miercuri, 29 aprilie 2015

Au inceput pregatirile de iarna


Au inceput pregatirile de iarna

            Stiu, o sa radeti cand o sa cititi titlul acestei postari, dar, conform proverbului „Omul gospodar isi face iarna car si vara sanie”, camara (sau congelatorul) se umple incet-incet cu bunatati incepand de primavara devreme.
            Duminica, am fost la pranz la socrii mei, asa ca am cules leustean, pe care l-am spalat, l-am tocat, l-am pus in pungute si l-am asezat in lada frigorifica alaturi de pungile de urzici.
           A doua serie de leustean care asteapta sa fie spalata si sortata (fiind destul de mult l-am impartit in doua)

Leusteanul spalat, asezat la uscat, iar alaturi sunt pungutele de la prima serie.




Leusteanul (Levisticum officinale Koch), cunoscut si sub denumirea de buruiana de lungoare, leostean, lustrean este o planta originara din sudul Europei, ce se gaseste in stare salbatica in muntii Apenini, iar sub forma cultivata in Franta, Elvetia, Germania, etc.
            Leusteanul are o radacina lunga, groasa si spongioasa, iar tulpina are forma unui tub gol pe dinauntru si poate atinge inaltimi pana la 1-2 m. Pe aceasta cresc frunze verzui.
            Leusteanul are un miros specific, amar, iar gustul este dulceag, devenind ulterior iute, condimentat.
            Aceasta planta este utilizata atat pentru asezonarea supelor, a ciorbelor si a diverselor sosuri, precum si in medicina. Astfel, ceaiul de leustean, baut inghititura cu inghititura, are efecte in tulburari digestive si in expectoratiile in caz de catar bronsic.

Niciun comentariu: