sâmbătă, 27 octombrie 2018

LA VALEA ZANELOR

CONCEDIU LA ALBOTA SIBIU – ZIUA A CINCEA

O alta noapte ploioasa, iar a doua zi ne-a intampinat o dimineata de toamna autentica; ceva nori, ceva ploaie, apoi din ce in ce mai mult soare. Deci, o dimineata numai buna de plimbare. Nu departe, doar 3 obiective: palatul Brukenthal, castelul de lut de la “valea Zanelor” si muzeul lui Badea Cartan.
            La cativa kilometri de Albota, in localitatea Avrig, se afla palatul Brukenthal, resedinta de vara a baronului Samuel von Brukenthal. Parcul si gradinile sunt extrem de frumoase.

Palatul propriu-zis, desi aflat in stare avansata de degradare, gazduia doua expozitii care ne-au facut sa ne intoarcem in timp: expozitia medievala si expozitia saseasca.

In cadrul expozitiei medievale am admirat portul specific perioadei respective, armele din cele vremuri de mult timp apuse.
  Am incercat sa ridic o lance. Doamne, ce forta trebuia sa ai ca sa ridici o astfel de arma, sa tii si scutul si sa te mai si bati.

Expozitia saseasca a adus in prim plan obiectele si uneltele specifice sasilor.

Oranjeria palatului a fost amenajata si transformata intr-un mic hotel. Bineinteles ca l-am trecut pe lista noastra cu dorinte de cazare, cel putin pentru un week-end.

Dar ceea ce ne-a placut cel mai mult a fost parcul palatului. O oaza de liniste si un loc de relaxare minunat.
 Urmatoarea destinatie in micul nostru circuit l-a constituit palatul de lut de la Valea Zanelor din comuna Porumbacu. Pe malul raului ce trece prin comuna, proprietarii construiesc un castel ce parca este coborat din povesti. Acest castel in final va avea destinatia de pensiune, astfel ca turistii pot petrece clipe minunate, intr-un decor de vis, rupt din povesti. Deocamdata castelul este in constructie, insa poate fi vizitat. Se pot petrece clipe frumoase pe malul raului, savurand o ciocolata calda sau o bautura racoritoare. Ne-a placut ceea ce am vazut, asa ca le dorim succes proprietarilor la finalizarea lucrarilor. V-ati dat seama, desigur ca vom poposi si noi aici.
Asa cum arata un anunt pus chiar la intrare, castelul poate fi vizitat de luni pana duminica intre orele 10.30-17.30 pentru suma modica de 5 lei.

In drumul spre Albota, ne-am oprit la Cartisoara, unde am vizitat muzeul satului, ce are o camera dedicata lui Badea Cartan. Despre cel care a ajuns pe jos la Roma, care a procurat din Regat carti si le-a adus in Transilvania numai pe cai de el stiute, care s-a inrolat ca voluntar in razboiul de Independenta, sperand tot timpul la unirea romanilor, ne-a vorbit cu deosebita amabilitate ghidul muzeului. Tot el ne-a vorbit si despre istoria satului, despre vitejia satenilor spunand ca foarte multi dintre ei au luptat ca voluntari atat in razboiul de Independenta, cat si in Primul Razboi Mondial. Ca amintire am facut cateva fotografii.

De la Cartisoara, am mers la pensiune si astfel s-a incheiat si cea de-a cincea zi a concediului.