BISERICA (I)
Articolul 9
din Simbolul Credintei este: „Si intr-una sfanta, soborniceasca si
apostoleasca Biserica” cuprinde invatatura ortodoxa despre Sfanta Biserica.
Biserica
este asezamantul sfant intemeiat de Domnul nostru Iisus Hristos, pentru
mantuirea oamenilor. Ea va duce mai departe, pana la sfarsitul veacurilor,
propovaduirea cuvantului dumnezeiesc, impartaseste fiilor ei harul sfintilor
prin Sfintele Taine si indruma credinciosii pe calea vietii adevarate.
In Biserica
Domnul nostru Iisus Hristos impartaseste harul Sau mantuitor, prin Duhul Sfant
in Sfintele Taine, astfel ca numai in Biserica este sigura mantuirea.
Adevarul
mantuirii in Biserica este mare si taina lui este adanca; de primirea si
urmarea lui atarna insasi mantuirea noastra. Pentru a apropia acest adevar de
intelegerea noastra, Mantuitorul face asemanarea cu vita si mladitele. Precum
mladita se usuca daca este rupta de vita, de la care primeste hrana prin seva,
tot asa si sufletul moare duhovniceste, adica isi pierde mantuirea, daca se
rupe de Biserica, trupul tainic al lui Hristos, care il hraneste duhovniceste
prin harul dumnezeiesc. Harul din Biserica este ca sangele cald din trupul
omenesc viu, sange care hraneste toate madularele trupului. Daca un madular se
desprinde de trup, atunci de indata se lipseste de viata, caci nu mai curge in
el snagele trupului, si asa este de lepadat. Tot asa, si credinciosul care se
desprinde de Biserica, in care este harul, moare sufleteste, pentru ca nu mai
are viata duhovniceasca din trupul tainic al lui Hristos.
Tot biserica
se numeste si locasul de rugaciune sfintit si inchinat lui Dumnezeu, pentru ca
acolo se aduna obstea credinciosilor sa asculte cuvantul dumnezeiesc, sa ia
parte la aducerea sfintei jertfe a Domnului si sa aduca impreuna inchinare lui
Dumnezeu.
In cladirea
bisericii, pe Sfantul Altar, se pastreaza Sfanta Cuminecatura, care este insusi
Trupul si Sangele Domnului, sub chipul painii si al vinului. De aceea, cladirea
bisericii se mai numeste „casa lui Dumnezeu”.
Din
Biserica fac parte toti cei botezati cu botezul crestin, adica in numel Sfintei
Treimi, care cred in Domnul nostru iisus Hristos, care marturisesc aceeasi
credinta, care se impartasesc de aceleasi Sfinte Taine, care aduc aceeasi
inchinare lui Dumnezeu si stau sub carmuirea vazuta a aceleiasi ierahii
bisericesti.
Nu numai
dreptii ci si pacatosii fac parte din Biserica; insa pacatosii sunt membrii sau
madulare bolnave ale Bisericii. Si nu numai credinciosii vii, ci si cei morti
care au adormit in credinta sunt membri ai Bisericii.
Nu mai fac
parte din Biserica ereticii si schismaticii, pentru ca, desi au fost botezati,
ei s-au rupt de Biserica prin credintele lor ratacite, prin invataturi desarte
si prin neascultare de carmuirea Bisericii. Ereticii si schismaticii au parasit
calea cea dreapta, ei fiind stricatori ai Bisericii si, de aceea, vor fi
osanditi (Tit3, 10-11; 1 Corinteni 3.17).
Dintre membrii
Bisericii de dupa moarte, unii se deosebesc de ceilalti prin inaltimea la care
s-au ridicat in trairea virtutilor crestine. Acestia sunt sfintii bineplacuti
lui Dumnezeu, fiind cinstiti in mod deosebit de Biserica.
(extras
din Catehism Ortodox-Biserica).