miercuri, 10 decembrie 2014

Sfanta Taina a Botezului

Botezul este Sfanta Taina prin care omul, prin intreita afundare in apa sfintita si prin rostirea de catre preot a cuvintelor :”Boteaza-se robul (roaba) lui Dumnezeu (numele) in numele Tatalui, amin si al Fiului, amin si al Sfantului Duh, amin”, dobandeste iertare de pacatul stramosesc, se naste din nou, duhovniceste, in Hristos si se face membru al Bisericii.
Lucrarea de capatenie in sfanta slujba a Botezului este afundarea intreit in apa curata si sfintita in numele Sfintei Treimi.
Afundarea inchipuieste moartea si ingroparea Mantuitorului si moartea omului celui vechi al pacatului, iar ridicarea din apa inchipuieste invierea de a treia zi a Domnului si nasterea omului celui nou, curat si drept in Hristos-Domnul.
Celelalte lucrari (ceremonii) de la Botez au si ele cate un inteles:
-       Lepadarile insemna indepartarea puterii diavolului de cel ce se boteaza;
-       Impreunarile in Hristos inseamna unirea cu Mantuitorul si cu Biserica Lui;
-       Suflarea de trei ori a preotului peste fata celui ce se boteaza inseamna ca el trebuie sa marturiseasca totdeauna pe Domnul;
-       Vesmantul sau panza alba in care se imbraca cel botezat inseamna curatenia sufletului si a vietii crestinesti;
-       Luminarea inseamna indatorirea celui botezat de a duce o viata crestineasca, asa incat faptele lui bune sa lumineze inaintea oamenilor, ca o lumanare in intuneric.
Sfanta Taina a Botezului nu se repeta niciodata asupra aceluiasi om, pentru ca numai odata se iarta pacatul stramosesc si intra omul in Biserica, pentru ca numai odata se naste omul duhovniceste, ca si trupeste. Iar pacatele savarsite dupa Botez se pot ierta prin Sfanta Taina a Pocaintei.
De la cel ce se boteaza, daca este in varsta, se cere primirea dreptei credinte si pocainta pentru pacatele savarsite, care prin botez se iarta. De aceea se rosteste la Botez Simbolul Credinteti.
La botezul copiilor, credinta se marturiseste de catre nas, care fagaduieste ca se va ingriji ca pruncul sa fie crescut in legea ortodoxa. De aceea nas nu poate fi decat un crestin orthodox.
Copiii trebuie sa fie botezati:
-       Pentru ca au pacatul stramosesc, de care nu se pot curati decat prin botez;
-       Pentru ca fara nasterea din nou, prin botez, nu se poate intra in Biserica, dupa cuvantul Domnului: “De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu.”(Ioan 3,5);
-       Pentru ca si copiilor, nu numai oamenilor in varsta, le este data fagaduinta Duhului Sfant, care curata de pacate;
-       Pentru ca botezul a luat locul taierii imprejur, prin care a fost preinchipuit in Vechiul Testament, iar taierea imprejur se savarsea si asupra copiilor;
-       Pentru ca asa au facut Sfintii Apostoli, care au botezat si pe copii;
-       Pentru ca asa a facut Biserica dintotdeauna.
De aceea, cine nu boteaza pe copii si amana botezul lor pentru mai tarziu, face mare pacat.

(extras din Catehism Ortodox-Sfantele Taine)


Niciun comentariu: