vineri, 30 ianuarie 2015

Catehism Ortodox


Rugaciunea „Tatal Nostru”


            Rugaciunea „Tatal nostru” se mai numeste si Rugaciunea Domneasca si aceasta rugaciune ne-a invatat domnul nostru Iisus Hristos. Aceasta rugaciune are o chemare, sapte cereri si o incheiere.

            Chemarea este cuprinsa in cuvintele „Tatal nostru care esti in ceruri”.

Cuvantul „Tata” de la inceputul Rugaciunii Domnestine ajuta sa ne apropiem de Dumnezeu, chemandu-l ca pe un Tata. El este gata sa ne asculte ca un Parinte plin de iubire si bunatate. Spunem „Tatal nostru” pentru ca Dumnezeu este Tat pentru toti oamenii.

            Cuvintele „care esti in Cer” ne arata ca, in nazuinta noastra de a ne apropia de Dumnezeu, sa nu uitam niciodata maretia care-l inalta pe El deasupra noastra.

            Prima cerere este: „Sfinteasca-se numele Tau” . Cinstirea si sfintirea numelui lui Dumnezeu este scopoul cel mai de seama al vietii crestinesti. De aceea, cel dintai lucru pe care trebuie sa-l cerem de la Dumnezeu este puterea de a ne duce viata asa ca numele Sau sa fie statornic sfintit si preamarit de catre noi si prin noi.

            A doua cerere este: „Vie imparatia Ta”  Imparatia lui Dumnezeueste viata in care hotaratoare si stapana este voia lui Dumnezeu. Prin aceasta cerere Domnul ne indeamna sa ne rugam si sa ne straduim ca voia Tatalui ceresc sa ajunga tot mai deplin stapana in viata noastra, a credinciosilor crestini si, in acelasi timp, sa cuprinda tot mai multi din cei ce n-au cunoscut inca pe Hristos-Domnul.

            A treia cerere este: „Fie voia Ta, precum in Cer asa si pe pamant”. In aceasta cerere Domnul ne arata ca drumul spre implinirea primelor doua cereri este implinirea voii Tatalui ceresc.

            A patra cerere este: „Painea noastra cea de toate zilele da-ne-o noua astazi” . In cererea aceasta Domnul ne indeamna sa ne rugam atat pentru cele trebuitoare intretinerii trupului (hrana, imbracaminte, adapost), cat si pentru cele de trebuinta vietii sufletesti (cunoasterea si intelegerea cuvantului Sau, harurile Sale mantuitoare, binecuvantarea Lui). Prin cuvintele „da-ne painea” Domnul vrea sa ne spuna ca noi trebuie sa cerem de la Stapanul a toate, ca la munca si ostenelile noastre, El sa adauge mila si binevucantarea Sa, spre a le face cat mai rodnice. Cuvantul „astazi” nu inseamna numai o zi, ci strictul necesar pentru intreaga viata pamanteasca.

            A cincea cerere este: „Si ne iarta noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri”. Domnul ne indeamna sa cerem de la Tatal nostru cel ceresc iertare de pacatele savarsite. In fata Tatalui ceresc trebuie sa mergem cu inima plina de iertare, de impacare si de dragoste pentru ei.

            A sasea cerere este: „Si nu ne duce pe noi in ispita” In aceasta cerere Domnul ne indeamna sa rugam pe Tatal nostru cel ceresc sa ne fereasca de ispite, adica de indemnurile la rau, care duc la pieirea noastra, si sa ne dea ajutorul Sau ca sa le biruim atunci cand ele ne bantuie.

            A saptea cerere este: „Ci ne mantuieste de cel rau” . In aceasta cerere Domnul de indeamna ca Tatal nostru cel ceresc sa ne fereasca de tot ceea ce ne poate inrai inima si, mai ales, sa ne fereasca de pacat, care este cea mai grea piedica in calea iubirii de Dumnezeu si de semeni.

            Rugaciunea Domneasca se incheie cu cuvintele: „ca a Ta este imparatia si puterea si marirea in veci. Amin” Aceste cuvinte ne dau incredintarea deplina ca cele ce am cerut in cuprinsul rugaciunii vor fi ascultate si indeplinite de catre Dumnezeu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu