Pentru rugaciunile Sfantului Preot Mucenic Liviu-Galaction de la Cluj si ale Sfantului ierarh Teofilact Marturisitorul, episcopul Nicomidiei, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi pacatosii!
Întru această
zi, cuvânt al Sfântului Vasilie, pentru poruncile cele legiuite crestinilor.
Legea lui Hristos si
poruncile Apostolilor Lui nu s-au dat numai călugărilor, ci si mirenilor. Si
dovada este că, atunci când zice Pavel: ,Priveghiati întru toată răbdarea si
rugăciunea si îngrijirea trupului să nu o faceti pentru pofte”, arătat este că
nu către călugări a scris si nici către cei ce tineau viata pustnicească si
linistită, ci, a scris acestea, mai ales, către toti cei ce vietuiesc prin cetăti
si prin sate, cu femei si cu copii. Au doară i se cuvine mireanului să aibă
ceva mai multă slobozenie decât călugărului? Ba nu. Fără numai atâta iertăciune
are mireanul, ca, împreună cu femeia să vietuiască, iar alte iertăciuni nu are,
ci, toate câte are călugărul să le lucreze, aceea este legiuit si mireanului.
Si nu fără primejdie mare va fi, adică, mireanul care calcă poruncile. Drept
aceea, putini sunt cei care au putut, prin multă sârguintă, să scape de
gîlcevile cele omenesti si să fugă de strigătele cele din cetăti, de viata cea
desartă, de griji si de împătimiri; în afară de cei ce au iesit afară din
gâlcevile lumesti si au ales viata călugărească si au îmbrătisat-o.
Si s-a umplut de ei
Egiptul si Libia, Etiopia si India, Mauritania si Tebaida. Apoi Siria si
Cilicia, Galatia, Pontul si Armenia. Mesopotamia si Persia toată. De acestia
s-au umplut Palestina si Arabia si Ciprul, precum si insulele cele dimprejur si
tara grecilor toată. Încă si Roma si Spania si Galia si, pină la marginile
pământului, pline sunt locurile de mănăstiri si de pustnici si tot pământul se
blagosloveste si se sfinteste.
Deci, arătat este că
David, întelegând această monahicească rânduială, prin a sa cântare a
psalmilor, cu o mai înainte cunostintă cânta, zicând: Iar eu am cinstit mult pe
prietenii tăi, Dumnezeule, si mult s-a întărit stăpânirea lor. Si-i voi numara
pe ei si mai mult decât nisipul se vor înmulti” (PS. 183, 17-18). Că acestia
stăpânesc peste patimi si peste draci si, mai mult decât puternicii lumii, mai
stăpâni s-au arătat si mai întemeiati.
Cine, dar, să nu-i
laude pe acestia, care au scăpat de mrejele cele mult împletite ale vietii si
crucea purtând si lui Hristos urmând, în toată ziua si ceasul se roagă lui
Dumnezeu, pentru neamul omenesc? Încă si Grigorie, preaînteleptul, cel numit
Teologul, lăudându-i pe acestia, le zice: „Cântând si slăvind si învătându-se
în legea lui Dumnezeu, ziua si noaptea, si înăltările lui Dumnezeu în gura lor
purtându-le, cu hainele îsi smeresc înăltarea, cingătoare făre podoabă,
împodobirile cele frumoase le micsorează, păsire au cu bună rânduială, ochi
nerătăcit, zâmbire cuvioasă, cuvântul cu folos rostit, tăcerea mai cinstită
decât cuvântul, lauda cu sare dreasa; iar nu cu fătărie. Instrăinarea de rîs,
certarea mai iubită decât lauda, măsură umilintii si a zîmbirii, bogătia cea
întru sărăcie, rânduiala cea în pământ străin, slavă, din necinste, puterea cea
întru neputinte, fii duhovnicesti, cei bine născuti din neînsurare, smerenia
cea mai presus de ceruri, nimic fiind în lume si mai presus de lume, în trup
fiind, sunt afară din trup, săraci pentru împărătie, si a căror parte este
Dumnezeu, iar, pentru sărăcia lor, împărătesc împreună cu Domnul nostru Iisus
Hristos. Dumnezeului nostru, slavă! Amin.
(Proloage)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu