Acatistul zilei – 21 ianuarie
Pentru
rugaciunile Sfantului Cuvios Maxim Marturisitorul, ale Sfantului Mucenic Neofit
si ale Sfintei Mucenite Agnia din Roma, Doamne Iisuse Hristoase, fiul lui
Dumnezeu, milueste-ne pe noi pacatosii.
Condacul 1
Întărirea preoţilor, temelia
dogmelor, trâmbiţa înţelepciunii şi păstor al Bisericii te-ai arătat, Părinte
Maxim, biruindu-i pe nevăzuţii vrăjmaşi şi închipuirile eretice cu tăria
cunoştinţei de Dumnezeu. Şi în focul mucenicesc te-ai aruncat pentru dragostea
lui Christos, ca drept şi sfânt împreună cu tine să ne veselim de Dânsul.
Pentru aceasta îţi cântăm:
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,
alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
Împodobit fiind din tinereţe cu
fire bună şi minte dreaptă ai ajuns cel dintâi sfătuitor împărătesc, căci harul
lui Dumnezeu strălucea din inima ta cu putere, întărindu-te în toată vremea:
Bucură-te, tinereţe ajunsă la
vârsta bărbatului desăvârşit
Bucură-te, înstrăinare de plăcerea
cea purtătoare de moarte
Bucură-te, curăţire de patimi prin
duhovniceştile nevoinţe
Bucură-te, lumină ajunsă în vârful
muntelui
Bucură-te, scriitor iscusit al
dogmelor dumnezeieşti pe tăbliţele inimii
Bucură-te, cuptor aprins de focul
dragostei cereşti
Bucură-te, topire a împietririi
cugetelor
Bucură-te, tăcere ce laşi să se
audă voia Domnului
Bucură-te, dar şi negrăită bucurie
a împlinirii ei
Bucură-te, tărie a smereniei ce
deschizi inimile
Bucură-te, că ai fost îmbrăcat cu
putere de sus
Bucură-te, neîncetată pomenire de
Dumnezeu
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,
alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
Văzând împuţinarea credinţei şi
întărirea eresurilor vătămătoare de suflet, ai lepădat, Sfinte Maxim, cinstea
înaltei dregătorii pentru a te face monah, şi luând în spate fericita cruce a
iubirii, te-ai bucurat a cânta: Aliluia!
Stâlp neclintit al Bisericii te-ai
făcut, Cuvioase Maxim, prin scrisorile tale pe mulţi în credinţă întărind.
Însuşi Împăratul Heraclie s-a lepădat de alcătuirile eretice, precum şi Piros
patriarhul, pe care l-ai înfrânt în sinodul din Cartagina. Căci ai arătat
lămurit că precum sunt în Christos două firi, tot aşa sunt şi două voinţe şi
lucrări într-o Persoană nedespărţită:
Bucură-te, ostaş nebiruit al lui
Christos
Bucură-te, râvnă neobosită spre
mântuirea aproapelui
Bucură-te, plâns şi rugă pentru
sufletele vrăjmaşilor
Bucură-te, îmbrăcare a celor goi de
cunoştinţa duhovnicească
Bucură-te, sprijin al celor
clătinaţi de furtuna prigonirii
Bucură-te, tămăduire minunată a
bolilor raţiunii
Bucură-te, inimă făcută piatră de
altar
Bucură-te, cuvânt făcut punte peste
prăpastia morţii
Bucură-te, dor după întregirea
Trupului lui Christos
Bucură-te, păzitor al comorilor
Bisericii
Bucură-te, gândire nedespărţită de
har
Bucură-te, iubire care Îl întrupezi
pe Christos
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,
alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
Din duhul ascultării sfântă
îndrăzneală luând, ai arătat, Părinte Maxim, puterea dumnezeiască şi
îndumnezeitoare ce se revarsă din tainele Bisericii. Iar noi, împărtăşindu-ne
de dânsa, cântăm cu mulţumire : Aliluia!
Pentru Sfinţii Îngeri care sunt de
faţă şi scriu pe cei ce intră în biserică şi se înfăţişează lui Dumnezeu şi
care fac rugăciuni pentru ei, ai sfătuit pe creştini să fie nelipsiţi de la
Sfânta Liturghie. Dar mai ales pentru revărsarea Sfântului Duh, care preface pe
cei de faţă şi îi rezideşte în Christos, potrivit cu însuşirile lor:
Bucură-te, lepădare a necredinţei
şi micşorare a păcătoşeniei
Bucură-te, sporire a virtuţii şi
alungare a neştiinţei
Bucură-te, adăugire a cunoştinţei
şi ascultare a cuvintelor dumnezeieşti
Bucură-te, deprindere şi dispoziţie
a inimii întărite şi neclintite în cele sfinte
Bucură-te, aplecare a voii cu
desfătare spre cele de Sus
Bucură-te, sfârşit al cugetului
lumesc şi aşezare în cele duhovniceşti
Bucură-te, închidere a uşii
simţurilor şi curăţire a lor de idolii păcatelor
Bucură-te, icoană a iubirii de
Dumnezeu şi de oameni
Bucură-te, mulţumire pentru
chipurile minunate ale mântuirii
Bucură-te, unire şi deopotrivă
cinste cu Îngerii în lauda Sfintei Treimi
Bucură-te, înfiere în harul
Sfântului Duh şi împreunare cu Christos
Bucură-te, părtăşie şi asemănare cu
Dumnezeu
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,
alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
Urmând Maicii Domnului, Cuvioase
Maxim, te-ai făcut carte vie în care S-a scris Cuvântul lui Dumnezeu cu pana
Duhului şi binecuvântarea Tatălui. Pentru aceasta împreună cu tine slavoslovim:
Aliluia!
Viaţa Preacuratei Născătoarei de
Dumnezeu ai zugrăvit-o în cuvânt ca pe o icoană preaminunată, pe care ai
dăruit-o tuturor celor ce i se închină cu credinţă:
Bucură-te, virtute ce Îl întrupezi
pe Christos
Bucură-te, pajişte înrourată de
slava Sfintei Fecioare
Bucură-te, smerenie străluminată de
Chipul Maicii Domnului
Bucură-te, chemare şi laudă a
numelui Împărătesei
Bucură-te, biruinţă asupra morţii
mijlocită de Maica Luminii
Bucură-te, părtăşie cu Pomul Vieţii
din Potirul Nesecat
Bucură-te, rugă ce pogori
milostivirea Celei ce s-a făcut Scară de la pământ la cer
Bucură-te, închinare la Icoana
Fecioarei cu Pruncul Iisus în braţe
Bucură-te, călăuză spre Izvorul
tămăduirii
Bucură-te, minte luminată de
privirea Celei pline de har
Bucură-te, pătimire a iubirii
dumnezeieşti pentru rugăciunile Celei mutate cu trupul la Cer
Bucură-te, râvnă isihastă, hrănită
de Rugul cel aprins
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,
alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
Unindu-te cu Dumnezeu prin har,
te-ai slobozit, Sfinte Maxim, de lanţul legii păcatului şi doctor iscusit al
sufletelor te-ai arătat. Prin povăţuirile tale ne călăuzeşti spre Limanul
desăvârşirii, ca întăriţi în har să ne bucurăm de Domnul, cântând : Aliluia!
Pe toţi oamenii la fel îi iubeai,
Cuvioase Părinte, şi neîncetat te rugai lui Christos pentru ei. Iar mulţi
dintre aceştia, cucerindu-se de învăţăturile tale şi urmând viaţa ta
îmbunătăţită, se învăpăiau de dumnezeiescul dor:
Bucură-te, adânc de metanie ce
chemi adâncul smereniei lui Christos
Bucură-te, mişcare spre cele
dumnezeieşti nepovârnită de patimi
Bucură-te, temere de Domnul ce
îndepărtezi învârtoşarea nepăsării
Bucură-te, înfrânare ce opreşti ca
un zid intrarea patimilor
Bucură-te, sărăcie cu duhul ce
adăposteşti comorile harului
Bucură-te, ascultare, neclintită
din lumina adevărului
Bucură-te, lepădare a poftei de
plăcere şi a fricii de durere
Bucură-te, poftă după dumnezeirea
atotsfântă
Bucură-te, iuţime aprinsă de pacea
cerească
Bucură-te, mântuitoare neştiinţă de
cele deşarte
Bucură-te, risipire prin cunoştinţă
a îngrămădirilor nevăzute
Bucură-te, rugăciune de foc ce
pogori pe Christos în inimă
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,
alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
Prin lucrarea virtuţilor curăţire
de patimi, prin contemplare aflarea ra-ţiunilor dumnezeieşti din lucruri, prin
pătimirea răpirii în duh, comuniunea cu Dumnezeu după har, toate acestea le-ai
arătat trepte ale desăvârşirii celor ce cântă în urcuşul lor: Aliluia!
Iubirea cea mare a lui Dumnezeu
pentru făptura Sa o ai mărturisit, căci pentru aceasta S-a întrupat, ca omul să
se îndumnezeiască şi să aducă printr-însul la Sine zidirea prinos de Liturghie.
Şi aşa împreună să zugrăvească Chipul Iubirii, icoana de împărăţie:
Bucură-te, floare a smereniei udată
de roua pocăinţei
Bucură-te, apă a virtuţii prefăcută
în vinul iubirii
Bucură-te, cugetare curăţită de
închipuiri
Bucură-te, păşire în icoana isihiei
Bucură-te, naştere de Sus
Bucură-te, transfigurare a firii în
Christos
Bucură-te, răstignire pe Crucea
Iubirii
Bucură-te, înviere din mormântul
păcatului
Bucură-te, înălţare pe norii
vederii duhovniceşti
Bucură-te, vas ales al Duhului
Bucură-te, îmbrăţişare de fiu a
Celui Necuprins
Bucură-te, inimă în închinare la
Hotarul Veşniciei
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,
alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
Negura înşelării pustia altarele
inimilor, semănând cu îngrozire urâciunea eresurilor. Dar tu, Sfinte Maxim, ai
ruşinat cu lumina Duhului cugetările cele strâmbe, şi le-ai zdrobit de Piatra
Christos. Pentru aceasta, cu mulţumire, cântăm lui Dumnezeu: Aliluia!
Ai îndreptat cu pricepere cârma
Bisericii, ca pe a unei corăbii ce poartă spre limanul mântuirii comoara
credinţei şi podoaba vieţii celei după Dumnezeu:
Bucură-te, că ai ajuns cu duhul la
treapta arhieriei
Bucură-te, stăruinţă în virtute şi contemplaţie
Bucură-te, iuţime preschimbată în
iubire
Bucură-te, poftă prefăcută în
cerească bucurie
Bucură-te, raţiune imprimată după
cuviinţă în puterile sufletului
Bucură-te, grijă şi căutare doar a
Împărăţiei Cerurilor
Bucură-te, că te-ai născut în duh
de la Părintele Veacului Viitor
Bucură-te, cheie ce descui inimii
uşile mântuirii
Bucură-te, dreaptă socoteală ce
alegi grâul de neghină
Bucură-te, propovăduitorule al lui
Christos în două firi neamestecate şi nedespărţite
Bucură-te, zugrav al tainei teandrice
a unirii necontopite a celor două firi, voinţe şi lucrări ale lui Christos
Bucură-te, aluat ce dospeşti
frământătura cugetării de Dumnezeu
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,
alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
O fire, o voinţă şi o lucrare în
trei Persoane ai mărturisit în Sfânta Treime, iar pe Dumnezeu Cel întrupat L-ai
propovăduit într-un Ipostas cu două firi, voinţe şi lucrări, strigând: Aliluia!
Ca o luntre cârmuită de Sus ai
străbătut oceanul cuvintelor Duhului şi ai aflat vederile dogmelor tainice.
Apoi, ridicând zăbranicul literei prin tâlcuiri de Dumnezeu insuflate, ai
plinit, Părinte Maxim, legea duhovnicească:
Bucură-te, inimă închinată
poruncilor dumnezeieşti
Bucură-te, păzire de oprirea pe
calea virtuţilor
Bucură-te, mişcare nemişcată de
patimi spre cele de Sus
Bucură-te, minte curăţită şi
împodobită cu raţiunile divine
Bucură-te, mistuire duhovnicească a
lumii sensibile
Bucură-te, cercetare evlavioasă a
înţelesurilor Scripturii
Bucură-te, tăiere-împrejur a inimii
prin cuvântul harului
Bucură-te, cunoaştere din
contemplarea lucrurilor a cauzelor dumnezeieşti
Bucură-te, memorie neştearsă a
frumuseţii cereşti
Bucură-te, urcuş isihast în sânul
tăcerii neapropiate
Bucură-te, priveghere de taină în
aşteptarea Mirelui Christos
Bucură-te, umblare prin iubire în
lumina Sfântului Duh
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,
alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
În toate contemplai, Cuvioase
Maxim, taina Întrupării Cuvântului, prin care Dumnezeu dă fiinţă creaţiei,
îmbrăţişând-o, iar creaţia se face Biserică-Trup hristic, primindu-L pe Cel
Căruia Sfinţii Îngeri Îi cântă cu cutremur: Aliluia!
Ai arătat, Sfinte Maxim, că
Dumnezeu a creat zidirea cea văzută şi nevăzută din nimic, prin bunăvoinţa Sa,
şi sufletele deodată cu corpurile, după raţiunile subzistând în El dinainte de
veacuri. Iar unirea raţiunilor proprii de creaţie cu loghii divini este însuşi
urcuşul nesfârşit în Christos spre veşnica împărtăşire de iubire:
Bucură-te, lucrare a virtuţii, prin
comuniunea cu Christos
Bucură-te, oglindă a inimii
îndreptată către Dumnezeu
Bucură-te, luminare a conştiinţei
de razele Cuvântului
Bucură-te, întipărire prin virtuţi
în trup a raţiunilor dumnezeieşti
Bucură-te, bucurie a odihnei mai
presus de mişcare şi nemişcare
Bucură-te, că în desăvârşirea
dragostei nu încape săturarea
Bucură-te, descoperire în sânul
lumii a lucrării energiilor necreate
Bucură-te, stare faţă-n faţă a
creaţiei cu Iubirea mai presus de fire
Bucură-te, trecere prin focul
înfricoşător al Iubirii
Bucură-te, zugrăvire de taină a
Judecăţii Viitoare
Bucură-te, prefacere a firii prin
unirea îndumnezeitoare cu Christos
Bucură-te, leagăn isihast, ce
odihneşti iubirea Sfintei Treimi
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,
alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
Ai făcut pe fericitul Martin,
Episcopul Romei, să adune sinod şi să anatemizeze mărturisirea eretică a
împăratului Constans. Dispreţuind viaţa trecătoare ţi-ai pus, Părinte Maxim,
sufletul pentru Christos, ca să poţi cânta lui Dumnezeu cu neîntinată
conştiinţă: Aliluia!
Prins fiind împreună cu ucenicii
tăi şi cu Episcopul Martin, ai fost adus înaintea împăratului şi judecat fără
de ruşine. Iar în cuvânt ai rămas nebiruit şi în răbdarea îngrozirilor
netulburat, pentru care ai fost surghiunit în Tracia:
Bucură-te, neoprită chemare a
milostivirii lui Dumnezeu
Bucură-te, încredere neţărmurită în
Pronia dumnezeiască
Bucură-te, legare de Christos
dezlegătoare de amăgire
Bucură-te, sfântă îndrăzneală
împreunată cu smerita cugetare
Bucură-te, drum nerătăcitor al
adevărului
Bucură-te, râvnă spre surparea
peretelui despărţitor al păcatului
Bucură-te, temere curată de Domnul
Bucură-te, alergare spre cununa
chemării de Sus
Bucură-te, tărie a blândeţii şi
neclintire a vederii de taină
Bucură-te, înţelegere apostolică şi
slujire îngerească
Bucură-te, limpezime străbătută de
razele dumnezeieşti
Bucură-te, pătimire de bunăvoie
doar în cămaşa iubirii
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,
alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
De încă două ori ai fost adus în
Constantinopol la judecată şi iarăşi ai fost surghiunit, căci nu puteau opri
amăgitorii râul dumnezeieştilor învăţături ce izvorau din gura ta, odată cu
îngereasca cântare: Aliluia!
Nu te-ai împărtăşit, lumină fiind
lumii, cu cei stăpâniţi de întunericul relei credinţe, pentru Christos
batjocuri şi sfărâmarea trupului primind. Tăindu-ţi-se limba şi mâna dreaptă,
prin vorbirea mai presus de fire fără de limbă ai ruşinat desăvârşit pe
eretici, spre slava lui Dumnezeu:
Bucură-te, înecare a credinţei
greşite în săngele mucenicesc
Bucură-te, grăire în limba de foc a
Duhului
Bucură-te, scriere în Cartea Vieţii
cu puterea Crucii
Bucură-te, că durerile cele mari
le-ai socotit ca nimic pentru Christos
Bucură-te, că nevoinţele
pustniceşti te-au pregătit de cele muceniceşti
Bucură-te, lipsire de orice
mângâiere omenească pentru Mângâietorul ceresc
Bucură-te, că prin rănile fără de
număr te-ai asemănat lui Christos
Bucură-te, nimicire prin har a
puterilor vrăjmaşe
Bucură-te, pregătire jertfelnică a
cărărilor Cuvântului
Bucură-te, pogorâre în adâncul
smereniei
Bucură-te, auzire peste fire a
psalmodiei îngereşti
Bucură-te, mireasmă a nestricăciunii
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,
alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
Mângâiat de mai înainte prin
dumnezeiasca arătare, ce ţi-a însemnat ziua şi ceasul sfârşitului, te-ai gătit
cu bucurie pentru Mirele Christos, mult pătimitorule. Iar la vremea rânduită
ţi-ai dat sufletul în mâinile Lui, cântând cu veselie negrăită: Aliluia!
La mormântul tău s-au văzut trei
făclii, ce străluceau cu minune şi încredinţau pe toţi de slava cerească de
care te-a învrednicit Preasfânta Treime. Din harul Ei împărtăşindu-te, Cuvioase
Maxim, luminează prin rugăciunile tale şi sufletele noastre:
Bucură-te, sălăşluire în lumina
neînserată
Bucură-te, îndulcire de strălucirea
Sfintei Treimi
Bucură-te, suferinţă pentru
Christos prefăcută în bogăţie de har
Bucură-te, că Fiul Însuşi a
mărturisit pentru tine înaintea Tatălui
Bucură-te, că Îl însoţeşti în
Veşnicie
Bucură-te, vedere de icoană a lumii
Bucură-te, citire în Cartea de
taină a Vieţii celei Veşnice
Bucură-te, închinare de Fiu
Bucură-te, luminare de Duh
Bucură-te, bucurie a îmbrăţişării
părinteşti
Bucură-te, chip înveşmântat cu
focul iubirii dumnezeieşti
Bucură-te, chip făcut icoană, cer
şi pământ în unire
Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,
alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
(de 3 ori)
Cu mărturisiri sfinţite te-ai
împodobit şi te-ai ridicat încununat de la pământ, către lumina cea neînserată
şi către mărire, Părinte Maxim. Pentru aceasta, harul Lui Dumnezeu sălăşluieşte
în sfintele tale moaşte, iar noi cinstim pomenirea ta şi te chemăm să
mijloceşti sufletelor noastre milă de la Christos, cântând împreună cu tine:
Aliluia!
Apoi se zic iarăşi Icosul 1
şi Condacul
(sursa: crestin ortodox)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu