ca italienii nu respecta nimic si s-au inversunat, alungandu-i dupa aceea cu strigate de lupta. Altfel ar fi spus:”Si acestia cred. Sunt prietenii nostri”. N-ar fi inteles neevlavia italienilor. Si vin acum acestia cu logica lor si intreaba:”De ce Maica Domnului n-a facut minune?”. Ce sa mai spui?
            Altii intreaba:”Bine, dar au masurat focul in Babilon atunci cand au bagat in el pe cei Trei Tineri, de spune ca a fost de patruzeci si noua de coti?”. Daca prima data flacara era de sapte metri inaltime si dupa aceea au pus materie arzatoare ca sa se faca de sapte ori mai mare, cat face? Sapte ori sapte nu fac patruzeci si noua? Pe unii ca acestia ii poti baga in foc ca pe cei Trei Tineri? Vezi ce rationament, ce logica neghioaba, complet rupta de realitate? Unii dintre teologii contemporani cu astfel de lucrari se ocupa. De pilda intreaba:”Diavolii care au cazut in mare traiesc, ori s-au inecat?”. Important este ca au plecat din om. Ce te intereseaza pe tine ce s-a intamplat cu ei?Ia aminte la tine insuti sa nu te indracesti si sa nu te mai preocupe unde se afla acum acei diavoli.
            -Parinte, unii incearca sa impace Evanghelia cu logica omeneasca. Cerceteaza Evanghelia cu aceasta logica lumeasca si nu o scot la capat.
            -Evanghelia si logica lumeasca nu se impaca. In Evanghelie este dragostea. In logica este interesul. In Evanghelie se spune:”Daca te sileste cineva sa mergi cu el o mila, mergi doua”. Spune-mi unde exista aici logica? Aici exista mai degraba nebunie. De aceea cei care vor sa impace Evanghelia cu logica lumeasca se incurca urat de tot. Exista diferite grupuri care organizeaza actiuni filantropice. Aflu, de pilda, ca cineva a patit un necaz mare, a saracit si are nevoie de bani. „Sa-l ajutam, spun ei, dar mai inainte sa ne incredintam daca intr-adevar are nevoie”. Si merg doi-trei sa-l viziteze, ca sa vada daca are nevoie cu adevarat. Si vad, sa presupunem, ca are un salon luxos si spun:”Ia te uita ce fotolii, ce salon are! Pentru ca acesta sa aiba o astfel de mobila, inseamna ca nu are nevoie”. Si astfel nu-l ajuta. Nu inteleg ca acela nu are ce manca. Pentru ca atunci cand cineva devine sarac, nu inseamna ca-si schimba intr-o clipa hainele sale. Si de unde stii ca acest salon nu il are mai demult si n-a apucat, sarmanul, sa-l vanda? Sau poate sa i-l fi daruit cineva, care a aflat de nevoia familiei lui. Judeca cu logica si se incurca, iar Evanghelia ramane in afara vietii lor. Oamenii vad la exterior, de aceea le si explica pe toate anapoda.



(Cu durere si dragoste pentru omul contemporan – parintele Paisie Aghioritul).
Trimiteți un comentariu